| کد مطلب: ۵۳۱۵

فعالان خصوصی

فعالان خصوصی

چرا مرغ گران شد؟ مصرف ماهی نصف شد روبل نداریم

yoosefi Mohamad

چرا مرغ گران شد؟

علت افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار، وقفه یک‌هفته‌ای تولید جوجه یک‌روزه در اسفندماه سال 1401، حذف برخی گله‌های مرغ مادر مولد و کمبود نهاده‌های دامی است. اما با توجه به ذخایر مناسب پشتیبانی امور دام، کمبودی در عرضه مرغ منجمد نداریم و نیازی به واردات مرغ منجمد نیست. به گزارش تسنیم، محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی گفت: «با توجه به نیاز کشور، ماهانه ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی باید در کشور صورت گیرد تا میزان عرضه افزایش یابد.» او تاکید کرد: «دولت برای مدیریت عرضه اقدام به واردات مرغ گرم کرده است.» یوسفی با بیان اینکه ماهانه 120 تا 130 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در واحد‌های مرغداری باید صورت گیرد، تصریح کرد: «برآورد‌ها حاکی از آن است که جوجه‌ریزی فروردین به 95 میلیون قطعه برسد که این میزان کمتر از نیاز داخل است. اما پیش‌بینی می‌شود که جوجه‌ریزی در ماه‌های آتی متعادل شود.»

Nabizadeh arash

مصرف ماهی نصف شد

در 7 سال گذشته میزان تولید ماهی از 180 هزار تن به 90 هزار تن در سال گذشته رسید و این آمار نشان می‌دهد که میزان مصرف حدود 50 درصد در این مدت کاهش پیدا کرد. آرش نبی‌زاده، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های ماهیان سردآبی با بیان اینکه سال گذشته دخالت دولت در بازار مرغ فروش ماهی را کاهش داد، به ایلنا گفت: «سیل بیش از 10 هزار تن ماهی تولیدی سال گذشته را از بین برد و از آنجایی‌که این تولیدکنندگان بیمه نبودند ضرر تحمیل‌شده به آنها جبران نشد.» او با اشاره به واقعی شدن قیمت ماهی بعد از صادرات، تصریح کرد: «در سنوات گذشته قیمت ماهی در آستانه سال جدید حدود 20 درصد افزایش پیدا می‌کرد اما در روزهای پایانی 1401 بازار از شرایط متعادل و متعارف خارج شد. از این‌رو قیمت ماهی بیش از 5 درصد افزایش قیمت را تجربه نکرد.»

mirkarimi kambiz

روبل نداریم

باوجود ایجاد رابطه بانکی بین دو کشور، روبل به میزان کالایی که وارد می‌شود در کشور موجود نیست، بنابراین به سراغ ارزهای جایگزین می‌رویم؛ اما اگر به سمت تجارت دوطرفه هدایت و صادرات ایران تشویق شود نیاز به ارزهای دوم نخواهیم داشت، چراکه روبل مورد تایید تجار ایرانی قرار گرفته است و در بازار ثبات نسبی دارد. کامبیز میرکریمی، نائب‌رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه به ایلنا گفت: «واردات از روسیه همواره 3 تا 4 برابر بیشتر از صادرات ما به این کشور بوده است از این‌رو تجارت دو کشور تراز نیست و همین موضوع استفاده از پول ملی را تضعیف کرده است.» میرکریمی با بیان اینکه بعد از امضای توافق‌نامه تجارت آزاد در سال 98 شاهد جهش‌های صادراتی بودیم، تصریح کرد: «تجارت 15 میلیارد دلاری هدف‌گذاری شده است که صددرصد امکان تحقق آن وجود دارد چراکه بناست در نیمه دوم سال آینده تعرفه کالاها صفر و تجارت آزاد محقق شود؛ به نظر می‌رسد با تعرفه صفر این عدد دست‌یافتی است.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی