| کد مطلب: ۱۳۰۴

دیپلمات‌ها

دیپلمات‌ها

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

مذاکره بعد از انتخابات

سیدجمال ساداتیان، سفیر پیشین ایران در انگلیس گفت: «تحلیل‌ها نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها در حال تعلل هستند تا انتخابات‌ کنگره انجام شود چراکه توافق با ایران، لابی‌های صهیونیستی در ایالات متحده را علیه دموکرات‌ها بسیج می‌کند و این امر باعث شکست در انتخابات خواهد شد. این در حالی است که در شرایط فعلی این امکان وجود دارد که بتوانند انتخابات را با موفقیت پشت سر بگذارند و پس از آن به موضوع احیای برجام بازگردند. البته اینکه واشنگتن به توافق با ایران نیاز دارد در این برهه تغییری نکرده است چراکه آن‌ها نمی‌خواهند یک جبهه جدیدی در منطقه خاورمیانه به روی‌شان باز شود و می‌خواهند تنها بر موضوع چین و البته روسیه تمرکز داشته باشند و خواهان بازگشت به منطقه خاورمیانه نیستند. اروپایی‌ها البته تا حدی در این روند بی‌انگیزه شده‌اند چراکه هدف‌شان در سرعت بخشیدن به مذاکرات این بود که بتوانند از ورود نفت و گاز ایران به بازار و همچنین احیای خط لوله انتقال گاز ایران به اروپا از طریق ترکیه برای کاهش قیمت انرژی استفاده کنند؛ حال که این امر محقق نشده است، از این جهت فعالیت اتحادیه اروپا تا حدی کاهش پیدا کرده است.»

حذف سلاح‌های شیمیایی

سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد با اشاره به تلاش‌های سوریه برای اجرای تعهدات خود در کنوانسیون سلاح‌های شیمیائی، تاکید کرد: «مدیریت این پرونده با رویکرد سیاسی و استاندارد دوگانه، تنها بحث‌ها را از ماهیت فنی آن منحرف کرده و می‌تواند اعتبار و اقتدار شورای امنیت را زیر سوال برده و آن را تضعیف کند. کشور ما نیز با این باور بین‌المللی همراه است که استفاده از این قبیل سلاح‌های غیرانسانی، باعث تهدید جدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی بوده و نباید تحمل شود. تنها راه تضمین اینکه سلاح‌های شیمیائی هرگز دوباره استفاده نشوند، این است که همه این سلاح‌ها در سطح جهانی حذف شود و تمام اقدامات ضروری برای جلوگیری از تولید این قبیل سلاح‌های کشتار جمعی اتخاذ گردد. ما بر درخواست خود بر اجرای کامل، موثر و غیرتبعیض‌آمیز کنوانسیون سلاح‌های شیمیائی تاکید می‌کنیم.»

واکنش به حمله موشکی سپاه

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده است، در پاسخ به سوالی درباره عملیات انهدام مواضع و محل استقرار گروهک‌های تروریستی در اقلیم شمال عراق توسط نیروی زمینی سپاه پاسداران، گفت: «مایلم تکرار کنم که ما نقض استقلال و تمامیت ارضی عراق توسط ایران را محکوم می‌کنیم. تایید می‌کنیم که یک شهروند آمریکایی، دیروز در نتیجه حمله‌ موشکی به کردستان عراق کشته شده است، اما به‌خاطر ملاحظاتی نمی‌توانم جزئیات بیشتری ارائه بدهم. ابزارها و خط مشی‌هایی برای پاسخگو کردن ایران به خاطر اقدامات ثبات‌زدایش در منطقه پیش روی آمریکا قرار دارد که ما این خط مشی را دنبال خواهیم کرد. از اینجا چیزی را تشریح نمی‌کنم، اما این گزینه‌ها روی میز قرار دارند.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی