| کد مطلب: ۱۵۲۱۸

یادداشت مطبوعات / آرمان ملی؛

پالس‌های مذاکراتی

 پالس‌های مذاکراتی

به گزارش هم‌میهن آنلاین، سیدجلال ساداتیان سفیر پیشین ایران در انگلیس طی یادداشتی برای آرمان ملی نوشت:

این روزها اخبار مختلفی از احتمال تبادل پیام بین ایران و آمریکا در رسانه‌ها منعکس می‌شود که باید این تبادل پیام را به منزله ارسال پالس‌های مثبت به منظور جلوگیری از تنش‌آلود شدن فضا بین دو سویه پرونده هسته‌ای یعنی ایران و آمریکا تحلیل کرد و آن را به فال نیک گرفت.

چرا که هر مقدار شاهد کاهش تنش دو سویه باشیم می‌توان به بهبود شرایط و استفاده از ابزارهای دیپلماتیک امیدوار بود. آنچه در ارتباط با موشک‌پرانی‌های ایران علیه اسرائیل اتفاق افتاد این بود که پالس‌هایی میان ایران و آمریکا تبادل شد. آمریکایی‌ها از طرق مختلف و حتی از طریق عربستان پیام دادند که قرار نیست که آمریکا وارد نبرد ایران و اسرائیل شود. اما ایران ضمن پاسخ به اسرائیلی‌ها، منطقی رفتار کرد و نوع حمله‌ای که به اسرائیل انجام شد ضمن اینکه هشدارهای لازم را به اسرائیل داد به طوری که موشک‌های ایران از گنبد آهنین رد شد و به مقاصدی که مدنظر داشت برخورد کرد اما ایران اعلام کرد که در عملیات علیه اسرائیل الگوی عین الاسد را پیاده سازی خواهد و مناطق مسکونی و جمعیتی توسط ایران زده نشد بلکه برخی مواضع نظامی از جمله پادگان‌ها مورد اصابت قرار گرفت. نوع تبادل پیام ایران و آمریکا در اینجا مشخص نیست و هر آنچه در رسانه‌ها اعلام می‌شود بر اساس حدس و گمان صورت گرفته است و بعضا برخی رسانه‌ها در مورد صحت تبادل پیام  هنگام موشک‌پرانی ایران به آمریکا اخباری را منتشر کردند اما در عین حال ایران به مقاصد خود در حمله به اسرائیل رسید.

در موضوع برجام نیز به نظر بر همین اساس در حال تبادل پیام هستند و آقای گروسی در حال مذاکره با مقامات ایران است و از قرار معلوم قرار است در این زمینه به تهران هم سفر کند و تا حدودی اطلاعاتی در این زمینه توسط آقای اسلامی به رسانه‌ها داده شده است. حتی در آخرین مورد احتمال آن داده شد که شورای حکام قطعنامه و یا بیانیه‌ای علیه ایران صادر کند اما اتفاقی در این زمینه نیفتاد چرا که از قرار معلوم پالس‌هایی در حال تبادل شدن بوده و به نظر می‌رسد هنوز هم این پالس‌ها در حال تبادل شدن است و آنچه آمریکایی‌ها در مورد عدم مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا اعلام کرده‌اند و از سوی دیگر بر تبادل پیام هم تاکید کردند، نشانه بارز این مورد است. به طوری که شاهد هستیم وضعیت بین دو سویه درگیر در پرونده هسته‌ای به سمت تنش‌آلود شدن حرکت نمی‌کند این مورد خود بیان کننده آن است که توافقاتی حتی نانوشته صورت گرفته است که شرایط به سوی بدتر شدن حرکت نکند. این مورد خود دستاورد مهمی است و اگر این تبادل پیام‌ها صورت بگیرد می‌توان به آینده هرگونه مذاکره بین ایران و غربی‌ها به منظور کاهش و حتی لغو تحریم‌ها امیدوار بود.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی