| کد مطلب: ۱۶۱۵۱

تالاب صالحیه جان گرفت

حجم ویدیو: ۸۰.۰۱M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۸:۳۸ دانلود ویدیو

تالاب بزرگ و زیبای صالحیه این روزها دوباره جان گرفته است. تنها تالاب مرکز کشور درنظرآباد البرز همین یکی دو سال پیش تا مرز خشک شدن پیش رفته بود. به‌طوری‌که بسیاری از کارشناسان محیط زیست هشدار داده بودند که اگر حق‌آبه این تالاب مهم تامین نشود که زیستگاه تعداد بسیاری از جانوران و پرندگان نادر کشور است، تبدیل به شوره‌زار خواهد شد. نتیجه این‌که ریزگردها دو استان تهران و البرز را تهدید می‌کند و حیات وحش این تالاب بزرگ را نیز در معرض نابودی قرار می‌دهد.

«تالاب صالحیه» در سال‌های گذشته به زیستگاه حدود ۴۵ گونه جانوری عمدتا پرنده تبدیل شده بود، کم آب شدن و خشکسالی های فصلی اما باعث شدکه پرندگان کمتری به این تالاب سر بزنند.

خوشبختانه با بارش‌های چند ماه اخیر، این تالاب پر آب شده و اکنون شاهد حضور پرندگان نادری هستیم که در سطح کشور به سختی مشاهده می‌شوند.

از پرنده‌های این تالاب می‌توان به درنا ، لک‌لک سیاه، پلیکان سفید، آبچلیکا، فلامینگو، حواصیل، آنقوت،  درنای خاکستری، غاز خاکستری، اردک سبز، تنجه و نام برد. همچنین خرگوش، روباه، گرگ، شغال، گراز و سنجاب پستاندارانی هستند که در تالاب صالحیه زندگی می‌کنند. گونه‌های گیاهی تالاب نظرآباد شمال گونه‌های گیاهی استپی (گونه‌هایی از گیاهان گندمی)، مرتعی، گرامینه (علوفه‌ای) و درمنه هستند.

درعین حال تالاب صالحیه برای مردم منطقه هم از جذابیت‌های گردشگری برخوردار است و مردم به دیدن زیبایی‌های طبیعی این تالاب به نظرآباد می‌آیند. خشک شدن تالاب در سال‌های گذشته باعث نگرانی دوستداران محیط زیست شده بود. اکنون امیدوار باشیم که این تالاب زیبا، همچنان پرآب و سبز باقی بماند.

فیلم و تدوین: مهرداد آلادین

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی