| کد مطلب: ۹۰۵۸

از جامعه چه خبر؟

از جامعه چه خبر؟

اَبَربحران سالمندی

delbari ahmad

اَبَربحران سالمندی

رئیس انجمن علمی طب سالمندی ایران با بیان اینکه اکنون ۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند، گفته است که سرعت دو و سه برابر شدن جمعیت سالمندی در کشور نگران‌کننده است و پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۳۰ ما ۳ برابر جمعیت فعلی سالمند داشته باشیم. احمد دلبری در این باره گفت: «بحران و چالش سالمندی فراتر از یک یا دو وزارتخانه است؛ ما اَبَربحران سالمندی را در راه داریم و برای مدیریت این اَبَربحران نیاز به یک عزم حاکمیتی داریم. مشکلات سالمندی که تنها بحث بهداشت و درمان نیست. ما در حوزه بازنشستگی و سالمندی چالش‌هایی بسیار فراتر از بهداشت و درمان داریم. برخی صندوق‌های بازنشستگی ما ورشکسته‌اند چون به دلیل بازنشستگی‌های پیش‌از موعدی که انجام می‌شد، اکنون با حجم زیادی از بازنشستگان روبه‌رو هستیم که به جز صندوق تامین اجتماعی، سایر صندوق‌ها نیز توان پرداخت مستمری این افراد را ندارند. بنابراین به دلیل این مسائل و مدیریت این بحران نیاز است که یک بسیج عمومی و حاکمیتی صورت پذیرد. در مورد سالمندی نمی‌توان تنها به اقدامات وزارت بهداشت یا سازمان بهزیستی بسنده کرد.»

mahdavi alireza

میزان مصرف دخانیات در بالای ۱۸ ساله‌ها

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به آمار چاقی و اضافه وزن در کشور، گفته است که اکنون کم‌تحرکی در جمعیت بالای ۱۸ سال ۵۱ درصد است، مصرف دخانیات در جمعیت بالای ۱۸ سال ۱۴ درصد و میانگین فشار خون در همین گروه سنی ۱۲۵ روی ۷۷ میلی‌متر جیوه است؛ یعنی نیمی از جمعیت بزرگسال ما در شرایط پیش فشارخون بالا هستند. نیمی از کسانی که به دیابت یا فشارخون بالا مبتلا هستند از بیماری خود بی‌اطلاع هستند و ۶۲ درصد افراد دارای فشارخون بالا بیماری خود را می‌شناسند و ۵۳ درصد در حال درمان هستند. در همین حال ۳۲ درصد این افراد هم دستگاه فشارسنج دارند. علیرضا مهدوی در این باره گفت: «با کنترل چند عامل خطر می‌توان از بیش از نیمی از بیماری‌های غیرواگیر پیشگیری کرد؛ در همین راستا نیز هدف ما کاهش مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی قبل از ۷۰ سالگی است.»

bahiraee mohamadreza

دوونیم میلیارد دلار کالای آرایشی

طبق برآورد ستاد مبارزه با قاچاق کالا، سالانه ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار فرآورده آرایشی و بهداشتی در کشور به‌صورت غیرقانونی توزیع و عرضه می‌شود. به گزارش خبرآنلاین، محمدرضا بحیرائی، رئیس انجمن واردکنندگان و تولیدکنندگان فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی با اشاره به این موضوع گفت: «قاچاق و واردات غیرقانونی لوازم آرایشی و بهداشتی، بزرگترین معضل در این صنف است و هر ساله چیزی حدود دوونیم میلیارد دلار کالای آرایشی-بهداشتی در ایران قاچاق می‌شود. در این بین ممکن است فرمولاسیون مواد تشکیل‌دهنده محصولات دچار تغییر یا دستکاری شود و این موضوعِ بسیار مهمی است؛ چراکه به‌طور مستقیم با سلامت افراد در ارتباط است.» بحیرائی ادامه داد: «خوشبختانه سازمان غذا و داروی ایران با نظارت دقیق بر تولیدات آرایشی و بهداشتی، خیال مصرف‌کنندگان را از بابت سلامت محصولات داخلی راحت کرده است.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی