| کد مطلب: ۲۴۷۵

نگاه خارجی

نگاه خارجی

آنچه در این ستون می‌خوانید، دیدگاه‌های رسانه‌‌های خارجی است که صرفا جهت اطلاع‌رسانی منتشر می‌شود و این دیدگاه‌ها موضع روزنامه «هم‌میهن» نیست.

آنچه در این ستون می‌خوانید، دیدگاه‌های رسانه‌‌های خارجی است که صرفا جهت اطلاع‌رسانی منتشر می‌شود و این دیدگاه‌ها موضع روزنامه «هم‌میهن» نیست.

MSNBC 2015 2021 logo copy

برجام را پاره می‏کنم

وب‌سایت ام‌اس‌ان‌بی‌سی نوشت:«نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل در دوران ریاست‏جمهوری ترامپ که رؤیای ریاست‏جمهوری بعدی کشورش را در سرمی‏پروراند گفته که در روز اول ریاست‏جمهوری برجام را پاره خواهد کرد. نیکی هیلی، نماینده پیشین ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل در دوران ریاست‏جمهوری «دونالد ترامپ» که آرزوی ریاست‏جمهوری ایالات متحده آمریکا به‌عنوان نماینده جمهوری‏خواهان را در سرمی‏پروراند، این بار در جمع یهودیان جمهوری‏خواه آمریکا، مواضع تند این حزب آمریکایی در قبال برجام را تکرار کرد. نیکی هیلی درصدد بود تا برای جمعی از فعالان جمهوری‏خواه که برای بررسی رقبای احتمالی این حزب برای نامزدی ریاست‏جمهوری 2024، اصلاحاتی را که این حزب در ادامه مسیر رسیدن به ریاست‏جمهوری نیاز دارد، گوشزد کند، در حقیقت سیگنال‏هایی را در خصوص احتمال شرکت در رقابت‏های انتخابات ریاست‏جمهوری به‌عنوان نامزد جمهوری‏خواهان ارسال کرد.
هیلی که همچون بسیاری دیگر از جمهوری‏خواهان آمریکا مثل ترامپ مواضعی بسیار تند در قبال جمهوری اسلامی ایران دارد، در سخنرانی شب گذشته (شنبه) به وقت محلی با انتقاد از سیاست‏های دولت «جو بایدن» رئیس‏جمهور آمریکا در قبال ایران گفت: «اگر بایدن در بازگرداندن ما به توافق ایران موفق شود، به شما یک قول خواهم داد. رئیس‏جمهور بعدی (نیکی هیلی) در روز اول ریاست‏جمهوری، آن را پاره خواهد کرد.» نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل با اعتراف به بی‏اعتمادی مردم آمریکا نسبت به حزب جمهوری‏خواه گفت: «حقیقت این است که مردم آمریکا به وضعیت حزب ما اعتماد و احساس ندارند. آن‏ها خواهان هرج و مرج نیستند، بلکه ثبات و قدرت و اتحاد می‏خواهند. ما چنین چیزی را نداشتیم. باید نگاهی به آینه بیندازیم.» وی ادامه داد: «حزب جمهوری‏خواه در هفت انتخابات از هشت انتخابات ریاست‏جمهوری اخیر، آرای‏ مردمی را از دست داده است و این بیانگر مطلبی است. ما از زمان عقب هستیم و باید با خود صادق باشیم. جو بایدن فردا 80ساله می‏شود. تولدت مبارک آقای رئیس‌جمهور اما زمان رهبری نسل جوان‏تر فرارسیده است.» اظهارات هیلی بسیار حائز اهمیت است، زیرا پیش از این گفته بود اگر ترامپ نامزد جمهوری‏خواهان برای شرکت در رقابت‏های ریاست‏جمهوری آتی شود، از نامزدی این حزب برای شرکت در رقابت‏های انتخابات ریاست‏جمهوری آمریکا صرف‌نظر می‏کند اما به‌‏رغم آن‏که ترامپ روز سه‏شنبه هفته گذشته رسماً نامزدی خود را برای انتخابات ریاست‏جمهوری آمریکا اعلام کرد، هیلی همچنان به بررسی کارزار انتخاباتی 2024 ادامه می‏دهد، زیرا چهارسال از زمان ترک کابینه ترامپ می‏گذارد و برخی از هواداران هیلی می‏گویند که مخالفت سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل برای مشارکت در رقابت‏های انتخابات ریاست‏جمهوری آمریکا در صورت حضور ترامپ، کمرنگ‏تر شده است. حضور هیلی در مقابل ائتلاف یهودیان جمهوری‏خواه خود یک سندی است که نشان می‏دهد که هیلی همچنان برای شرکت در رقابت‏های انتخابات ریاست‏جمهوری آمریکا علاقه‌مند است.
کنفرانس سالانه ائتلاف یهودیان جمهوری‏خواه در تفرجگاه «ونیشن» در «لاس وگاس» معادل مراسم غیررسمی آغاز رقابت‏های درون‏حزبی جمهوری‏خواهان برای انتخابات ریاست‏جمهوری 2024 ایالات متحده است که امسال، ‏«مایک پنس» معاون ترامپ، «مایک پمپئو» وزیرخارجه پیشین آمریکا از حزب جمهوری‏خواه، «ران دسانتیس» فرماندار فلوریدا، «لری هوگن» فرماندار ایالت مریلند و دیگر جمهوری‏خواهان برگزار شد. از طرف دیگر، دونالد ترامپ، رئیس‏جمهور سابق آمریکا در نشست سالانه «ائتلاف یهودی‏های جمهوری‏خواه» در انتقاد از سیاست‏های رئیس‏جمهور فعلی کشورش گفت که آمریکا به‌طرز بی‏سابقه‏ای در دنیا تحقیر شده است. جمهوری‏خواهان به خصوص ترامپ از زمان دوران ریاست‏جمهوری «باراک اوباما» مواضع بسیار تندی در قبال برنامه هسته‏ای ایران و توافق هسته‏ای اتخاذ کردند و ترامپ در همان روز اول ریاست‏جمهوری خود، به صورت یکجانبه برجام را ترک کرد و فشارهای حداکثری علیه ایران را به امید تسلیم شدن ایران در پیش گرفت که در نهایت نتیجه‏ای در برنداشت.
رئیس‏جمهور سابق آمریکا همچنین در جمع جمهوری‏خواهان در کنفرانس ائتلاف یهودیان جمهوری‏خواه تصریح کرد: «جو بایدن از همان اول کار امنیت اسرائیل را فروخت و شروع کرد به التماس کردن برای ورود مجدد به توافق هسته‏ای با ایران، آن هم با شرایط بدتر نسبت به قبل. این توافق قبلاً هم فاجعه بود اما شرایط این یکی از آن هم بدتر بود.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی