| کد مطلب: ۱۶۶۳۱

سران قوا و چهره‌های شاخص سیاسی و نظامی به میزبانی مقام معظم رهبری یاد رئیس‌جمهور فقید را گرامی داشتند؛

سوگ بزرگان

سوگ بزرگان

گروه خبر: صبح شنبه، مراسم بزرگداشت رئیس‌جمهور فقید و دیگر جان‌باختگان سانحه سقوط هلی‌کوپتر از سوی رهبر انقلاب در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد. جمعی از اقشار مردم، چهره‌های سیاسی، سفرای مقیم ایران و مهمان‌های خارجی در این مراسم حضور داشتند.

حضور هیئت عراقی شامل رئیس‌جمهور، نخست‌وزیران پیشین، چهره‌های سیاسی و فرماندهان ارشد حشدالشعبی بیش از دیگر مهمانان به چشم می‌آمد. روز گذشته همچنین دیدار خانواده جان‌باختگان سانحه سقوط هلی‌کوپتر با مقام رهبری نیز برگزار شد.

رهبری: این تشییع باشکوه نشان داد که ملت ایران زنده است

آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار خانواده‌های این شهدا، کار برای مردم و خدمت به مردم و مردمی بودن را بارزترین ویژگی این شهدا برشمردند و گفتند: مرحوم شهید آقای رئیسی شب و روز نمی‌شناخت و به معنای واقعی کلمه خستگی‌ناپذیر بود.

رهبر انقلاب با تسلیت به خانواده‌های این شهدا، مرحوم  شهید آقای امیرعبداللهیان را نیز خستگی‌ناپذیر خواندند و افزودند: شرح خدمات و تلاش‌های آقای رئیسی و آقای امیرعبداللهیان در جبهه داخلی و در جبهه خارجی یک داستان طولانی و مفصل است.

آیت‌الله خامنه‌ای یکی از نکات برجسته درباره مرحوم شهید آل‌هاشم را تغییر معنای نمازجمعه خواندند و خاطرنشان کردند: مرحوم آل‌هاشم از زمانی که به امامت جمعه تبریز منصوب شد این نماز را از یک عمل عبادی صِرف به یک عمل جامع عبادی، معنوی، خدماتی و مردمی تبدیل کرد.

ایشان کار و تلاش برای مردم را از ویژگی‌های ممتاز شهید موسوی و شهید رحمتی و شهدای کادر پرواز دانستند و تاکید کردند: همین روحیات و ویژگی‌ها باعث شد که خداوند آنها را مایه سرافرازی ملت ایران قرار دهد.

رهبرانقلاب با اشاره به حرکت و قیام مردم در تشییع این شهدا در تبریز، قم، تهران، شهرری، بیرجند، مشهد، مراغه، زنجان و نجف‌آباد گفتند: این تشییع باشکوه نشان داد که ملت ایران زنده است.

مقام رهبری به تبلیغات و ادعای دشمنان مبنی بر جدایی مردم از جمهوری اسلامی اشاره کردند و افزودند: این حادثه، در مقابل دیدگان جهانیان و در عمل ثابت کرد که ملت ایران به رئیس‌جمهور و کسانی که مظهر شعارهای انقلاب بودند چه دلبستگی و وفاداری دارند.

ایشان مرحوم آقای رئیسی را مظهر شعارهای انقلاب خواندند و تاکید کردند: آقای رئیسی از همان ابتدا که وارد تبلیغات انتخابات شد، بر روی شعارهای انقلاب و سخنان امام تکیه کرد و همه دنیا ایشان را به عنوان رئیس‌جمهور انقلاب می‌شناختند.

رهبر انقلاب افزودند: وقتی مردم این‌گونه با عظمت از این مرد حمایت و تجلیل می‌کنند، معنایش حمایت از شعارهای انقلاب است.

چه کسانی در مراسم بیت رهبری بودند؟

82298_602

تعداد زیادی از مسئولان فعلی و پیشین کشور در این مراسم حضور داشتند. سران سه قوه، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای‌، محمدباقر قالیباف و محمد مخبر (کفیل ریاست‌جمهوری و مدیر قوه مجریه)، صادق آملی‌لاریجانی، احمد جنتی، سردار قاآنی (فرمانده نیروی قدس سپاه)، احمدرضا رادان (فرمانده انتظامی کل کشور)، سیداحمد علم‌الهدی (امام جمعه مشهد و پدر همسر رئیس‌جمهور فقید)، سرلشکر محمد باقری (رئیس ستادکل نیروهای مسلح)، سرلشکر عبدالرحیم موسوی (فرمانده کل ارتش)، سرلشکر سلامی (فرمانده کل سپاه)، سرلشکر رحیم صفوی (مشاور رهبری)، سرلشکر ایزدی (فرمانده قرارگاه سایبری و تهدیدات نوین قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا (ص))، سردار عزیز جعفری (فرمانده سابق کل سپاه)، سرتیپ حسین اشتری (فرمانده سابق فراجا)، محمدمهدی طهرانچی (رئیس دانشگاه آزاد)، سیداسماعیل خطیب (وزیر اطلاعات) و دیگر اعضای دولت سیزدهم از جمله مقامات فعلی حاضر در این مراسم بودند.

از جمله مقامات سابق و چهره‌های سیاسی برجسته کشورمان که در این مراسم حضور داشتند می‌توان به حسن روحانی، علی لاریجانی، سردار حسین اشتری، محمد شریعتمداری، سیدمحمود علوی، کمال خرازی، علی شمخانی، علی‌اکبر ناطق‌نوری، مجید انصاری، محمود واعظی، محمدرضا عارف، محسن هاشمی‌رفسنجانی و محمود احمدی‌نژاد نیز اشاره کرد.

سانسور روحانی و لاریجانی

82219_167

سایت عصر ایران روز گذشته گزارش داد که بخش خبری ساعت ۱۴، تصویر حسن روحانی و علی لاریجانی را سانسور کرده است.

براساس این گزارش، «بخش خبری ساعت ۱۴ شبکه اول سیما و در گزارش مجلس ترحیم در حسینیه امام خمینی - محل ملاقات‌های عمومی رهبری - و با حضور ایشان در یادبود رئیس‌جمهوری فقید، تصویر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری پیشین در کنار علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی را پخش نکرد. این در حالی است که تصویر محمود احمدی‌نژاد دیگر رئیس‌جمهوری پیشین را نشان داد.»

واکنش‌های سه رئیس‌جمهور

حسن روحانی، محمود احمدی‌نژاد و سیدمحمد خاتمی پس از انتشار رسمی خبر درگذشت رئیس‌جمهور و همراهان، با صدور پیام تسلیت به این ضایعه دردناک واکنش نشان دادند. البته هیچ‌کدام از این سه رئیس‌جمهور سابق در مراسم اقامه نماز و تشییع در تهران حضور نداشتند.

در مراسم برگزارشده در حسینیه امام خمینی (ره) نیز تنها حسن روحانی و محمود احمدی‌نژاد حضور داشتند. چندی قبل یکی از نزدیکان سیدمحمد خاتمی توضیح داد که شرایط حضور رئیس‌ دولت اصلاحات در این برنامه فراهم نشد. البته این فرد به‌طور دقیق اشاره نکرد که منعی برای حضور خاتمی در این مراسم وجود داشته است.

پیش از این و در جریان افتتاحیه مجلس خبرگان ششم که دو نفر از منتخبان آن یعنی سیدابراهیم رئیسی و محمدعلی آل‌هاشم در سانحه هلی‌کوپتر جان باختند و مسئولین سابق و فعلی از جمله احمدی‌نژاد و لاریجانی در آن حضور داشتند نیز غیبت روحانی مشهود بود.

در جریان آن افتتاحیه، نشستن محمود احمدی‌نژاد بر صندلی شماره ۸۸ و با پیراهن سفید، مورد توجه رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی قرار گرفت. هرچند که احمدی‌نژاد در مراسم دیروز نیز با پیراهن سفید حاضر شد. اما انتقادات در این نوبت نسبت به افتتاحیه خبرگان کم‌تر بود. چراکه تصاویری از فرزند حسین امیرعبداللهیان، وزیر فقید امور خارجه نیز با پیراهنی سفید در چند مراسم منتشر شد و به طور آرامی از حجم انتقادات کم کرد.

ملاقات رئیس‌جمهور عراق و مخبر

عبداللطیف رشید، رئیس‌جمهور عراق در صدر هیئتی بلندپایه به ایران سفر کرد؛ هیئتی که حیدرالعبادی و عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیران پیشین عراق، فالح الفیاض، رئیس حشدالشعبی، هادی العامری، فرمانده میدانی بسیج مردمی عراق و از چهره‌های برجسته سپاه بدر بخشی از آن بودند.

نخست‌وزیر عراق، محمد شیاع‌السودانی نیز پیش از این به ایران سفر و با مقامات کشور از جمله مقام رهبری دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهور عراق پیش از ظهر دیروز با محمد مخبر مدیر موقت قوه مجریه دیدار و گفت‌وگو کرد. 

مخبر در جریان این دیدار گفت: رئیس‌جمهور شهید ما اقدامات و موفقیت‌های بزرگی را رقم زد اما شاید یکی از برجسته‌ترین اقدامات او ارتقای سطح روابط ایران با کشورهای اسلامی، همسایه و همسو بود که انصافاً در این مسیر بسیار موفق عمل کرد.

سرپرست ریاست‌جمهوری در ادامه با اشاره به جایگاه مهم و برجسته دولت و ملت عراق در منظومه سیاسی و دینی جمهوری اسلامی ایران و به‌ویژه سیدابراهیم رئیسی، تصریح کرد‌: اهمیت این جایگاه در نگاه رئیس‌جمهور شهید ما به‌گونه‌ای بود که به‌طور منظم تحولات عراق را رصد می‌کرد.

او ادامه داد: ابراز تأثر و تأسف عمیق رهبران محور مقاومت از فقدان ایشان به‌خوبی بیانگر جایگاه این شخصیت بزرگ در حمایت از محور مقاومت بود اما با راهبری داهیانه رهبری معظم انقلاب این راهبرد اصولی نظام جمهوری اسلامی ایران با قوت ادامه خواهد یافت.

رئیس‌جمهور عراق ضمن ادای احترام به رئیس‌جمهور فقید کشورمان، اظهار داشت: «شهادت ایشان نه‌تنها برای ملت ایران بلکه برای ملت عراق و کل منطقه مصیبتی بزرگ و جبران‌ناپذیر است.»

رئیس‌جمهور عراق با تاکید بر اینکه دولت و ملت عراق در این حادثه دردناک در کنار دولت و ملت ایران خواهد بود، بر عزم کشورش برای استمرار روابط و همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و گفت‌: «روابط مستحکم ما با جمهوری اسلامی ایران با قوت ادامه خواهد یافت و تمامی اقدامات لازم برای تقویت سطح این روابط را انجام خواهیم داد.»

عکس: Leader

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی