| کد مطلب: ۴۸۸۴

مدیران

مدیران

جدال ناتمام کاهش پروازهای خارجی زیان گمرک

dodangeh mahmood

جدال ناتمام

دولت و شورای رقابت جدال زیادی در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا دارند. حالا شورای رقابت از سازوکار جدید قیمت‌گذاری خودرو خبر داده است و احتمالا قصد دارد عرضه خودرو در بورس کالا را متوقف کند. محمود دودانگه، نایب‌رئیس شورای رقابت گفت: «در دستورالعمل تنظیم بازار دو مبنا برای قیمت‌گذاری در نظر گرفته شده است، یکی از مبانی دستورالعمل سازمان حمایت بوده که بر مبنای هزینه تمام شده است. مبنای دوم قیمت پایه رقابتی است که براساس آن رقابت‌پذیری خودروهای تولید داخل از منظر معیارهای مختلف سنجیده می‌شود. در این راستا سه خودروی خارجی هم‌رده و مشابه هر یک از خودرو‌های تولید داخل انتخاب و میانگین قیمت آنها با قیمت محاسباتی سازمان حمایت مقایسه می‌شود. برای این منظور در کارگروه خودرو شورای رقابت جلسات مختلفی با خودروسازان، سازمان حمایت، وزارت صمت، انجمن خودروسازان و تمام ذی‌نفعانی که نقش دارند و همچنین با نهادهایی که می‌توانستند در تعیین خودروهای مشابه خارجی کمک کنند، جلسات مختلف و متعددی برگزار شده است و امیدواریم ظرف روزهای آینده شورای رقابت بتواند جمع‌بندی نهایی را انجام داده و درمورد اینکه این موضوع چه زمانی اجرا شود تصمیم بگیرد.»

yazarloo jafar

کاهش پروازهای خارجی

افزایش نرخ ارز، قیمت بلیت سفرهای خارجی را افزایش داده است و حالا شاهد کاهش سفرهای خارجی هستیم. جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هوایی کشور گفت: «۶۰۰ مجوز پرواز فوق‌العاده در مسیرهای داخلی و خارجی برای ایام نوروز صادر شد. پروازهای خارجی نه‌تنها افزایش نیافته، بلکه به دلایل افزایش نرخ ارز و تحولات بازار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. برای عملیات پروازهای نوروزی سال ۱۴۰۲ که از ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۱ آغاز و تا ۲۰ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت، حدود ۵۵۰۰ پرواز برنامه‌ای و منظم در مسیرهای داخلی برای شرکت‌های هواپیمایی داخلی برنامه‌ریزی شده است.» یازرلو به تشریح وضعیت بلیت و ناوگان هوایی در آستانه سفرهای نوروزی پرداخت و گفت: «براساس یافته‌های بانک جهانی، سرانه هواپیما در جهان به ازای هر یک میلیون نفر در جهان سه فروند هواپیما گزارش شده که این رقم در ایران ۱.۷ درصد است.»

rezvanifar mohammad

زیان گمرک

درآمدهای گمرک به دلیل کم شدن عوارض گمرکی کاهش پیدا کرده است. محمد رضوانی‌فر، رئیس گمرک و معاون وزیر اقتصاد گفت: «براساس سند اولیه برنامه هفتم که تدوین شده است، هدف آرمانی توسعه اقتصادی عدالت‌محور در دستور کار و اجرا است. درآمد گمرک با کم شدن عوارض از ۴ درصد به یک درصد ۳۵ هزار میلیارد تومان کاهش داشته است.در ذیل این برنامه و هدف مجموعه بسته‌های سیاستی و حمایتی در نظر گرفته شده است که از جمله آن روان‌سازی و حمل یکسره کالا و استفاده از ظرفیت ماده ۴۲ قانون امور گمرکی است که کالاها با حداقل زمان ترخیص شود. در این مدت درآمد ازدست‌رفته از این محل بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان بوده است، اما مهم‌تر از این موضوعات ایحاد زیرساخت‌هاست و باید ظرفیت ترانزیتی کشور در جاده‌ها، بنادر و شبکه ریلی را افزایش دهیم و گستردگی روابط ترانزیتی و تجاری با کشورهای همسایه و بالفعل‌شدن این ظرفیت به ایجاد زیرساخت‌ها نیاز دارد.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی