اختلالات فیلترشکنها و کاهش فروش کسبوکارهای اینستاگرامی
یکی از شرکتهایی که خدمات فروشگاهساز و لجستیکی به کسبوکارهای اینستاگرامی ارائه میدهد، گزارش داده همزمان با تبلیغات انتخاباتی ریاستجمهوری و اختلالاتی که برای فعالیت فیلترشکنها رخ داده، فروش کسبوکارهای اینستاگرامی طی این مدت تا ۲۵ درصد کاهش یافته است. آنها این موضوع را با رصد میزان ترافیک و دسترسی کاربران به فروشگاههای همکار دریافتهاند و میگویند این اختلالات زیرساختی، دسترسی کاربران را دچار افت شدید کرده است.
براساس آخرین گزارشی که دیتاک منتشر کرده، حدود سه میلیون و ۷۰۰ هزار فروشگاه در اینستاگرام فعال هستند که ۳۳ درصد آنها در حوزه مد و پوشاک، ۲۵ درصد در بخش محصولات آرایشی و بهداشتی و ۱۲ درصد در حوزه فروش خوراکی فعالیت میکنند.
لازم به ذکر است که فیلترینگ اینستاگرام در سال ۱۴۰۱ تأثیر منفی شدیدی روی فعالیت این فروشگاهها گذاشت، اما با کاهش اختلالات اینترنتی و افزایش استفاده از فیلترشکن که باعث بازگشت کاربران به فضای اینستاگرام شد، فروش این کسبوکارها تا حدودی بهبود یافت.