| کد مطلب: ۲۳۲۵۰

نگاهی به تازه‌ترین شماره ماهنامه تجربه

پرونده‌ای برای چخوف سینمای ایران

شماره ۳۴ (دور جدید) ماهنامه «تجربه» به مدیرمسئولی کتایون بناساز و سردبیری پژمان موسوی، با تصویری از سهراب شهیدثالث روی جلد آن و پرونده‌ای در مورد او، به‌بهانه انتشار کتاب «نوستالژی جای دیگر: گفته‌ها، نامه‌ها و یادداشت‌های سهراب شهید ثالث به کوشش رضا حائری»، منتشر شد.

پرونده‌ای برای چخوف سینمای ایران

شماره ۳۴ (دور جدید) ماهنامه «تجربه» به مدیرمسئولی کتایون بناساز و سردبیری پژمان موسوی، با تصویری از سهراب شهیدثالث روی جلد آن و پرونده‌ای در مورد او، به‌بهانه انتشار کتاب «نوستالژی جای دیگر: گفته‌ها، نامه‌ها و یادداشت‌های سهراب شهید ثالث به کوشش رضا حائری»، منتشر شد.

این پرونده، با یادداشتی از روبرت صافاریان با عنوان جست‌وجویی در کتاب «نوستالژی جای دیگر» آغاز می‌شود و در ادامه به گفت‌وگوی حامد قریب با رضا حائری، نویسنده کتاب و یکی از سینماگرانی که در این سال‌ها در راستای شناسایی و شناساندن بخش‌های مختلف زندگی حرفه‌ای سهراب شهیدثالث تلاش کرده است، می‌رسد.

حائری که سال ۱۳۹۵ برای اولین‌بار فیلم‌های آلمانی شهیدثالث را تحت عنوان برنامه «نوستالژی برای جای دیگر» در موزه هنرهای معاصر نمایش داد، در ادامه همان برنامه، «نوستالژی برای جای دیگر» را برای عنوانِ کتابش نیز انتخاب کرده است. گفت‌وگو با نظام‌الدین کیایی، صدابردار شناخته‌شده سینمای ایران که از ۱۴ سالگی با سهراب شهیدثالث هم‌مدرسه شده و پس از آن با ادامه تحصیل در اروپا به دوست صمیمی او بدل شده است، بخش دیگری از این پرونده است که «سهراب‌کُشی در سینمای تجاری» نام دارد.

سامان بیات منتقد، حسین بینایی‌راد مترجم، وحید ایرانی منتقد و سعید فروتن مدیر هنری استودیو مرکزی، دیگر نویسندگان مطالب این پرونده‌اند. ازجمله مطالب جالب‌توجه پرونده «سهراب‌کُشی در سینمای تجاری» نیز گفت‌وگویی با فرخ کامروانی، مادرخوانده سهراب شهیدثالث است که اندکی پس از درگذشت او در مجله «سیمرغ» منتشر شد و برای نخستین‌بار است که در ایران منتشر می‌شود.  در بخش «چهره ماه» شماره ۳۴ (دور جدید) ماهنامه «تجربه» که با یادی از فریدون تنکابنی ـ یکی از جدی‌ترین و پرمخاطب‌ترین نویسندگان و طنزپردازان سیاسی دوران خود که در ۸۷ سالگی در غربت درگذشت ـ آغاز می‌شود، با پرونده‌ «سهراب‌کُشی در سینمای تجاری» ادامه پیدا می‌کند و در آن به فریدون آو پرداخته شده است.

فریدون آو نقاش، مجسمه‌ساز، نمایشگاه‌گردان، مجموعه‌دار مشــهور و یکی از تأثیرگذارترین شــخصیت‌ها در هنر معاصر ایران است که سهمی جدی در نمایش این تنوع به‌خاطر معرفی هنرمندان ایرانی به جامعه و جهان داشته است. در «چهره ماه» این شماره از «تجربه» با عنوان «چهره آکونیک هنر معاصر ایران»، نخست به کارنامه فریدون آو پرداخته شده است و در ادامه به گفت‌وگوی حسین گنجی با او می‌رسیم که فرصتی برایش پیش آمده است تا به‌مناسبت بیش از هفت‌دهه کار هنری فریدون آو، با او به گفت‌وگو بنشیند.

سهراب مهدوی نویسنده و مترجم، شهروز نظری منتقد و نازگل انصاری‌نیا، شهلا حسینی و امید بنکدار نقاش، دیگر هنرمندانی هستند که از آن‌ها یادداشت‌هایی در مورد فریدون آو آمده است. هومن مرتضوی، طراح گرافیک و نقاش نیز دیگر هنرمندی است که درباره فریدون آو نوشته است.  صفحاتی برای «ای ایران» که این روزها برابر است با هشتادمین سال آفرینش آن، بخش دیگری از شماره  ۳۴ (دور جدید) ماهنامه «تجربه» را شکل داده است.

ازجمله مطالب این بخش گفت‌وگویی با هما گل‌گلاب درباره ۸۰ سالگی «ای ایران»، چهلمین سال‌یاد پدرش، حسین گل‌گلاب و زیست داروسازانه‌ی خودش است. هما گل‌گلاب در این گفت‌وگو بار دیگر به جعلی‌بودن روایت غالب درخصوص چگونگی خلق «ای ایران»؛ حاصل همکاری روح‌الله خالقی (آهنگساز)، غلامحسین بنان (خواننده) و حسین گل‌گلاب (ترانه‌سرا) اشاره می‌کند. روایتی احساسی که خلق این اثر را حاصل تحت‌تاثیر قرار گرفتن سازندگانش از سیلی یک سرباز آمریکایی به گوش یک ایرانی در دوران حضور نیروهای متفقین در ایران می‌داند.

روایتی که هما گل‌گلاب بارها‌وبارها به جعلی‌بودن آن اشاره کرده است، اما علی‌الظاهر به‌واسطه احساسی که برمی‌انگیزد مقبولیتی عام یافته است. یادداشت‌هایی از احمد مسجدجامعی قائم‌مقام مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی و فرشاد توکلی پژوهشگر تاریخ و نظریه در موسیقی ایرانی از دیگر مطالب مرتبط با این موضوع است. همچنین سحر طاعتی در این زمینه به گفت‌وگو با رضا مهدوی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر موسیقی پرداخته است. شماره ۳۴ (دور جدید) ماهنامه «تجربه» با صفحاتی برای نودمین سال هزاره فردوسی که مهرماه۱۳۱۳ برگزار شد به پایان می‌رسد. 

به کانال تلگرام هم میهن بپیوندید

دیدگاه

ویژه فرهنگ
پربازدیدترین
آخرین اخبار