واکنشهای بنزینی در بهارستان/ افزایش نرخ سوخت موضوع اول جلسه دیروز مجلس بود
با اعلام سهنرخی شدن بنزین از نیمه آذرماه، این موضوع به بحث داغ اظهارات نمایندگان مجلس در صحن و شبکههای اجتماعی تبدیل شد.
با اعلام سهنرخی شدن بنزین از نیمه آذرماه، این موضوع به بحث داغ اظهارات نمایندگان مجلس در صحن و شبکههای اجتماعی تبدیل شد. بر اساس مصوبه هیئت دولت، علاوه بر سهمیههای ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی، بنزین با قیمت ۵۰۰۰ تومان نیز در طرح جدید با سازوکاری که در این مصوبه تعیین شده، در جایگاهها عرضه خواهد شد.
مصوبه دولت غیرقانونی است
مالک شریعتی نیاسر، عضو کمیسیون انرژی مجلس با کمفایده و پرهزینه خواندن این تصمیم گفت: «وزیر نفت و رئیس سازمان بهینهسازی انرژی گفتند مخالف بودند! چرا سازمان برنامه و بودجه بهعنوان سلطان ناترازیها قبول مسئولیت نمیکند؟ آقای پورمحمدی از سال ۸۳ تاکنون در رده اول مدیریتی بانک و اقتصاد و بودجه کشور بوده، از ناترازیها عذرخواهی کند! آقای پورمحمدی دوهفته قبل گفت از ۶ میلیارد دلار صادرات بنزین در سال ۹۹ به واردکننده تبدیل شدیم. مسئول این مسئله خود ایشان است که آن سال مانع ساماندهی سهمیه سوخت با کدملی شد.»
او ادامه داد: «مصوبه اخیر دولت نه مصرف و نه قاچاق را کم نمیکند؛ چرا حکم قانون بودجه در انتقال سهمیه سوخت به حساب بانکی صاحبان خودرو انجام نمیشود؟ امروز ۴۳ درصد سوختگیری با کارت جایگاه انجام میشود که با اجرای قانون بودجه کاملاً شفاف میشود.» عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد که شرکتهای مسئول ساماندهی و تعمیر و نگهداری کارتها و سامانهها در شرکت ملی پخش، جایگاهداران با توجه به سوختگیری با کارتهای جایگاهها، بانک عامل ۷۰ درصد تراکنشهای جایگاههای سوخت و قاچاقچیان با اجرای این قانون مخالف هستند.
شریعتی در بخش دیگری از نطق خود، سه اشکال این مصوبه را مرور کرد: «برای خودروهای نوشماره سهمیه حذف شده؛ آیا این عدالت است که خانواری که با زحمت و قرض توانسته یک خودروی داخلی - که البته «ارزان» هم محسوب نمیشود - بخرد، از سهمیه یارانه محروم شود، اما خانواری که به نام اعضای خانواده چند خودرو دارد، برای همه آنها سهمیه بگیرد؟ شما لااقل سهمیه را باید بر اساس خانوار میدادید، نه به ازای هر فرد حقیقی. فقط سهمیه خودروهای CNGسوز را نصف کردهاید؛ اما در قانون برنامه، تنوع سبد سوختی شامل خودروهای LPGسوز، هیبریدی برقی هم آمده است. چرا سهمیه آنها نصف نمیشود؟ آیا دولت نمیخواهد این سازوکار را اعمال کند؟ امروز ۲۹ درصد خودروها در کشور خودروهای کار هستند و امرار معاش میکنند. چرا اینها وارد سامانه عمومی نمیشوند تا بر اساس پیمایش واقعی سهمیه دریافت کنند؟ چرا باید رانت را برای شرکتهای اینترنتی در نظر گرفت، اما واقعیت معیشت مردم نادیده گرفته شود؟» او در گفتوگو با یکی از بخشهای خبری تلویزیون هم گفت که «مصوبه گرانی بنزین غیرقانونی است و در هیئت تطبیق مصوبات مجلس رد خواهد شد.»
ما برای قاچاق و خامفروشی برنامه داریم
جعفر پورکبگانی، نماینده بوشهر در صحن مجلس، طی تذکر شفاهی با انتقاد از اقدام دولت گفت: «حدود 20 روز قبل، آقای زراعتکار و آقای عظیمیفرد بهعنوان معاونان دستگاههای مرتبط در کمیسیون اصل ۹۰ حضور پیدا کردند. هر کس اگر اشتباهی یا حرکت غلطی انجام دهد معمولاً برای خود توجیهی میآورد، اما عزیزانی که در جلسه حضور داشتند هیچ توجیهی برای این اقدام ارائه نکردند. من از همکارانم خواهش میکنم؛ ما هستیم که باید با اراده خود، قطار دولت را روی ریل قانون قرار دهیم. این اقدام یعنی نرخیسازی سوخت اشکال اساسی دارد و آقای پورمحمدی قطعاً باید مسئولیت آن را بپذیرد.»
او همچنین خطاب به این معاونان وزارت نفت گفت: «جناب آقای عظیمیفرد و آقای زراعتکار! ما برای خامفروشی، برای الپیجی، برای مازاد و برای قاچاق سوخت برنامه داریم.»
جواد نیکبین نماینده کاشمر هم گفت: «خواهش میکنم بر مردم منت نگذاریم. نگوییم بنزین را ارزان میدهیم. وقتی یک خودرویی که قیمت جهانی آن ۶ تا ۱۰ هزار دلار است، در کشور با قیمت ۳۰ تا ۵۰ هزار دلار فروخته میشود، مردم در واقع پول رهن خودرو را میپردازند. اگر تفاوت قیمت جهانی تا قیمت داخلی را محاسبه کنیم، سهم هر لیتر بنزین برای مردم بیش از ۱۸۰ هزار تومان تمام میشود؛ پس ادعای ارزانی بنزین درست نیست. افزایش قیمت بنزین نه جلوی قاچاق را میگیرد، نه واردات را کاهش میدهد؛ بلکه قاچاق را افزایش میدهد و موج جدید تورم به بازار تزریق میکند و مردم بیش از همه آسیب میبینند. از رئیسجمهور تقاضا داریم جلوی این مصوبه را بگیرند؛ شما وعده دادهاید بنزین گران نخواهد شد، بر وعده خود بایستید.»
تصمیم دولت غلط است
محمد رشیدی، نماینده کرمانشاه با انتقاد شدید از نحوه اجرای کالابرگ الکترونیکی و سیاست بنزینی دولت، این اقدامات را موجب فشار مضاعف بر معیشت مردم دانست و خواستار اصلاح فوری رویکردهای اقتصادی دولت شد. او گفت: «امروز مسئله بنزین یک مسئله بسیار مهم است. این تصمیم غلطی است که دولت گرفته است؛ ماشینی که 14 یا 15 لیتر مصرف میکند به مردم دادهاید، بعد میخواهید بنزین را هم گران کنید؟ دست بکشید از این سیاستهای غلط. هم به مردم چوب میزنید، هم میگویید پیاز بخورند و هم جریمه شوند. اجازه دهید مردم از ماشین روز دنیا با مصرف کم و خودروهای هیبریدی استفاده کنند، بعد بنزین را گران کنید. این سیاست غلط است و ما قطعاً مخالف هستیم و مجلس در مقابل این سیاست خواهد ایستاد.»
سیدمرتضی محمودی، نماینده تهران هم طی تذکری شفاهی گفت: «گران کردن بنزین، گردن پولدارها و ثروتمندان را کلفتر میکند از طرفی کمر مردم مستضعف و طبقات پایین را میشکند. شما قبل از اینکه سراغ گرانسازی بنزین بروید، باید اول مشخص کنید چه کسانی در مقابل انتقال سهمیه به کارت بانکی و کد ملی ایستادهاند. این موارد را درست کنید. قاچاق گسترده و حسابشده سوخت توسط چه کسایی هدایت میشود. باید با این موارد برخورد کنید. از طرفی باید مشخص شود که چه کسی در مقابل واردات خودروهای با کیفیت و مصرف پایین ایستاده است.»