نرگس کیانی

نرگس کیانی

خبرنگار گروه فرهنگ

مقالات

  • بازیگر ناکام

    زری خوشکام، بازیگر پرکار سال‌های پیش از انقلاب و خانه‌نشین سال‌های پس از آن، روز جمعه ۲۸ اردیبهشت‌ماه در ۷۷ سالگی درگذشت.

  • فوران خون در اردوگاه پناهندگان
  • فیلمی با بوی فـرش تبریز

    اگر اجل مهلت می‌داد و زنده‌یاد اصغر یوسفی‌نژاد ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۱ بر اثر عارضه مغزی درنمی‌گذشت، قصد داشت با ساخت سومین اثرش، «ائو (خانه)» و «عروسک» را به تریلوژی تبدیل کند. او درحالی‌که سال‌ها به‌عنوان نویسنده و منتقد در رسانه‌های سینمایی ازجمله مجله «فیلم» قلم می‌زد، نقد می‌نوشت و نیز فیلم‌ کوتاه و سریال‌ تلویزیونی می‌ساخت، با فیلم «ائو» در سینمای ایران شناخته شد.

  • دو چهره یک دانشگاه

    دانشگاه خواجه‌ نصیر در حالی تشکیل گروه‌های مجازی دانشجویی را مشمول تنبیهات انضباطی خوانده که رئیس آن از حضور دانشجویان اخراجی آمریکایی در ایران استقبال کرده است.

  • مهمانی برملاکننده
  • چه باید کرد؟مسئله همیشگی تئاتر ما

    حال‌وهوای این روزهای تئاتر رسمی، دست‌کم در تهران، با تئاتری که برای اجرا مسیر اخذ مجوز از اداره‌کل هنرهای نمایشی را طی نمی‌کند، متفاوت است.

  • تصویری مستند از سرمای اتاق معاینه

    بنفشه رحمانی، نویسنده «گورهای بی‌سنگ» تجربه‌ای دست اول از مواجهه با این موضوع دارد، همچنین از رودررویی با هزاران‌بار امید بستن و ناامید شدن. تجربه‌ای که سرانجام به نگارش «نُه جستار درباره‌ی نازایی» متقاعدش کرده و حاصل کار در فهرستی متشکل از جستارهای «لیاقت»، «فقدان»، «رقابت»، «کار»، «درد»، «جاودانگی»، «خانه»، «طبیعت» و «امید» در ۱۳۱ صفحه با نام «گورهای بی‌سنگ» توسط نشر چشمه چاپ شده است.

  • شبکه‌های اجتماعی یا ماشین‌های معتادساز

    وقتی خواننده‌ای که بالاترین تعداد دنبال‌کننده را به‌عنوان یک زن در اینستاگرام دارد از خداحافظی خود از این فضا خبر می‌دهد، بی‌شک توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند. سلنا گومز، خواننده آمریکایی با ۴۲۹ میلیون دنبال‌کننده، ۲۹۶ دنبال‌شونده و ۱۹۷۶ پست منتشرشده در صفحه اینستاگرام اعلام کرده، اگرچه حساب رسمی‌اش در این شبکه اجتماعی همچنان فعال است اما خود از این شبکه بیرون آمده و دیگر به جای ارسال پیام به دوستانش با آن‌ها تلفنی صحبت می‌کند. او این تصمیم را باارزش‌ترین هدیه‌ای دانسته که برای سلامت ذهنی‌اش به خود داده است.

  • شناور به سوی سقف

    انتشار هرازگاهی اخباری چون «رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد»، خواه‌ناخواه موجب طرح پرسش‌هایی می‌شود که برای دستیابی به پاسخ‌شان به نظر می‌رسد بیش از هر چیز نیازمند ارزیابی قیمت بلیت آثار سینمایی در حال اکران هستیم. پرسش‌هایی از این دست که آیا فیلم‌های سینمای ایران طی ماه‌های اخیر، تماشاگرپسندتر و محبوب‌تر شده‌اند یا سینمای ایران ناگهان با موج جدیدی از تماشاگران روبه‌رو شده است و پرسش محتمل‌تر که فرضیه این گزارش نیز بر آن استوار است اینکه، آیا باز هم بلیت سینما‌ها گران‌تر شده است یا خیر؟

  • سیمای ردیف‌دان فروتن

    خلق تصانیفی ماندگار و سالیان‌سال آموختن از نورعلی‌خان برومند و محمود کریمی و کسب چنان تسلطی بر ردیف که شاگردانش در موردش می‌گویند، گویی تمام تحریرهای کهکشان راه‌شیری در ردیف آوازی دوره عالی «نورالدین رضوی‌سروستانی» آمده است، تنها بخشی از کارنامه کاری این خواننده موسیقی کلاسیک ایرانی است.