| کد مطلب: ۱۷۵۴۰

روحانی‌ای که پدیده انتخابات ایران شد

روحانی‌ای که پدیده انتخابات ایران شد

مصطفی پورمحمدی، نامزد محافظه‌کار ریاست‌جمهوری در ایران با ایده‌های اصلاح‌طلبانه‌اش ناظران و افکار عمومی را غافل‌گیر کرد و باعث خشم اصول‌گرایان شد.

در شرایطی که تنها نامزد اصلاح‌طلبان مسعود پزشکیان است، گروهی با کنایه استدلال می‌کنند که پورمحمدی از پزشکیان، که دائماً در سخنانش به قرآن استناد می‌کند و بیشتر آخوندمسلک به نظر می‌رسد، اصلاح‌طلب‌تر است.

طی روزهای گذشته پورمحمدی با عملکردش در انظار عمومی باعث بهت محافظه‌کاران شد؛ او وعده داد پلیس [امنیت] اخلاقی را پایان دهد، از مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی مجازی انتقاد کرد و بر ضرورت مذاکره با ایالات متحده آمریکا پافشاری کرد. او در اقدامی جالب در صحنه سیاست ایران، با دخترش که دکترای اقتصاد دارد به تلویزیون رفت و او را به‌عنوان مشاور ارشد اقتصادی خود معرفی کرد. او از دخترش خواست تا در مورد آثار دردناک تحریم‌های ایالات متحده و ضرورت برداشته شدن آنها از طریق مذاکره صحبت کند.

برخی اصلاح‌طلبان نگران هستند که کارزار انتخاباتی پورمحمدی باعث تقسیم شدن آرا میان او و پزشکیان شود. یک مشاور کارزار انتخاباتی پزشکیان به میدل‌ایست‌آی می‌گوید: «ما نگران نیستیم، اما روشن است که پورمحمدی در حال جذب آرای پایگاه رای اصلاح‌طلبان و طبقه متوسط است.»

یک مقام اصول‌گرای نظام می‌گوید: «پورمحمدی خود را به‌عنوان یک سیاستمدار احیا کرد و با توجه به اینکه توانایی‌اش را در سخنوری و جهان‌بینی لیبرالش نمایش داد، روزهای خوبی در پیش رو خواهد داشت.»

او اضافه کرد که اگر پزشکیان در انتخابات پیروز شود، احتمالاً پورمحمدی به‌عنوان وزیر کشور منصوب می‌کند چراکه اصلاح‌طلبان به تدریج از مواضع او رضایت پیدا کرده‌اند.

پورمحمدی در حال حاضر به عنوان «پدیده» انتخابات ریاست‌جمهوری و مناظره‌ها شناخته می‌شود. ابتدای امر کسی او را جدی نگرفته‌بود، اما حالا شرایط فرق کرده‌است.  

پورمحمدی به‌عنوان نماد محافظه‌کاران میانه‌رو شناخته می‌شود؛ موضوعی که می‌توان در مواضع و سخنرانی‌های او هم مشاهده کرد. حتی زمانی که محافظه‌کاران از نامزدی علی لاریجانی، سیاستمدار میانه‌رو و رئیس سابق مجلس خشمگین شده‌بودند، زمزمه‌هایی وجود داشت که جامعه روحانیت مبارز از او در انتخابات حمایت کند.  اما صلاحیت لاریجانی برای شرکت در انتخابات تایید نشد.

با بیرون رفتن علی لاریجانی از مبارزات انتخاباتی، پورمحمدی که تنها روحانی حاضر در جمع نامزدها است، بخت بیشتری برای پیروزی خود می‌بیند.

سردبیر یک روزنامه اصلاح‌طلب در ایران به میدل‌ایست‌آی می‌گوید: «واضح است که پورمحمدی باور دارد که می‌تواند رای محافظه‌کاران سنتی و میانه‌رو را جذب کند، در عین حال او برای مستقل‌ها و میانه‌روهایی که قبلاً از لاریجانی حمایت می‌کردند هم جذاب است.»

این روزنامه‌نگار می‌گوید که پورمحمدی خود را در حال حاضر مقابل دو نامزد محافظه‌کار یعنی سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف قرار داده‌است نه در مقابل اصلاح‌طلبان. 

این سردبیر می‌گوید گفته می‌شود که پورمحمدی در اعدام‌های سال ۱۹۸۸ نقش داشته‌است و این باعث می‌شود که او نتواند موفقیت بزرگی کسب کند.  پورمحمدی قبلاً گفته‌است که کسانی که در آن سال اعدام شدند «جانیان و تروریست‌ها بودند» که با مجاهدین خلق که امروز با عنوان شورای ملی مقاومت ایران شناخته می‌شود، همکاری می‌کردند.

مصطفی پورمحمدی در نخستین مناظره ریاست‌جمهوری گفت: «ما تحریم شده‌ایم، کل اقتصاد ما و تمامی مناسبات اقتصادی و تجاری ما قفل شده‌است.»

او ادامه داد: «بعضی‌ها می‌گفتند تحریم مسئله مهمی نیست و هنوز هم همین را می‌گویند. جهان تحریم‌های فلج‌کننده علیه ما وضع کرده‌است. ما در لیست سیاه قرار داریم. وقتی تمام روابط بازرگانی و مالی ما قفل شده‌است، فعالان اقتصادی ما چگونه می‌توانند کار کنند؟»

پورمحمدی همچنین از سیاست خارجی دولت ابراهیم رئیسی انتقاد کرد و گفت: «آنها هزینه جنگ اوکراین را دادند، اما هیچ منفعتی نبردند.»

روز چهارشنبه پورمحمدی از مخالفان برجام و به‌ویژه محافظه‌کاران تندرو که در شکست آن نقش بارزی داشتند انتقاد کرد.

وی گفت: «توافق برای کاهش فشار تحریم‌ها امضا شده‌بود، اما آن را از بین بردند، همه مقام‌های کشور برجام را پذیرفته‌بودند، اما در عمل در اجرای آن اخلال شد.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی