نرگس کیانی

نرگس کیانی

خبرنگار گروه فرهنگ

مقالات

  • وزیر اقلیت

    در روزهایی که با پایان‌بندی نابهنگام دولت سیزدهم، صحنه برای ورود دولت چهاردهم آماده می‌شود، دولتمردان دولت پیشین، بیش از هر زمان دیگری، از دستاوردهای خود می‌گویند. از آن‌چه در فاصله زمانی آغاز به کار هشتمین رئیس‌جمهور ایران، در مقام وزیر، معاون، مدیرکل و... در وزارتخانه‌های مربوطه انجام داده‌اند.

  • تراژدی بر صحنه خانه تئاتر

    پلات آن‌چه این روزها در «خانه تئاتر» می‌گذرد را می‌توان این‌گونه تعریف کرد: خانه تئاتر پس از یک بار ممانعت از استعفای مقصود نعیمی‌ذاکر، مدیرعامل این نهاد صنفی، این بار خود تصمیم به قطع همکاری با او گرفته است.

  • نغمه داوودی مرغ سحر

    مرتضی‌خان نی‌داوود، نوازنده تار، آهنگساز، ردیف‌دان و مدرس موسیقی فرزند بالاخان ضرب‌گیر در سال ۱۲۷۹ ه.ش در تهران به دنیا آمد. مرتضی‌خان هشت ساله بود که برای آموزش موسیقی در دوره‌های میرزا حسین‌قلی فراهانی معروف به آقاحسینقلی شرکت و دوره ردیف ۷ دستگاه موسیقی ایرانی را طی شش سال نزد آقاحسینقلی تمام کرد و به محضر بهترین شاگردش، درویش‌خان راه یافت.

  • ستاره نوظهور دنیای بازی‌های کریپتویی

    شماره ۱۷۰ ماهنامه تحلیلی، آموزشی و اطلاع‌رسانی «مدیریت ارتباطات»‌ ویژه تیرماه ۱۴۰۳ منتشر شد.

  • نوبت لیلی

    احترام برومند، بازیگر شناخته‌شده ضمن انتشار پستی اینستاگرامی، هم‌زمان با سالگرد تولد داوود رشیدی، ضبط پاسپورت، موبایل و لپ‌تاب دخترش لیلی رشیدی را رسانه‌ای کرد و آن‌چه را نوشته بود با تشکر از محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پایان رساند که به‌تازگی در گفت‌وگویی از آن‌چه «ایستادن به پای هنرمندان» و «هزینه‌ کردن» برای آن‌ها خوانده، خبر داده است.

  • مشت آخر

    مرگ تلخ است و مرگ جوان، تلخ‌تر. مرگ جوان، تلخ است و مرگ نوجوان تلخ‌تر. مرگ نوجوان تلخ است و مرگ نوجوانی که هزار امید و آرزو برای آینده‌ دور و دراز خود داشته تلخ‌تر. تلخ است وقتی می‌شنوید بوکسوری ۱۷ ساله، یاسین موسی‌خانی در پایان مسابقات انتخابی جوانان استان همدان در پی کاهش هوشیاری، به‌رغم تلاش شش‌روزه پزشکان، چشمانش را برای همیشه به روی رینگ بوکس بسته است.

  • دورهمی با ستاره‌ها

    عادل فردوسی‌پور با چنین سابقه درخشان و چنین جایگاهی در میان افکار عمومی، با تصویری که از خود به‌عنوان کارشناسی خبره، کاربلد و مسلط به جزء‌‌به‌جزء آن‌چه در حوزه تخصصی‌اش می‌گذرد ساخته بود، از ۵ خردادماه ۱۴۰۱ مسیر تازه‌ای را آغاز کرد که حاصل آن برنامه‌ای به‌نام «فوتبال ۳۶۰» بود. یک اپلیکیشن فوتبالی که توسط تعدادی از عوامل قدیم و جدید تیم برنامه «۹۰» که پیش‌تر با عادل فردوسی‌پور کار می‌کردند، تهیه ‌شد و این‌روزها با ویژه‌برنامه‌ای تحت عنوان «ویژه‌برنامه یورو ۲۰۲۴» میزبان مخاطبانش است.

  • سیگنال صدا‌وسیما

    تصویر مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب این روزها و پس از پیروزی او در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به کرات در قاب تلویزیون مشاهده می‌شود اما آن‌چه روز دوشنبه، ۱۸ تیرماه از اخبار ساعت ۱۴ پخش شد و توجه برخی را به خود جلب کرد، تصویری از هم‌نشینی پزشکیان در کنار سیدمحمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات بود. در این بخش خبری هرچند نام سیدمحمد خاتمی مستقیماً به میان نیامد اما با عنوان «رئیس دولت‌های هفتم و هشتم» نام برده شد.

  • طنین نت‌ها در بناهای تاریخی

    برگزاری کنسرت در مکان‌های تاریخی و اما و اگرهای آن و طیف گسترده موافقان و مخالفانش ازجمله مناقشاتی است که دهه‌هاست در موسیقی ایران بر سر آن بحث و گفت‌وگو می‌شود؛ مناقشه‌ای که این روزها و در پی ترافیک برگزاری کنسرت در مکان‌های تاریخی از تخت جمشید گرفته تا ایوان عطار و موزه آشپزخانه کاخ سعدآباد، همچنین کاخ نیاوران بار دیگر از سر گرفته شده است.

  • ابربحران تئاتر؛ مدیریت تئاتر

    گروه فرهنگ: چند سال اخیر را می‌‌توان روزگار به کما رفتن فرهنگ، هنر و اندیشه ایران دانست. تراکم بحران‌هایی که از ۱۳۹۸ به این‌سو در جامعه جمع شده بود، همه ساحات فرهنگ را در شوک فرو برده بود. انتخاب رئیس‌جمهور فقید و بعدتر اعتراضات سال ۱۴۰۱ بخش زیادی از عاملان فرهنگ را نه با این پرسش که چه کنند، بلکه با این مسئله مواجه کرد که اساساً باید کاری کنند یا نه و همین یک دوراهی همیشگی در تاریخ ما به‌وجود آورد؛ دوراهی‌ای که تهش هرچه باشد، هرگز بهبود وضعیت فرهنگ و اندیشه نبوده است. به مناسبت انتخابات زودرس در سلسله‌مطالبی در گروه فرهنگ سعی می‌کنیم نگاهی به این مسئله و این دوران داشته باشیم.