| کد مطلب: ۵۰۲۴

دیپلمات‌ها

دیپلمات‌ها

اطلاع از مذاکرات در چین بازگشت عقلانیت به سیاست خارجی لزوم احیای روابط تهران و قاهره

jake sullivan

اطلاع از مذاکرات در چین

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که آمریکا در موقعیت میانجی‌گری بین سعودی‌ها و ایران نبود. وی در ادامه گفت: «در جریان مذاکرات عربستان با ایران، در ارتباط تنگاتنگ با ریاض بودیم و این کشور ما را در جریان تحولات قرار می‌داد». مشاور امنیت ملی آمریکا افزود: «توافق ایران و عربستان موضوعی مثبت بوده چون از هدف آمریکا در کاهش تنش در منطقه حمایت می‌کند». جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا به خبرنگاران درباره زندانی‌های آمریکایی در ایران گفت: «هیچ توافقی وجود ندارد و آخرین کاری که می‌خواهیم انجام دهیم این است که به خانواده‌هایی که مدت‌ها منتظر بازگشت عزیزان‌شان به خانه هستند امید کاذب بدهیم».

delfi

بازگشت عقلانیت به سیاست خارجی

ابوالقاسم دلفی، دیپلمات سابق و سفیر اسبق ایران در فرانسه گفت: «در دو هفته گذشته برخلاف روال ماه‌ها و شاید یک‌سال‌ونیم گذشته چند خبر خوب در کشور شنیده شد. اولین خبر بحث سفر آقای گروسی به تهران و توافقات این سفر بود که به هر حال فرصت‌ها و امتیازاتی نیز به آژانس داده شد تا از قطعنامه شورای حکام گذر کنیم و در فضای بین‌المللی و مذاکرات ما با آژانس این یک اتفاق خوشایند بود و پایان آن بستگی به نظر نهایی کارشناسان آژانس دارد و اگر نظرشان نهایی شد، ابراز خوشایندی آژانس واقعیت داشته است اما در مجموع خبر متفاوتی نسبت به گذشته بود و شاید این مسئله را باید به فال نیک گرفت. اتفاق دوم مذاکرات سه‌جانبه ایران، چین و عربستان بود که منتهی به اعلام رسمی برقراری ارتباط ما با عربستان بود. در واقع، ما در منطقه و همسایگی‌مان با عربستان به‌عنوان یک کشور رقیب بالاخره به یک توافق رسیده‌ایم که با حسن همجواری دیپلمات‌هایمان برگردند. این مسئله از منظر ظاهر قضیه خبر نسبتا خوبی است که به هر حال شاید مردم و محافل سیاسی مقداری احساس کنند که عقلانیتی در روند سیاست خارجی کشور پدیدار می‌شود. ما با تجربه‌ای که در یک‌سال‌ونیم گذشته داشته‌ایم، مقداری باید با چشم باز‌تر و توجه بیشتر به این دو پدیده نگاه کرد. موضوع آژانس را باید به سفر کارشناسان و گزارش مکتوب آنها موکول کنیم. اما آنچه در مورد عربستان است این است که دو ضلع این مثلث یعنی سعودی‌ها و چینی‌ها هرکدام بر اساس منافع مشخص و تعریف‌شده‌ای پای این قرارداد را امضا کرده‌اند.»

Egypt

لزوم احیای روابط تهران و قاهره

معاون وزیر خارجه پیشین مصر در اظهاراتی به منافع از سرگیری روابط کشورش با ایران پرداخت. عبدالله الاشعل، معاون وزیر خارجه پیشین مصر در گفت‌وگو با العربی‌الجدید تاکید کرد که منفعتی در تداوم قطع روابط تهران و قاهره وجود ندارد، بلکه بالعکس، کشور مصر منافع راهبردی در احیای روابط با تهران دارد و این امر به سود دو کشور به‌ویژه مصر خواهد بود. وی با اشاره به منافع اقتصادی بازگشت روابط ایران و مصر گفت که این امر منجر به تامین امنیت کانال سوئز، تضمین امنیت عبور کشتی‌ها در باب‌المندب و همچنین گسترش گردشگری میان دو کشور خواهد شد. الاشعل تاکید کرد که عادی‌سازی روابط با ایران به معنای بحرانی کردن روابط قاهره با آمریکا یا کشورهای حاشیه خلیج(فارس) نیست، بلکه قاهره می‌تواند از این طریق نقش‌های مثبت بیشتری برای حل بحران‌های منطقه ایفا کند؛ منطقه‌ای که ایران اکنون به‌خوبی در آن نقش ایفا می‌کند. وی معتقد است که مصر درحال حاضر اراده جدی برای ازسرگیری نقش منطقه‌ای خود ندارد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی