سردار رادان درباره کیفیت برخی خودروها هشدار داد:ارابههای مرگ در جادههای کشور
بر اساس آخرین گزارش پزشکی قانونی امسال با کاهش ۲ درصدی جانباختگان تصادفات مواجه بودیم. در نوروز امسال با افزایش ۳۰ درصدی پیمایش و افزایش سه و نیم درصدی تردد مواجه بودیم و آمارها حاکی از افزایش ۱۰۲ درصدی اعمال قانون است و در نوروز بیش از ۴۹ هزار خودرو چه به صورت ساعتی و چه توقیف در پارکینگها متوقف شدند و بیش از ۶ هزار گواهینامه پیوست شد.

پیش از نوروز دولت چهاردهم تصمیم گرفت پویش ملی «نه به تصادف» را راهاندازی کند تا تصادفات نوروزی کاهش یابد. در این کمپین، روز گذشته، سردار سیدتیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا در نخستین نشست پلیسهای تخصصی راهور فراجا، اعلام کرد: «بر اساس آخرین گزارش پزشکی قانونی امسال با کاهش ۲ درصدی جانباختگان تصادفات مواجه بودیم. در نوروز امسال با افزایش ۳۰ درصدی پیمایش و افزایش سه و نیم درصدی تردد مواجه بودیم و آمارها حاکی از افزایش ۱۰۲ درصدی اعمال قانون است و در نوروز بیش از ۴۹ هزار خودرو چه به صورت ساعتی و چه توقیف در پارکینگها متوقف شدند و بیش از ۶ هزار گواهینامه پیوست شد.»
استفاده از یگانهای ویژه فراجا در ترافیک
سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی نیز با حضور در این نشست، همدردی با متخلفان بهویژه راکبان موتورسیکلت را کاملاً اشتباه دانسته و گفت: «باید با آنها کاملاً سختگیرانه رفتار و به نسبت حکم قانونی با آنها برخورد کرد. حدود ۱۰ درصد رانندگان وسائل نقلیه متخلف هستند. نباید اجازه دهیم این ۱۰ درصد اراده خود را بر بقیه مردم حاکم کنند.»
او پویش «نه به تصادف» را یک فرهنگسازی قلمداد و تاکید کرد: «نباید این پویش به نوروز خلاصه شود زیرا در این صورت به طور کل از مسیر منحرف شدهایم، این پویش دارای ابعاد فرهنگی و اجتماعی است که باید در تمام سال جاری باشد. پویش ملی «نه به تصادف» دارای جنبه هماهنگکننده میان تمامی دستگاههای مرتبط است. حضور رئیسجمهور مهر تایید بر اهمیت مدیریت تصادف است که باید به عزمی همگانی تبدیل شود.»
رئیسجمهور پیگیر جدی حوادث رانندگی
فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی افزود: «وقتی میگوییم پویش «نه به تصادف»، باید ببینیم که اصل تصادف از چه طریقی صورت میگیرد. شما به عنوان کارشناس به من یاد دادید که سرعت، سبقت غیرمجاز، رعایت نکردن فاصله طولی و خستگی برخی از این دلایل است. اما یک علت هم غیراستاندارد بودن خودروها است، البته نه از مسیر استاندارد، واقعاً باید بپذیریم برخی از این خودروهای ما ارابه مرگ هستند. نمونه آن اتوبوسی است که در ایام نوروز در کرمان واژگون شد و ۱۴ نفر در آن کشته شدند. اتوبوسهای ما باید براساس نوع پیمایش کشور باشد و اگر قرار است پیمایش زیادی داشته باشد باید ستون و سقفهای محکمی داشته باشند. طبق معماری جدید فراجا پیگیری استحکام وسایل نقلیه وظیفه تمامی پلیسهای تخصصی است.»
او با تاکید بر اینکه باید در سال جاری با متخلفان رانندگی برخورد قاطع شود، گفت: «اگر لازم باشد نیروی کمکی هم برای پلیس راه اعزام خواهیم کرد، حتی در صورت نیاز از یگانهای ویژه فراجا برای مدیریت ترافیک شهری و برخورد با رانندگان متخلف به خصوص راکبین موتورسیکلت استفاده خواهد شد. رئیسجمهور در زمینه مدیریت ترافیکی و حوادث رانندگی به طور جدی پیگیر و همراه است.
باید از این حمایت برای حفظ جان مردم نهایت بهرهبرداری را داشته باشیم.» رادان تاکید کرد: «باید آمار و ارقام در حوزه تصادفات به درستی تحلیل شود و افزایش محدود شمار جانباختگان تصادفات نوروزی در میزان تردد، پیمایش و سفر مقایسه شود تا به تحلیل واقعبینانه برسیم. در سال ۱۴۰۴ باید شیوههای جدید برای مقابله با متخلفان، مدیریت ترافیک و همچنین حضور و آمادگی هوشمندانه به موقع در صحنه تدارک دیده شود و نباید به شیوههای سال گذشته بسنده شود.»