| کد مطلب: ۱۶۲۵۶

ادامه مخالفت‌ها با تعطیلی شنبه‌

ادامه مخالفت‌ها با تعطیلی شنبه‌

گروه خبر: «تعطیلی شنبه یا پنج‌شنبه»، ‌کشمکشی که همچنان ادامه دارد. با وجود اینکه برخی از مراجع تقلید از جمله آیت‌الله جوادی‌آملی تعطیل شدن روزهای شنبه را بلامانع می‌دانند اما همچنان برخی از روحانیون با تعطیلی این روز مخالف هستند.

بیانیه آیت‌الله سبحانی در مخالفت با تعطیلی شنبه‌ها

 آیت‌الله جعفر سبحانی مرجع تقلید در زمره این افراد قرار دارد. این مخالفت تا آنجاست که دفتر او در مخالفت با این موضوع بیانیه‌ای را خطاب به نمایندگان مجلس منتشر کرد.

آیت الله سبحانی

در متن این اطلاعیه آمده است:«محضر محترم نمایندگان مجلس شورای اسلامی ـ  تصدیع می‌دهد؛ تعطیلی روزشنبه که در مجلس به تصویب رسید از لحاظ داخلی و خارجی قابل ملاحظه است. در چنین روزهایی که دشمن صهیونیست فزون از هفت ماه، به نسل‌کشی پرداخته و هزاران شهروند غزه را به خاک و خون کشیده است آیا صلاح است در چنین شرایطی روز تعطیلی دشمن که شنبه است، در جمهوری اسلامی ایران نیز به رسمیت شناخته شود. دنیای خارج که چشمان‌شان به ایران اسلامی باز است در این مورد چگونه داوری می‌کنند و آیا این نشانه غلبه فرهنگ غربی نیست؟»

در ادامه این بیانیه آمده است:«استدلال آقایان بر تعطیلی روز شنبه با منطق آنان همخوان نیست آنها می‌گویند که «اقتصاد ایران با اقتصاد جهان پیوند ناگسستنی دارد باید کاری کرد که بیشترین روزهای هفته، این پیوند برقرار باشد.» این سخن بسیار منطقی است ولی دلیل بر تعطیلی روز شنبه نمی‌شود، چون در چنین روزی دنیای خارج نیز تعطیل است. این منطق ایجاب می‌کند که روزهای پنج‌شنبه که روز کاری بوده، بیشترین فعالیت را داشته باشد که دنیای خارج نیز فعال است؛ آقایان به جای اصلاح علت سراغ معلول رفته‌اند و سبب آن این است که می‌خواهند تعطیلی هفته از یک روز به دو روز افزایش یابد و مسئله ارتباط با خارج در درجه دوم است.»

این بیانیه می‌افزاید:«در خمیره هر ایرانی روز شنبه روز کاری است، مصوبه مجلس بر تعطیلی شنبه، شنا بر خلاف مسیر آب است و اگر هم اقلیتی تعطیل کنند اکثریت از آن پیروی نمی‌کنند و این سبب می‌شود که در جامعه دودستگی پدید آید که ضرر آن کمتر نیست...در اصل ۱۷ قانون اساسی، تکلیف تعطیلی هفته روشن شده است: «تعطیلی رسمی هفتگی روز جمعه است».باز در این مورد ملاحظاتی است، به همین مقدار بسنده شد. امید است تجدیدنظر شود.»

شورای نگهبان مسئله را حل کند

علی اکبری امام جمعه تهران۲

 محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، خطیب نمازجمعه تهران هم از دیگر مخالفان تعطیلی روز شنبه است.

او در خطبه نمازجمعه روز گذشته خود با ابراز گلایه از مجلس در ارتباط با تعطیلی‌ شنبه‌ها گفت:«این موضوع به جامعه مومنان برخورد. علت مسئله را در چنین شرایطی نفهمیدیم. لابد دلایل خاص خود را داشتند البته شورای نگهبان هم فرصت دارد که مسئله را حل کند، به امید خدا.»

باید منتظر سرکوفت یهودیان باشیم

مرتضی مطیعی

یکی دیگر از روحانیونی که روز گذشته مخالفت خود را با این موضوع ابراز کرد، مرتضی مطیعی امام‌جمعه این هفته سمنان بود.

او در این‌باره گفت:«برخی‌ها برقراری ارتباط اقتصادی با دنیا را دلیل خود برای درست بودن تعطیلی روز شنبه می‌دانند؛ اما کارشناسان اقتصادی بی‌طرف این ادعا را رد می‌کنند و معتقدند که آمارهای بیان‌شده در موافقت با تعطیلی روز شنبه، دقیق نیست. مشکلات اقتصادی کشور ارتباطی با تعطیل بودن روز شنبه ندارد؛ چراکه به‌طور مثال، گمرک‌های مرزی که محور اصلی ارتباطات تجاری هستند، تعطیلی ندارند. روزهای پنج‌شنبه در کشورمان به یک مسئله هویتی بدل شده است، از طرف دیگر روز شنبه در کشورمان به‌عنوان یک روز کاری پذیرفته شده است.»

او در ادامه افزود:«سوال اینجاست که آیا باید سنت چندین‌ساله خود را به دلایل اقتصادی فدا کنیم؟ بنابراین حتی اگر لازم باشد باید برای سنت‌های فرهنگی خود هزینه هم بدهیم.»

مطیعی با بیان اینکه این اقدام با داعیه تمدن‌سازی کشورمان سازگاری ندارد، گفت:«حال باید پرسید که در راستای همسان‌سازی با دنیا آیا برای دیگر ایام سال مانند نوروز که حدود 20 روز تعطیل است و کاری پیش نمی‌رود نیز برنامه داریم؟ آیا می‌پذیریم تعطیلات نوروز را برای ارتباط تجاری با دیگر کشورها تغییر دهیم.»

امام‌جمعه سمنان در ادامه با اشاره به سابقه تاریخی سرکوفت اهل یهود صدر اسلام به مسلمانان مبنی بر اقامه نماز مسلمانان به‌سوی قبله یهودیان عنوان کرد: «در آن زمان و به‌فرمان خداوند، قبله مسلمانان تغییر کرد تا بهانه‌ای علیه مسلمانان در دست یهودیان نباشد. امروز هم احتمالاً با تعطیل شدن شنبه‌ها باید منتظر شنیدن سرکوفت برای انتخاب این روز به‌عنوان روز تعطیل باشیم.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی