| کد مطلب: ۲۵۰۵

دیپلمات‌ها

دیپلمات‌ها

واکنش اقلیم کردستان فاصله تا نقطه بی‌بازگشت واکنش ایران به قطعنامه

Flag of Kurdistan

واکنش اقلیم کردستان

دولت اقلیم کردستان عراق به حملات ایران علیه تروریست‌ها در این منطقه واکنش نشان داد. در این بیانیه آمده است که چنین اقداماتی به حاکمیت عراق و اقلیم کردستان آسیب می‌زند و دولت اقلیم کردستان آن را نقض آشکار قوانین بین‌المللی و اصل حسن همجواری می‌داند. دولت اقلیم کردستان در ادامه بیانیه خود با اشاره به راه‌های رسیدن به ثبات از ایران خواست که به این حملات پایان دهد. روابط عمومی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای از آغاز حملات جدید موشکی و پهپادی قرارگاه حمزه سیدالشهدا علیه‌السلام برای انهدام مقرها و مراکز باقی‌مانده گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب ضدایرانی مستقر در شمال اقلیم عراق خبر داد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در نشست خبری دیروزش گفت:«ما موضع خود را در ارتباط با فعالیت گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب در نواحی مرزی دو کشور ایران و عراق پیش از این اعلام کرده‌ایم. امیدواریم که دولت مرکزی عراق با بسط حاکمیت خود و استقرار نیروهای مرزبانی و نظامی خود در طول مرزهای مشترک دو کشور مانع فعالیت گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب شود تا ایران مجبور نشود برای دفع تهدیدات علیه خود دست به اقدامات بازدارنده دیگری بزند.»

grossi

فاصله تا نقطه بی‌بازگشت

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی مطرح کرد که آژانس اطلاعاتی برای اثبات وجود برنامه هسته‌ای تسلیحاتی در ایران ندارد. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخشی از گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌سی گفت که آژانس فکر نمی‌کند هنوز زمان آن فرا رسیده باشد که اذعان کند ایران یک قدرت هسته‌ای است و هیچ اطلاعاتی دال بر اینکه ایران در حال حاضر در حال پیش‌برد یک برنامه تسلیحات هسته‌ای است، در اختیار ندارد. در این سطح از تولید اورانیوم [با این میزان خلوص] ایران تاکنون مواد کافی برای داشتن بیش از یک بمب را در صورتی که بخواهد تولید کند، در اختیار دارد. اما هیچ‌گونه اطلاعاتی نداریم که نشان دهد ایران در حال حاضر یک برنامه هسته‌ای تسلیحاتی دارد. او در ادامه در پاسخ به اینکه آیا در رابطه با ایران به نقطه بی‌بازگشت رسیده است یا نه؟ گفت: «نه هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم. اما باید سخت تلاش کنیم تا به آن‌جا نرسیم.»

kanani

واکنش ایران به قطعنامه

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در خصوص اقدامات تهران در واکنش به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد: «ارائه قطعنامه در نشست اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اقدامی بود که با اهداف سیاسی و به‌منظور افزایش فشار به جمهوری اسلامی ایران در دستور کار آمریکا و سه کشور اروپایی قرار گرفت.» ناصر کنعانی افزود: «صدور این قطعنامه در حالی صورت گرفت که ایران شفاف‌ترین برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای در مقایسه با میزان تأسیسات تحت نظارت آژانس در جهان و بیشترین بازرسی‌ها و راستی‌آزمایی را داشته است.» وی افزود: «در پاسخ به اقدام اخیر سه کشور اروپایی و آمریکا در تصویب قطعنامه علیه ایران، در نخستین گام، چند اقدام در دستور کار سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفت و اجرای آنها امروز با حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مجتمع‌های غنی‌سازی شهید احمدی‌روشن(نطنز) و دکتر علی‌محمدی(فردو) انجام شد.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی