| کد مطلب: ۲۷۳۶۳
مانع بزرگی به‌نام قرارداد انحصاری

در نشست خبری تپسی مطرح شد

مانع بزرگی به‌نام قرارداد انحصاری

به‌تازگی مدیرعامل تپسی در یک نشست خبری، اطلاعات جدیدی درباره عملکرد هشت‌ماهه این پلتفرم که چند ماهی است خود را در قامت یک سوپراپ بازتعریف کرده، ارائه داده است.

گروه فناوری: به‌تازگی مدیرعامل تپسی در یک نشست خبری، اطلاعات جدیدی درباره عملکرد هشت‌ماهه این پلتفرم که چند ماهی است خود را در قامت یک سوپراپ بازتعریف کرده، ارائه داده است. اطلاعاتی که نشان می‌دهد این پلتفرم در دستیابی به هدف‌هایش مصمم‌تر از گذشته است و به گفته مصطفی سیدحسینی، مدیرعامل تپسی ظرف این مدت توانسته اهداف خود را محقق کند. 

حسینی ابتدای نشست را به توضیح مسئله سهم بازارشان از خدمات تاکسی آنلاین اختصاص داد و در این زمینه گفت: «ما در تمام ماه‌های امسال، نسبت به ماه مشابه سال گذشته، افزایش درآمد را تجربه کرده‌ایم که به‌مرور نیز بیشتر شده است. افزایش درآمد ریالی از 62 درصد در فروردین‌ماه شروع شده و در آبان‌ماه به 131 درصد رسیده است.

طبیعتاً وقتی درباره افزایش درآمد ریالی صحبت می‌کنیم، ممکن است این سوال مطرح شود که آیا اینها ناشی از تورم بوده و افزایش قیمت سفرها یا این به‌معنی افزایش تعداد سفرهاست؟ در پاسخ باید گفت که متوسط قیمت سفرها در آبان‌ماه 1403 نسبت به زمان مشابه در سال 1402، 21/2 درصد بوده و نمی‌توان این افزایش درآمد ریالی را تماماً به تورم نسبت داد. ما از ابتدای سال، رشدی 140درصدی را تجربه کرده‌ایم. آیا این بازار 2/4 برابر شده که سهم بازار ما به‌گفته اسنپ تغییری نمی‌کند؟»

به گفته حسینی، تپسی در 30 شهر فعال است، اما برای بهبود عملکرد خود، تمرکزش را فعلاً روی هشت شهر بزرگ (تهران، مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، اهواز، تبریز و قم) گذاشته که 75 درصد سفرها در کشور در این شهرها انجام می‌شود. بر این اساس و باتوجه به داده‌هایی که در این نشست اعلام شد، تپسی سهم بازار خود از این شهرها را بالغ بر 23 درصد می‌داند. همچنین درخصوص سرویس پیک یا دلیوری هم گروه تپسی (که شامل زپ و الوپیک نیز می‌شود)، 30 درصد سهم بازار را در اختیار دارد. 

او ضمن توضیح درباره بخش‌های مختلف سوپراپ تپسی که شامل تپسی‌فود، تپسی‌شاپ، تپسی‌مارکت، تپسی‌دکتر و تپسی گاراژ می‌شود و تحولاتی که در هر‌کدام از آنها صورت گرفته، به‌ علت و وضعیت شکایت‌شان از گروه اسنپ نیز اشاره کرد. به گفته حسینی، انتخاب اول تپسی شکایت نبوده، ولی به‌دلیل قراردادهای انحصاری اسنپ‌فود به‌گونه‌ای تنظیم شده که امکان فعالیت را نه‌تنها برای تپسی‌فود، بلکه برای هر پلتفرم دیگری که بخواهد در این بازار فعالیت کند، سلب کرده است.

به گفته حسینی، هرچند آنها در ابتدای مسیر هم از این قراردادها خبر داشتند، اما شکایت را به تعویق انداخته‌اند تا ابتدا ساختارهای کسب‌و‌کاری خود را شکل دهند و شکایت خود را در قامت کسب‌و‌کاری که توان ارائه سرویس را دارد و تنها به سبب انحصارطلبی‌ها از این امکان محروم شده، ارائه دهد. حسینی گفت: «مشکل تپسی‌فود که با تمرکز و تلاش ما قابل حل نیست، بحران تأمین‌کننده و قرارداد نبستن رستوران‌ها با ما به‌خاطر مدل قراردادشان با اسنپ‌فود است. این مانع بسیار بزرگ و سختی است که پیش روی ما گذاشته شده است.

در تلاش هستیم و علاقه‌مندیم که این مسیر را باز کنیم. چنانچه فضا باز شود، کسب‌و‌کارهای دیگری نیز چه در سطح استانی و چه در سطح کشوری می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند. افزایش رقابت در این فضا روی بالا رفتن کیفیت خدمات مؤثر است و درنهایت همه افراد اعم از اکوسیستم، تأمین‌کنندگان و کاربران از این اتفاق سود می‌برند.»  به گفته حسینی، همچنان مسیر رشد و فعالیت سوپراپ تپسی با پیچیدگی‌های بسیار همراه است، اما آنها ریسک این کار را پذیرفته‌اند و همان‌طور که تا این زمان توانسته‌اند به اهداف خود دست یابند، امیدوار هستند که تا پایان سال بتوانند رکوردهای رشد جدیدی را رقم بزنند. 

دیدگاه

ویژه فناوری
پربازدیدترین
یادداشت
آخرین اخبار