| کد مطلب: ۸۷۸۸

دیپلمات‌ها

دیپلمات‌ها

رئیسی در نیویورک

raisi

رئیسی در نیویورک

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری که در صدر یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک رفته است، در بدو ورود به خبرنگاران گفت: سازمان ملل متحد و مجمع عمومی این سازمان دارای ظرفیتی است که می‌توان سخن ملت ایران را در آن بیان کرد و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را تبیین کرد. ما از این فرصت استفاده می‌کنیم که صدای ملت ایران را برسانیم؛ این صدا امروز رساتر از همیشه است؛ چراکه سال گذشته پیروزی بزرگی را در مقابل جنگ شناختی و ترکیبی که دشمن علیه ملت ایران به راه انداخت، پشت سر گذاشتیم. رئیس قوه مجریه با بیان این‌که «سازمان ملل هم باید صدای ملت‌ها باشد نه صدای قدرتمندان» اضافه کرد: انتظار ملت‌ها از سازمان ملل آن است که سازمان ملل باشد و اگر سازمان دول شد، ملت‌ها صدایشان شنیده نمی‌شود. بنای ما این است که صدای ملت‌ها باشیم. سازمان ملل متحد و مجمع عمومی این سازمان، دارای ظرفیتی است که می‌توان سخن ملت ایران را در آن بیان کرد و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را تبیین کرد.

Qasim al Araji

اجرای توافق امنیتی تهران و بغداد

قاسم‌الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق، پیش‌ازظهر دوشنبه، در صدر هیئتی بلندپایه و به دستور فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور وارد اربیل شد تا روند اجرای توافق امنیتی تهران و بغداد را پیگیری کند. قاسم‌الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق و ریبر احمد، وزیر داخلی کردستان عراق و جنین پلاسخارت، نماینده سازمان ملل متحد در عراق، ظهر دیروز در اربیل با یکدیگر دیدار و گفت‌و‌گو کردند. براساس گزارش شبکه «کوردستان۲۴»، الاعرجی، پلاسخارت و احمد در این دیدار که در مقر وزارت داخلی کردستان عراق برگزار شده، سازوکار اجرای توافق امنیتی بغداد و تهران را مورد بحث و بررسی قرار دادند. این شبکه کُردی در ادامه اشاره کرد یکی از بندهای این توافق مربوط به نظارت بر مرزهای مشترک با ایران است. او همچنین اضافه کرد: «بخشی از توافق بر ایجاد یک اردوگاه تحت نظارت سازمان ملل برای اسکان افرادی تاکید دارد که از ایران و شرق کردستان [به عراق می‌روند]». ایران و عراق پیشتر یک توافقنامه امنیتی امضا کرده‌اند که در آن ضرب‌الاجلی برای خلع‌سلاح گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب در مرزها تعیین شده است. این ضرب‌الاجل ۲۸ شهریورماه به اتمام خواهد رسید.

amir abdollahian

اجازه نمی دهیم گذرگاه زنگزور ایجاد شود

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با روزنامه الوفاق با اشاره به اینکه هیچ طرفی حق ندارد مرزها و راه‌های حمل و نقل بین کشورها را ببندد، گفت، ایران برای خروج نظامیان ترکیه از خاک سوریه در نشست چهارجانبه اخیر در مسکو، طرحی ارائه کرده است. وی اذعان داشت که در جریان سفرش به دمشق و بیروت بر این امر تاکید کرده که هیچ طرفی نمی‌تواند مرزها و خطوط ارتباطی میان کشورها را ببندد، این مسئله درخصوص گذرگاه زنگزور نیز صدق می‌کند. وزیر امور خارجه در ادامه با تایید تلاش برخی طرف‌ها در منطقه قفقاز برای بستن مسیر تاریخی و قدیمی میان ایران و ارمنستان تاکید کرد که تهران تحت هیچ شرایطی اجازه انجام چنین کاری را نخواهد داد و این امر در خصوص سوریه و عراق نیز صدق می‌کند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی