| کد مطلب: ۱۱۵۷۱

ساختار ذهنیت سیاست خارجی بایدن در 2024

دولت جو بایدن در سال ۲۰۲۴ با چه چالش‏‌هایی روبه‌رو است و به چه راه‌حل‏‌هایی فکر کرده است؟

ساختار ذهنیت  سیاست خارجی بایدن در 2024

frederick-kempe فردریک کمپه

فردریک کمپه

رئیس اندیشکده شورای آتلانتیک

به سختی می‌توان حدس زد که در سال آینده، چه تحولاتی و تا چه حدی بر مجموعه‌ای از کشورها و ارزش‌ها تاثیر گذاشته و چه نوع آینده‌ای را برای جهان شکل می‌دهند. تا جایی که به یاد داریم، هیچ‌وقت شرایط اینگونه نبوده که رویدادهایی در جهان همه به‌طور همزمان رخ دهند؛ جنگ در اروپا و خاورمیانه، تنش‌های زیاد بین ایالات متحده و چین، سرعت یافتنِ رقابت‌های تکنولوژیکی و تقویم شلوغ انتخابات‌ها در سراسر جهان و در نهایت، انتخابات تفرقه‌برانگیز و جنجالی ریاست‌جمهوری در آمریکا، همه در سال ۲۰۲۴ رخ می‌دهند.  اگر بخواهیم وضعیت را در سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی کنیم، ابتدا باید از فهرست‌بندی سالانه و ارزیابی‌های معمول ریسک در سال آینده، فراتر برویم. برخی مقامات ارشد دولت بایدن، که من در روزهای پایانی سال ۲۰۲۳ با آنها صحبت کردم، خوب می‌دانند که باید این چالش‌ها را مدیریت کنند و اگر بخواهند امسال را با موفقیت به پایان برسانند، باید ارتباط میان این چالش‌ها را به‌خوبی درک کنند.  مقامات دولت بایدن که من با آنها صحبت کردم تمایلی ندارند که نامی از آنها برده شود؛ مسائل را تقریباً به پنج دسته تقسیم می‌کنند؛ چیزی که مدیریت سال آینده را بسیار پیچیده می‌کند این است که هیچ‌یک از این مسائل را نمی‌توان به‌راحتی از دیگری جدا کرد و هیچ‌یک را نمی‌توان بدون پرداخت هزینه سنگین حل‌وفصل کرد. در مقاله‌ام سعی کرده‌ام درک خود را از ساختار تفکر مقامات دولت بایدن در مورد این چالش‌ها شرح دهم. شاید شما هم با من موافق باشید که این دوره تاریخی نیازمند تفکر و اقدامات جدی است.  بدون تفکر و اقدام، این هرج و مرج است که ممکن است بر آینده ما حاکم شود.

 

روسیه و اوکراین

۱

 

از نظر مقامات دولت جو بایدن، اوکراین باید در سومین سال جنگ با روسیه با حفظ و تمرکز منابع نظامی خود در جنوب، دریای سیاه و کریمه، نبض میدان نبرد را دوباره به دست آورد. مقاماتی که با آنها صحبت کردم بر این باورند که بعید است اوکراین در جنگ خود در سال 2024 پیروز شود، بنابراین در عین حال باید ازشکست خوردن اجتناب کرده و در عین حال دستاوردهای واقعی داشته باشد. مهمتر از همه، اوکراین باید شبه‌جزیره کریمه‌ی تحت کنترل مسکو را از یک دارایی استراتژیک روسیه به یک نقطه آسیب‌پذیر تبدیل کند. برای کمک به دستیابی به این هدف، کی‌یف باید دستاوردهای اخیر خود را در دریای سیاه گسترش داده و یک تلاش نظامی هماهنگ در جنوب صورت دهد و در عین حال شمال و شرق خود را حفظ کرده و از آن دفاع کند. این سطح از موفقیت، مستلزم حمایت مستمر و پایدار مالی و نظامی آمریکا و اروپا است و بدون برخورداری از این کمک‌ها، گزینه‌های پیش روی اوکراین صرفاً دفاعی خواهند بود.

 

چین و شرق آسیا

۲

 

به گفته مقامات دولت بایدن، ایالات متحده باید تلاش کند تا روابط خود را با چین پس از دستاوردهای یک سال گذشته تثبیت کرده و در عین حال به ایجاد روابط قوی‌تر با همه شرکای منطقه‌ای ایالات متحده در جنوب شرق آسیا ادامه دهد. برای انجام این کار، ایالات‌متحده به‌طور همزمان باید یکسری از خطرات را مدیریت کند، زیرا کره‌شمالی یک موشک بالستیک قاره‌پیما را یک هفته پیش از کریسمس آزمایش کرده و انتخابات تایوان هم در پیش است که نتیجه‌اش به‌طور بالقوه واکنش چین را برخواهد انگیخت. علاوه بر این، امکان وقوع یک رویداد «غیرخطی» در دریای چین جنوبی مانند غرق شدن یک کشتی یا تجاوز به مرزهای مورد مناقشه، می‌تواند یک تنش بالقوه ایجاد کند.

 

اسرائیل، غزه و خاورمیانه بزرگ

۳

 

واشنگتن باید از تشدید تنش مناقشه اسرائیل و حماس که به شکلی عمیق‌تر به رویارویی ایالات متحده با ایران می‌انجامد، اجتناب کند و این امر آسان نخواهد بود. تنش‌های اخیر در دریای سرخ نشان داده، محقق کردن این هدف آسان نیست. نیروی دریایی ایالات متحده کشتی‌های نیروهای حوثی مورد حمایت ایران را غرق کرده و تهران نیز یک کشتی جنگی را در دریای سرخ مستقر کرده است اما فراتر از این، مقامات دولت بایدن می‌خواهند اسرائیل و عربستان سعودی را به مسیر عادی‌سازی روابط که پس از حملات حماس در 7 اکتبر رها شده بود، بازگردانند. برای دستیابی به این نتیجه، اسرائیل باید در آینده فرمولی را برای تشکیل کشور فلسطینی بپذیرد تا بتوان بحران کنونی را خنثی کرد. برای اینکه اسرائیل این فرمول را بپذیرد، باید بداند که موجودیت درازمدتش به‌عنوان یک کشور به همان اندازه که به نابود کردن حماس بستگی دارد، به دستیابی به صلح پایدار و عادی‌سازی روابط با همسایگان عرب میانه‌رو نیز بستگی دارد. یکی از مقامات دولت بایدن، سال 2024 را به‌عنوان «سالی که در آن ساعت برای اجرای بازی عادی‌سازی روابط تیک تاک می‌کند» توصیف کرد. هرچه انتخابات آمریکا نزدیک‌تر می‌شود، کابینه اسرائیل در زمان نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو از انعطاف‌پذیری کمتری برخوردار می‌شود، به‌خصوص اگر طرف اسرائیلی به این نتیجه برسد که برنده انتخابات آمریکا دونالد ترامپ خواهد بود.

 

مسابقه تکنولوژیک

۴

 

دولت بایدن مطمئن است که ایالات متحده می‌تواند در رقابت در زمینه هوش مصنوعی، با توجه به پیشرفت‌های چشمگیر در سال 2023، پیروز شود؛ به‌گونه‌ای‌که از مشاغل و ارزش‌های ایالات متحده محافظت کرده و در عین حال با شرکای جهانی برای ایجاد استانداردهای نظارتی مشترک برای این فناوری همکاری کند. جایی که مقامات دولت بایدن بیشتر نگرانش هستند و در نتیجه تلاش‌های بیشتری را در سال 2024 انجام خواهند داد، پرداختن به پیشروی چین در زمینه فناوری‌های پاک است؛ از وسایل نقلیه الکترونیکی گرفته و انرژی خورشیدی تا باطری‌های پیشرفته و کنترل مواد معدنی حیاتی، که برای مدیریت این وضعیت ضروری است.

چالش‌های انتخاباتی

۵

 

مقامات دولت بایدن به ندرت گفت‌وگویی با شرکای بین‌المللی خود دارند که در آن به موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024 و تاثیرش بر روند‌ها و طیف گسترده‌ای از مسائل جهانی، پرداخته شود. دشمنانی مانند ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، سعی خواهند کرد تا سال 2024 منتظر بمانند، به این امید که حمایت ایالات متحده از اوکراین کمتر شود. بسیاری از کشورهای اروپایی با توجه به بدبینی دونالد ترامپ نسبت به ناتو و انتقاداتش از شرکای اروپایی آمریکا، نگران هستند مبادا او دوباره به قدرت برسد. دیپلمات‌های اکثر کشورها، با هر کسی که حدس می‌زنند ممکن است در یک دولت جمهوری‌خواه بیشترین تأثیر را داشته باشد ملاقات می‌کنند و در عین حال نزدیک‌ترین روابط ممکن را با مقامات دولت بایدن حفظ می‌کنند. من یکی از کسانی بوده‌ام که استدلال کرده‌ام دولت آمریکا با توجه به مخاطرات تاریخی این چالش‌ها و با توجه به اینکه جو بایدن ممکن است رئیس‌جمهوری یک‌دوره‌ای باشد، به اندازه کافی جسورانه و دوراندیش عمل نمی‌کند. مقامات دولت بایدن استدلال می‌کنند که برخلاف دوره پس از جنگ جهانی دوم و حتی جنگ سرد، چندین عامل که قبلاً به ایالات متحده اجازه می‌داد تا وقایع را در سراسر جهان دیکته کند، دیگر وجود ندارند. به‌عنوان مثال، در پایان جنگ جهانی دوم، ایالات متحده نیمی از تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص داده بود و دو دشمن اصلی‌اش ضعیف شده بودند و جنوب جهانی نیز یک نیروی سیاسی فعال جهانی، به مانند امروز، نبود. علاوه بر این، صنعتی شدن جهان نیز به نفع ایالات متحده بود. یکی از مقامات ارشد دولت ایالات متحده به من گفت: «اگر ما کارت‌های آن دوران را امروز در اختیار داشتیم، می‌توانستیم به‌خوبی بازی کنیم و پول خوبی به جیب بزنیم.» البته استدلال این مقام دولت بایدن این بود که با کارت‌هایی که ایالات متحده اکنون در اختیار دارد، همچنان می‌توان سال 2024 را با موفقیت مدیریت کرد و چیزی را که بایدن غالباً یک نقطه عطف تاریخی می‌نامد، به شکل مثبتی شکل داد. این مقام گفت: «برای اینکه این روند را به نتیجه برسانیم، باید برای هر چیزی به سختی بجنگیم. ما هنوز هم می‌توانیم با کمی زیرکی، کمی شانس و کمی زورآزمایی به پیروزی برسیم.» چالش‌ها طیف گسترده‌ای را در بر می‌گیرند؛ از دسترسی به منابع قابل اعتماد کبالت، در جمهوری دموکراتیک کنگو گرفته تا باز نگه داشتن خطوط کشتیرانی دریای سرخ و استفاده از وام‌های بانک جهانی برای حمایت از جنوب جهانی تا همکاری با کنگره برای جلوگیری از شکست اوکراین.

 

نتیجه‌گیری

سال 2024 می‌تواند یکی از پرپیامدترین سال‌ها برای ایالات متحده، متحدانش، منافع آنها، قوانین و نهادهای جهانی، از زمان پایان جنگ جهانی دوم باشد. پیروز شدن ممکن است، اما تنها با درک اهمیت امسال، اشکال جدید و نوآورانه‌تر هماهنگی با شرکا و متحدان، تمرکز بیشتر بر اقدامات و نتایج آنها و تلاش برای پر کردن شکاف‌های نسلی.  با این حال، نمی‌توانم به این مسئله فکر نکنم که ایالات متحده همچنان به جاه‌طلبی‌های بعد از جنگ جهانی دوم که دهه‌های بعد را شکل داد، نیاز دارد. در عین حال می‌فهمم که پیچیدگی‌های روزافزون جهان مستلزم به‌کارگیری مجموعه‌ای کاملاً جدید از مهارت‌ها، رویکردها و حرکت مداوم به سمت اهداف است.

ترجمه: آریا صدیقی

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی