| کد مطلب: ۱۱۴۵۸

نتایج بررسی صلاحیت‌‎های هیأت نظارت اعلام شد:

و بار دیگر رقابتی با تنوع حداقلی

پیامک نتیجه بررسی صلاحیت‌ها روز گذشته برای داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس دوازدهم ارسال شد و اگرچه طی روزهای گذشته از سوی برخی چهره‌های سیاسی مانند حسین مرعشی پیشنهاد تغییر در روند ثبت‎نام‎ها و فرصت دوباره برای تحقق سخنان رهبری و ضرورت رقابت تنوع سلیقه و افکار و احزاب گوناگون در انتخابات برای افزایش مشارکت مردم مطرح شده بود؛ اما آنچه تاکنون از نتیجه مرحله دوم بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان به دست آمده است، خلاف آن است. به‌عبارتی نه‌تنها این پیشنهاد رد شده و سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با ایسنا گفته است، «چنین پیشنهادی از لحاظ قانونی امکان‌پذیر نیست چون وقتی فرایند اجرای انتخابات آغاز شود دیگر شورای نگهبان قابل قبول نمی‌داند که پیشنهاد جدیدی تصویب شود»، بلکه تلاشی برای ایجاد حداقلی این تنوع هم از سوی شورای نگهبان و رسیدگی‌کنندگان به صلاحیت‎ها هم در دستور کار قرار نگرفت. به‌طوری‌که بنابر بررسی روزنامه هم‎میهن از چهار حزب اصلاح‎طلب و میانه‎رو کارگزاران سازندگی، ندای ایرانیان، اعتدال و توسعه  و اعتماد ملی که بیشترین تمایل به حضور در انتخابات را به‌عنوان تشکل‌های غیراصولگرا و با دیدگاه متفاوت داشتند؛ از ۱۱۴ نفر اعضای این تشکل‌ها یا همسو با آنها در حوزه‌های انتخابی غیر از تهران تا به الان آنچه که از سوی ثبت‌نام‌کنندگان اعلام شده است، تایید صلاحیت کمتر از ۳۰ نفر بوده است. در این بین جواد هروی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه تنها تایید محمدباقر نوبخت از اعضای شورای مرکزی این حزب را تایید کرد و سعید نورمحمدی، سخنگوی ندای ایرانیان نیز تنها نام محمدعلی محسنی‌بندپی را به‌عنوان چهره تاییدصلاحیت‌شده از شورای مرکزی این حزب در گفت‌وگو با هم‌میهن اعلام کرده است و از اعتماد ملی تنها رئوفه قادری تایید صلاحیت شده است.

 

نمایندگان ردصلاحیت شده

از روز گذشته درباره تایید و رد صلاحیت‎ها‎ی چهره‎های شناخته‌شده اطلاعات دیگری نیز رسانه‎ای شده است. از جمله اینکه طبق اعلام هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان۲۷۵نماینده فعلی مجلس برای انتخابات مجلس دوازدهم ثبت‌نام کرده بودند که ۲۶نماینده‌ صلاحیت‌شان تایید نشده است. از جمله این افراد: مهدی عیسی‌زاد، جلال محمودزاده، سیدعلی موسوی، احمد علیرضابیگی، سیدکاظم موسوی، سیدغنی نظری، جلیل رحیمی،  احسان ارکانی، علی جدی،  مجتبی محفوظی،  لفته احمدنژاد، قاسم ساعدی، کمال علیپور،  احمد دنیامالی،  رضا حاجی‌پور، شهریار حیدری،  محسن فتحی، سیدمهدی فرشادان، معین‌الدین سعیدی، اسماعیل حسین‌زهی، جلال رشیدی کوچی، مجید انصاری، رجب رحمانی، محمد خدابخشی محمود احمدی‌بیغش،  اسفندیار اختیاری.

 

چهره‌‎های شناخته‌شده ردصلاحیت‌شده

غیر از این نمایندگان بسیاری از چهره‌های شاخص میانه‌رو در سطح کشور از جمله غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، جواد هروی، حبیب خجسته‌پور، محمد دهستانی، سیدعلی آقاآزاده، پروین داداندیش، زهرا اربابی از اعضای شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه، علی‌محمد نمازی، از اعضای حزب کارگزاران، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، بهروز نعمتی، جواد کولیوند، نادر قاضی‌پور، جواد جهانگیرزاده، فریدون همتی، عزت‌الله یوسفیان‌ملا و سیدهادی حسینی از چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی و اصولگرایان میانه‌رو، سیدمحمود علوی، وزیر سابق اطلاعات، غلامرضا کاتب، مهدی تندگویان، عبدالرضا عزیزی و سلمان خدادادی و بسیاری از نمایندگان مجلس دهم رد صلاحیت شدند.

 

چهره شاخص تاییدصلاحیت‌شده

در این بین حمید رسایی، غلامرضا تاجگردون، رامین مهمانپرست، علی مطهری، مسعود پزشکیان، محمدرضا باهنر، سیدمحمد بطحایی، منصور حقیقت‌پور و محمدباقر نوبخت که بحث بررسی صلاحیت این افراد مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود، تایید صلاحیت شدند. البته افرادی چون محمدحسین رنجبران، تهیه‌کننده برنامه دستخط و شناسنامه و امیرحسین ثابتی، مجری برنامه جهان‌آرا نیز از تایید صلاحیت‌شان برای انتخابات مجلس دوازدهم خبر دادند.

 

زمان اعتراض به نتایج

البته محسن اسلامی، مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد:«کسانی که اعتراض دارند از ۱۷ تا ۱۹ دی فرصت دارند به صورت مجازی اعتراض خود را ثبت کنند و شورای نگهبان تا ۱۹ بهمن فرصت رسیدگی به اعتراضات را دارد.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی