| کد مطلب: ۱۲۷۵۳

ادعای آمریکا درباره کشتی Star Iris

آنچه در این ستون می‌خوانید، دیدگاه‌های رسانه‌‌های خارجی است که صرفا جهت اطلاع‌رسانی منتشر می‌شود و این دیدگاه‌ها موضع روزنامه «هم‌میهن» نیست.

ادعای آمریکا درباره کشتی Star Iris

ایالات متحده مدعی شده است که یک کشتی باری که چند روز پیش مورد اصابت موشک‌های شلیک شده توسط جنگجویان حوثی در یمن قرار گرفت، در حال حرکت به سمت ایران بوده است. فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) بامداد روز سه‌شنبه اعلام کرد که MV Star Iris در حال عبور از دریای سرخ برای رسیدن به بندر امام خمینی در جنوب ایران بوده است. ارتش ایالات متحده در پستی در شبکه اجتماعی ایکس ادعا کرد که این کشتی حامل یک محموله ذرت از برزیل به مقصد ایران بوده است. این کشتی ستاره آیریس را به‌عنوان یک کشتی باری متعلق به یونان و با پرچم جزایر مارشال معرفی کرد. حوثی‌های مرتبط با ایران روز دوشنبه این کشتی را به عنوان کشتی مرتبط با آمریکا شناسایی کردند و اصابت آن را در حین حرکت در آب‌های یمن تأیید کردند.

«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد، نیروی دریایی این کشور یک کشتی آمریکایی را در دریای سرخ هدف قرار داده است. وی در این باره گفت: نیروی دریایی ما کشتی آمریکایی «استار آیریس» را با تعدادی موشک مناسب هدف قرار داد و به یاری خداوند این حمله دقیق بود. سخنگوی نیروهای مسلح یمن افزود: نیروهای مسلح یمن تا پایان تجاوز و رفع محاصره غزه، به اجرای تصمیم خود برای جلوگیری از حرکت کشتی‌های اسرائیل به سمت بنادر فلسطین اشغالی ادامه خواهند داد. نیروهای ما در پاسخ به جنایات صهیونیست‌ها علیه برادران‌مان در غزه و همچنین در پاسخ به تجاوزات آمریکایی-انگلیسی به کشورمان از انجام عملیات‌های بیشتر تردید نخواهند کرد. صبح همان روز، آژانس عملیات تجارت دریایی انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: گزارشی مبنی بر وقوع یک حادثه امنیتی در ۴۰ مایلی جنوب بندر المخا یمن دریافت کردیم. حوثی‌ها در ماه‌های اخیر به کشتی‌های متعددی که به گفته آن‌ها به اسرائیل، آمریکا یا بریتانیا مرتبط بودند، در دریای سرخ حمله کرده‌اند. این کمپین که به گفته مقامات این گروه، نماد وحدت با فلسطینی‌هاست و تا زمانی که اسرائیل به بمباران غزه ادامه می‌دهد ادامه خواهد یافت، مسیر تجاری کلیدی بین اروپا و آسیا را مختل کرده است.

در روز حمله به کشتی Star Iris، نهاد عملیات تجارت دریایی بریتانیا تایید کرد که یک کشتی در ساعت 00:35 به وقت گرینویچ در حدود 40 مایل دریایی (74 کیلومتری) جنوب المخا (موکا) در یمن مورد حمله دو موشک قرار گرفت. این سازمان با توصیه به ترانزیت از طریق آب‌های نزدیک به یمن با احتیاط گفت: «خدمه سالم گزارش شده‌اند و کشتی در حال حرکت به سمت بندر بعدی است.» سریع همچنین این حمله را تلافی تجاوز آمریکایی-انگلیسی به یمن خواند. در هفته‌های اخیر، ایالات متحده و بریتانیا با حمله به مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن به حملات مداوم به ترافیک دریایی پاسخ داده‌اند. این سخنگو بار دیگر تاکید کرد که این گروه قصد دارد تا پایان جنگ به هدف قرار دادن کشتی‌ها در دریای سرخ ادامه دهد. آخرین حمله حوثی‌ها کمتر از دو روز پس از آخرین حمله توسط ارتش ایالات متحده صورت می‌گیرد که با مهمات پرتاب‌شده از هواپیماها و کشتی‌های جنگی در نزدیکی یمن، مواضع حوثی‌ها را هدف قرار داده است. سنتکام روز یکشنبه اعلام کرد که جدیدترین حملات آن یک روز قبل، دو کشتی سطحی بدون سرنشین و سه موشک کروز ضدکشتی متحرک را هدف قرار داده است. هنوز یمنی‌ها و مقامات ایرانی در این خصوص که آیا کشتی Star Iris به اشتباه هدف قرار گرفته یا خیر واکنشی رسمی نشان نداده‌‌اند. البته پیش از این سابقه حملات اشتباه از سوی حوثی‌ها گزارش شده و خودشان نیز به اشتباه‌شان اذعان کرده‌‌اند. برای مثال چندی پیش حوثی‌های یمن یک کشتی روسی را هدف قرار دادند که البته به فاصله کوتاهی ضمن اذعان به این اشتباه از مسکو عذرخواهی کردند. البته اطلاعات ثبت‌شده در خصوص مسیر کشتی Star Iris نیز نشان می‌دهد که این کشتی که تحت پرچم جزایر مارشال در حرکت بوده، قرار بود به بندر امام خمینی ایران برسد.

 

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی