| کد مطلب: ۱۶۱۴۶

اختلاف بر سر الزام حضور شهردار در جلسه گزارش حسابرسی در شورای شهر تهران

زاکانی نیامد

زاکانی نیامد

روز گذشته تفریغ بودجه 1401 شهرداری بار دیگر آتش تنش را به دامان شورای شهر تهران انداخت و بار دیگر درخواست حضور شهردار تهران در صحن علنی توسط برخی از اعضای شورای شهر کار را به جایی رساند که مهدی چمران، رئیس جلسه با تشر به ناصر امانی سعی کرد آرامش را به شورای شهر تهران بازگرداند. در نهایت تنها تکالیف شهرداری تهران رای آورد تا تفریغ از رسیدن به تصویب ناکام بماند، چراکه در یکی از طولانی‌ترین جلسات علنی، ایرادات بسیاری بر تفریغ وارد شد. این در حالی است که شهرداری در این سه سال اخیر با ادعای شفافیت و انضباط مالی به خود بالیده است اما آنطور که برخی از اعضای شورای شهر تهران می‌گویند؛ «متاسفانه کارنامه قابل قبولی را در حوزه مالی و بودجه در تهران شاهد نیستیم.»

آنطور که اعضای شورای شهر تهران اعلام کردند چندین بار این تفریغ بودجه به کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران آمده، اما ایرادات، کمیسیون را مجبور کرده که تفریغ را به شهرداری بازگرداند تا ایرادات آن را برطرف کنند.

با وجود همکاری و ارفاقی که کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران داشته، شهرداری نتوانسته بود تفریغ بودجه‌ قابل‌قبولی را به پارلمان شهری پایتخت ارسال کند.

زاکانی به شورای شهر نیامد

عدم حضور زاکانی در این جلسه محل بحث بود و برخی از اعضای شورای شهر بر این عقیده بودند که شهردار باید باشد و برخی دیگر می‌گفتند حضورش الزامی نیست.

آن دسته از اعضای شورای شهر تهران که معتقدند؛ مهم‌ترین سند مباحث مالی تفریغ بودجه است، خواستار حضور شهردار و پاسخگویی او در مقابل اعضای شورای شهر تهران بودند.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در ابتدای این جلسه اعلام کرد: «برای خوانده شدن گزارش تفریغ بودجه، دو ایراد وجود دارد. اول اینکه اگر قرار است به تفریغ بودجه شهرداری رسیدگی شود، طبق قانون شهردار تهران باید در جلسه حضور داشته باشد. دوم اینکه اگر این گزارش برای تصویب به صحن ارائه شده، خواندن گزارش حسابرس معنایی ندارد. این گزارش باید از دستور خارج شود و در جلسه دیگری به کارنامه مالی شهرداری رسیدگی شده و به تصویب برسد.»

میثم مظفر، دیگر عضو شورای شهر تهران اعلام کرد که شهردار برای حضور در این جلسه الزام قانونی ندارد چون گزارش حسابرسی است.

مهدی اقراریان هم گفت: «در رونوشت جلسه امروز شما (مهدی چمران) نوشته‌اید: جناب آقای دکتر علیرضا زاکانی، شهردار محترم تهران سپاسگزار است رأس ساعت ۱۰ به منظور بررسی لایحه تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران در جلسه حضور بهم رسانید. یعنی شما از زاکانی دعوت کردید اما به هر دلیلی شهردار تهران در جلسه حضور ندارد.»

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران معتقد بود: «زاکانی باید برای ارائه و بررسی تفریغ بودجه از شورای شهر تهران تقاضای جلسه کند. اما شهردار تهران تقاضای جلسه نکرده است.»

بازگشت به دوره قالیباف

پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران اما به دوره شهرداری محمدباقر قالیباف و زمانی که ناصر امانی به‌عنوان معاون قالیباف در صحن حضور داشت اشاره کرد و آن روزها را به یاد امانی آورده و گفت: «بنده یادم نمی‌آید یک‌بار در جلسه بررسی تفریغ بودجه آقای قالیباف شرکت کرده باشد. در دوره پنجم نمی‌دانم چه اتفاقاتی رخ داده است.»

او رو به مهدی چمران تاکید کرد: «شما ۱۳ تا ۱۴ سال رئیس شورای شهر تهران بودید و بهتر می‌دانید تفریغ بودجه چگونه در دوره‌های گذشته مورد بررسی قرار می‌گرفت. اما سوال من این است که در همین دوره شورای شهر سال گذشته تفریغ بودجه را بدون حضور شهردار تهران تصویب کرده است. اگر رویه این است که شهردار در شورای شهر حاضر باشد، پس تکلیف آن مصوبه شورای شهر چه می‌شود؟ اگر آن مشکلی نداشته چرا الان یک‌ساعت وقت شورای شهر را گرفتیم؟»

ناصر امانی در پاسخ سروری گفت: «من می‌خواهم از دوستان خواهش کنم اینکه زمانی من معاون شهردار تهران بودم را در سر من نزنند. من که الان معاون شهردار نیستم. من عضو شورای شهر و نماینده کوچک منتخب مردم تهران هستم و در ابتدای دوره سوگند خوردم به خدا و قرآن مجید که طبق قانون عمل کنم. چه اشکالی دارد من از قانون بگویم؟ بگذارید بحث‌ها صورت بگیرد. این بحث‌ها سیاسی نیست بلکه قانونی است.

برداشت هر کدام از ما از قانون باعث رشد و تعالی شورای شهر می‌شود. جایگاه شورای شهر را ارتقا می‌دهد. اتفاقاً بحث درباره این موضوع عین بیت‌المال و رعایت حق مردم است. اگر در یک دوره‌ای اعضای شورای شهر از شهردار تهران نخواستند که به صحن بیاید را خودشان باید جواب بدهند. من عضو شورای شهر تهرانم و می‌گویم که چیزی به نام گزارش تفریغ بودجه نداریم بلکه گزارش حسابرسی سازمان‌ها و شرکت‌ها، همچنین تفریغ بودجه را داریم. نمی‌شود بگوییم که یک بار گزارش تفریغ را بخوانیم و یک‌بار با حضور شهردار تهران تفریغ را تصویب می‌کنیم. من می‌گویم در قانون چنین تفکیکی صورت نگرفته است.»

در جای دیگری سروری با دادن لقب «مرد همیشه تذکر شورای شهر» به امانی گفت: «من گفتم در دوره چهارم که آقای امانی معاون بوده است... گناه کبیره کرده‌ام؟ حالا نمی‌دانم چرا ایشان اینقدر از معاونتش خوفناک است و تا اسم معاون می‌آید می‌گوید نگویید من معاون بودم. بحث من این است که در دوره چهارم معاون بوده است. نگفتم ایشان الان عضو شورای شهر نیست و نگفتم ایشان آدم بدی بوده یا بد عمل کرده است. سوال من این است که ایشان چندبار باید تذکر بدهد؟ تا ساعت ۱۲ هر کسی که صحبت می‌کند ایشان هم می‌خواهد تذکر بدهد؟ باید مدیریت شود و یک جا قطع شود.»

اعتراض‌تان را برای فرمانداری بنویسید

پس از تمام این فرازونشیب‌ها با ورود مهدی چمران قرار شد این جلسه بدون حضور زاکانی، شهردار تهران پیش برود. امانی که به این موضوع اعتراض کرد، چمران با تشر گفت: «اعتراض‌تان را کتباً به فرمانداری بنویسید. دیگر ساکت باشید آقای امانی. خواهش کردم. بس است دیگر.»

ناصر امانی قصد خروج از شورای شهر تهران را داشت اما با پادرمیانی حبیب کاشانی منصرف شد، اما پس از استماع گزارش حسابرس گفت: «من فقط دو بند گزارش حسابرس را می‌خوانم بعد تصمیم بگیریم که به این گزارش رای بدهیم یا خیر. بند ۵-۱ در فرآیند بررسی تفریغ بودجه عملکرد واقعی شهرداری تهران که از سیستم مالی استخراج شده است مبنا قرار گرفته و با توجه به اینکه حسابرسی نشده، در مورد صحت آن اظهارنظری نمی‌شود. مضاف بر اینکه کدینگ حساب‌های شهرداری با کدینگ بودجه‌ای متفاوت است و امکان مطابقت منابع و مصارف واقعی درج شده در تفریغ بودجه با سیستم فایننس به‌طور کامل میسر نگردیده است.

دوم اینکه بررسی بودجه صرفاً مربوط به شهرداری تهران بوده و شامل بودجه سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری نیست و بررسی آن مستلزم در اختیار قرار داشتن اطلاعات مالی سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری است. در حقیقت حسابرس درباره ۴۱هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از بودجه شهرداری اظهارنظر نمی‌کند.»

صفر ریال دولت

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز درباره گزارش تفریغ بودجه تاکید کرد: «بررسی تفریغ بودجه بر عهده شوراست که این گزارش آماده‌شده، منصفانه، بدون جهت‌گیری و همراه با نقد سازنده است. عملکرد شهرداری در تحقق بودجه، ۸۰ هزار و ۳۵۵ میلیارد تومان بوده است که از این میزان، ۱۱ هزار ۲۷۲ میلیارد تومان آن، غیرنقد و غیرقابل تخصیص بوده و ۶۹ هزار میلیارد تومان نیز درآمد نقد و غیرنقد شهرداری در سال ۱۴۰۱ است. از سال ۸۶ تاکنون، دریافتی از دولت تقریباً صفر بوده است و در مترو و اتوبوس دریافتی نداشتیم. حتی در سال‌های ۹۷ و ۹۶ نیز که شورای شهر و دولت همراه بودند باز هم درآمد صفر است.»

آخوندی با اشاره به مصارف بودجه به تکفیک واحدهای اجرایی، تاکید کرد: «در بخش معاونت حمل و نقل از ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه مصوب، ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه کرده است.  شهرداری ۶۹ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده و ۵۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته است. از این تعداد ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان موجودی نقد پایان دوره است که به ۱۴۰۲ منتقل شده است. برای رفع مشکل انحراف از بودجه، در سال ۱۴۰۲ اصلاحیه بودجه شهرداری را نپذیرفتیم. چراکه وقتی بودجه در صحن مصوب شده است، باید اجرا شود.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی