| کد مطلب: ۱۲۱۲۳

تفاوت ورق سیاه st37 و st52، شاخصه اصلی در تخمین قیمت!

تفاوت ورق سیاه st37 و st52، شاخصه اصلی در تخمین قیمت!

ورق سیاه st۳۷ و st۵۲، دو نوع ورق فولادی هستند که از نظر ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی با یکدیگر تفاوت هایی دارند و همین تفاوت باعث شده در کارکرد نیز تفاوت ایجاد شود به عنوان مثال از ورق st۵۲ برای مواردی که نیاز به استحکام بالاست استفاده می شود. در ایران، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، بزرگترین تولید کننده ورق سیاه st۵۲ است. این شرکت، از تجهیزات و تکنولوژی های پیشرفته برای تولید ورق سیاه st۵۲ با کیفیت بالا استفاده می کند.

ورق سیاه و انواع آن

پیش از آنکه تفاوت ورق سیاه st۳۷ و st۵۲را بیان کنیم لازم است به‌بررسی ورق سیاه و انواعی که دارد بپردازیم. ورق سیاه یکی از انواع ورق‌های فولادی بوده که فرآیند تولید آن با استفاده از روش نورد گرم انجام می‌شود. روی سطح این مقطع ممکن است برآمدگی‌های وجود داشته باشد. همچنین ظاهر مات و تیره آن، باعث شده با نام سیاه یا مشکی معرفی شود.

ورق‌های سیاه با توجه به روش تولید، حالت عرضه و کاربردی که دارند در دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. یکی از مهم‌ترین این دسته‌بندی‌ها به گرید آنها برمی‌گردد. ورق‌های سیاه آلیاژی در گریدهای ST۳۷ و ST۵۲ از مهم‌ترین و پرکاربردترین مقاطع در بازار آهن به‌حساب ‌می‌آیند.

با توجه به اینکه هر ورق می‌تواند کاربردهای مختلفی در صنایع داشته باشد آشنایی با ویژگی‌های آنها به شما در داشتن انتخابی درست کمک می‌کند.

همچنین باید گفت قیمت روق سیاه st۵۲ می‌تواند بیشتر از سایر نمونه‌ها باشد. دلیل این موضوع نیز خصوصیات خوب و از همه‌ مهم‌تر وزن مقطع است. از دیگر گرید‌های ورق سیاه می‌توان به ST۳۳، A۵۱۶، ST۴۴، CK۴۵ و A۲۸۳ اشاره کرد.

لازم به ذکر است وقتی از عبارت ST برای معرفی یک ورق استفاده می‌شود اشاره به قدرت آن دارد. عددی که جلوی این عبارت نوشته می‌شود نشان از حداقل استحکام کششی دارد. برای آگاهی از میزان دقیق این ویژگی باید عدد را در ۹.۸۱ ضرب کرد.

 

ورق سیاه St37 چیست؟

درک تفاوت ورق سیاه st۳۷ و st۵۲زمانی امکان‌پذیر است که این مقاطع فولادی را به‌خوبی بشناسیم. ورق سیاه St۳۷ با میزان کمی کربن و با استفاده از روش نورد گرم تولید می‌شود. ازاین‌رو آن را با نام فولاد نرم با معمولی نیز می‌شناسند.

ورق سیاه ST52 چیست؟

این ورق آلیاژی از ترکیب عناصر مختلفی مانند منگنز، سیلیسیوم، مس و نیکل تولید می‌شود. هر کدام از این عنصرها باعث به‌وجود آمدن ویژگی‌های خاصی در ورق خواهند شد که آن را از سایر گریدها مانند st۳۷ متمایز می‌کند.

بررسی مشخصات ورق سیاه ST37

در تولید این ورق از آلیاژهای دیگر استفاده نشده و ازاین‌رو خصوصیات آن می‌تواند نسبت به st52 کاملا متفاوت باشد. این ویژگی خود یکی از مهم‌ترین تفاوت ورق سیاه st37 و st52 به‌حساب می‌آید.

ورق سیاه ST۳۷ کربن کمی در ساختار خود دارد (۰.۱۷ درصدو به همین دلیل نیز از خواصی مانند استحکام زیاد و جوش‌پذیری بالا برخوردار است.

بررسی خصوصیات ورق سیاه St52

هر کدام از عنصرهایی که در ساخت این آلیاژ فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد خصوصیات منحصربه‌فردی را در آن به‌وجود می‌آورد. با توجه به این موضوع باید گفت عنصر سیلیسیوم به افزایش مقاومت در برابر خوردگی و منگنز باعث مقاومت در برابر سایش و همچنین بالارفتن خاصیت شکل‌پذیری ورق خواهد شد.

عناصر مس و نیکل نیز ویژگی‌های مثبتی در این ورق st52ایجاد می‌کنند که از آنها می‌توان به افزایش خاصیت شکل‌پذیری و فرم‌پذیری این فولاد آلیاژی اشاره کرد. گرید st52، کربن بیشتری نسبت به st37 دارد (۰.۲۱۶ درصد) اما باز هم آن را با نام فولاد منگنز کم‌کربن یا ورق سیاه صنعتی می‌شناسند.

تفاوت ورق سیاه st37 و st52

ورق‌های سیاه ساخته‌شده در 2 گرید st37 و St52 تفاوت‌های ساختاری مختلفی با یک‌دیگر دارند. این موارد باعث شده تا از هر کدام، در صنایع مختلف استفاده شود.

تفاوت ورق سیاه st37 و st52 از نظر ساختار و ویژگی ها

حال که با ویژگی هر ورق آشنا شدیم به یک شناخت کلی از تفاوت‌های آنها نیز دست یافته‌ایم. در بیان ساده‌تر می‌توان تفاوت ساختاری بین ۲ گرید st۳۷ و st۵۲ را در موارد زیر خلاصه کرد:

  • ورق st37 در ساختار خود کربن کمتری دارد. هرچه این عنصر بیشتر باشد؛ مقطع از انعطاف‌پذیری کمتر و استحکام بیشتری برخوردار خواهد شد.

  • میزان کربن بیشتر باعث خشک‌ و شکننده‌تر شدن ورق می‌شود.

  • جوش‌پذیری ورق st37 به‌دلیل درصد کم کربن بیشتر از st52 است.

  • شکل‌‌پذیری در ورق‌های ST37 بیشتر از گرید ST52 خواهد بود.

  • آلیاژهای مورد استفاده در ورق سیاه st52 باعث افزایش خاصیت‌هایی مانند پیچش و خمش می‌شوند. حمل وزن و ماشین‌کاری در این گرید نیز بیشتر از ورق ST37 است.

تفاوت ورق سیاه st37 و st52 از نظر قیمت

یکی از مهم‌ترین مواردی که افراد پیش از خرید ورق سیاه بررسی می‌کنند قیمت آن است. اگر بخواهیم ورق‌های st37 و st52 را از نظر قیمت بررسی کنیم باید گفت معمولا نرخ یک‌سانی دارند و عوامل مختلفی نیز روی تعیین نرخ آنها تاثیر می‌گذارند.

البته با توجه به اینکه وزن برخی گریدهای st52 بیشتر است قیمت ورق سیاه st37 می‌تواند کمتر از این نمونه باشد. از دیگر عوامل تاثیرگذار در قیمت این مقاطع می‌توان به هزینه مواد اولیه، ضخامت، نرخ روز دلار، شیت یا رولی بودن، ابعاد، کیفیت ورق سیاه st37 و کارخانه سازنده آنها اشاره کرد.

بهترین تولید کننده ورق سیاه st52 در ایران

ورق سیاه st52 فولاد مبارکه اصفهان، یکی از پرطرفدارترین ورق های فولادی در بازار ایران است. این ورق، از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار بوده و برای کاربردهای مختلفی مانند ساخت سازه های فلزی، مخازن، پالایشگاه ها و صنایع نفت و گاز استفاده می شود.

فولاد مبارکه اصفهان، بزرگترین تولید کننده فولاد در ایران است و سالانه میلیون ها تن ورق سیاه st۵۲ تولید می کند. این شرکت، از تجهیزات و تکنولوژی های پیشرفته برای تولید ورق سیاه st۵۲ با کیفیت بالا استفاده می کند.

برای خرید و بررسی قیمت ورقst۵۲ فولاد مبارکه در انواع مختلف، می توانید به یکی از نمایندگی های فروش این شرکت مراجعه کرده یا از طریق وب سایت رسمی فولاد مبارکه اقدام نمایید. همچنین، می توانید از طریق شرکت های بازرگانی که در زمینه خرید و فروش ورق سیاه فعالیت دارند، اقدام به خرید این محصول کنید.

از دیگر تولید کنندگان ورق سیاه st۵۲ در ایران، می توان به شرکت های فولاد کاویان، اکسین، ذوب آهن اصفهان و مجتمع فولاد خراسان اشاره کرد که توانسته اند جایگاه ویژه ای در این زمینه داشته باشند.

جمع‌بندی

ورق‌های st۳۷ کربن کمتری دارند و از این ‌رو خاصیت جوش‌پذیری آنها بیشتر است. همچنین در ساخت گرید st۵۲ از عناصر مختلف مانند منگنز، مس و نیکل استفاده می‌شود که هر کدام ویژگی خاصی در ورق‌ها ایجاد می‌کنند. ورق سیاه st52 از کاربردهای گسترده ای در صنایع مختلف برخودار است از این رو خرید و بررسی روزانه قیمت ها، برای خریداران از اهمیت بسزایی برخوردار است. از سوی دیگر وجود کارشناسان حرفه ای همراه با دریافت مشاوره و اطلاعات پیرامون نوع محصول و قیمت روزانه ورق، می تواند تاثیر بسزایی در انتخاب محصول و خرید با بهترین قیمت داشته باشد. چرا تشخیص تفاوت این دو ورق برای خریدار مشکل است و نیاز به اعتماد و اطمینان از جانب کارشناسی حرفه ای دارد. شما می توانید با مراجعه به صفحه https://ahanmelal.com/contact-us از سایت آهن ملل اصفهان ضمن تکمیل فرم تماس، می توانید به صورت تلفنی در لحظه از مشاوره حین خرید بهره مند شود.

 

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی