| کد مطلب: ۱۶۶۱۳

درخواست برای اجرای حکم دیوان

درخواست برای اجرای حکم دیوان

روز جمعه دیوان بین‌المللی دادگستری با موافقت ۱۳ نفر از اعضای خود در برابر دو رای مخالف، دستور داد رژیم صهیونیستی حمله نظامی به رفح را متوقف کند و اقداماتی را برای تضمین ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم غیرنظامی در غزه انجام دهد.

حکمی که واکنش کشورهای مختلف مبنی بر تاکید بر اجرای آن را در پی داشت و روزنامه نیویورک‌تایمز هم این تصمیم را تشدید انزوای فزاینده رژیم اسرائیل تحلیل کرد. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در یک کنفرانس خبری گفت که احکام دیوان بین‌المللی دادگستری الزام‌آور است و «ما اکنون انتظار داریم همه از این دستور به‌عنوان مسئله‌ای در حوزه قوانین بین‌المللی تبعیت کنند.»

شبکه خبری سی‌بی‌سی نوشت: «تصمیم جدید دیوان لاهه حامی پیامی سه‌جانبه به (رژیم) اسرائیل است که شامل دستور به این رژیم برای توقف حملات به رفح، اجازه دسترسی تحقیق‌کنندگان جنایت جنگی به غزه و افزایش فوری کمک‌های بشردوستانه به منطقه است.»

اما با این حال «بنی گانتز» عضو کابینه جنگ رژیم اسرائیل اعلام کرده که ارتش این رژیم به‌رغم دستور دیوان بین‌المللی دادگستری رویه نظامی خود را تغییر نخواهد داد.

از طرف دیگر مایکل مارتین، وزیر خارجه ایرلند در بیانیه‌ای عنوان کرد: «اسرائیل تصمیم گرفته است که این درخواست‌ها را نادیده بگیرد، اما نمی‌تواند دستورات دیوان بین‌المللی دادگستری را نادیده بگیرد. این تصمیمات از نظر قانونی لازم‌الاجرا هستند و باید رعایت شوند.»

وزیر خارجه ایرلند می‌افزاید: زمان برداشتن گام‌های ملموس و غیرقابل برگشت برای اجرای راه‌حل دودولتی فرا رسیده است. وی همچنین یادآورشد، این مسئله در دستور کار جلساتی که وی با همتایان اروپایی و عرب خود در روزهای آینده خواهد داشت، قرار خواهد گرفت.

ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن از شورای امنیت خواست تا مانع فرار رژیم صهیونیستی از مجازات شود و به اتخاذ استانداردهای دوگانه برای اجرای قوانین‌ بین‌المللی در قبال جنگ علیه نوار غزه خاتمه ببخشد.

براساس گزارش النشره، وزیر خارجه اردن همچنین تاکید کرد: «بار دیگر دیوان بین‌المللی دادگستری جنایات جنگی اسرائیل در غزه را افشا می‌کند؛ بار دیگر کابینه اسرائیل برخلاف حقوق و قوانین بین‌الملل عمل کرده و از اجرای دستورات دادگاه امتناع می‌کند.»

در همین رابطه «ژوزه مانوئل آلبارز» وزیر خارجه اسپانیا اظهار کرد: «تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری، از جمله تصمیم توقف حمله به رفح، الزام‌آور است و ما خواستار اجرای آن هستیم.»

طبق گزارش پایگاه خبری العهد، آلبارز گفت: «ما خواستار آتش‌بس، آزادی اُسرا و اجازه رسیدن کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه هستیم.»

وزارت خارجه دولت صنعا هم ضمن استقبال از حکم اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری، این حکم را تاکیدی دوباره بر نقض آشکار قوانین بین‌المللی، منشور سازمان ملل و نیز توافقنامه منع و مجازات جنایت نسل‌کشی توسط رژیم صهیونیستی دانست.

وزارت خارجه دولت یمن در صنعا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «از حکم دیوان بین‌المللی دادگستری برای اعمال تدابیر موقت دیگری علیه دشمن اسرائیلی و درخواست از آن برای توقف فوری این عملیات نظامی از جمله حمله نظامی وحشیانه به شهر رفح در جنوب نوار غزه استقبال می‌کنیم.»

از سوی دیگر، فرانچسکا آلبانیز گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در اراضی فلسطینی از جامعه بین‌الملل خواست تا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کند و روابط دیپلماتیک با آن را تا زمانی که «به تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری عمل نکند»، تعلیق کند.

خانم آلبانیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «خبرهایی که از مردم تحت محاصره شهر رفح دریافت می‌کنم، وحشتناک است. اسرائیل جلوی این جنون را نخواهد گرفت تا زمانی که ما جلوی آن را نگیریم. کشورهای عضو باید تحریم‌هایی را علیه اسرائیل اعمال کنند، اسلحه به آن ندهند و روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با اسرائیل تا پایان حمله‌اش متوقف کنند.»

وزیر خارجه ونزوئلا نیز قویاً اقدامات رژیم صهیونیستی در فلسطین را محکوم کرد و آن را «نسل‌کشی» خواند. «ایوان گیل» گفت: «کاراکاس به‌صورت بی‌قید و شرط فلسطین را به‌عنوان یک کشور مستقل و آزاد به رسمیت می‌شناسد. ما مخالف نسل‌کشی در جریان توسط نیروهای اسرائیلی علیه مردم فلسطین هستیم و می‌خواهیم آنها بابت این جنایات، مسئول شناخته شوند.»

وزیر خارجه ونزوئلا همچنین ابراز امیدواری کرد که بسیج جامعه جهانی به توقف و پایان این خشونت‌ها در غزه و دستیابی به صلح برای مردم فلسطین بیانجامد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی