| کد مطلب: ۱۶۶۰۴

راهکارهای وصول درآمدها در حال پیگیری است

روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به مطلب روزنامه هم‌میهن با عنوان «کسری هدفمندی یارانه‌ها به ۲۳۰ همت رسید»  در تاریخ  ۱۴۰۳/۰۲/۲۵  که در گفت‌وگو با حمیدرضا قاسمی، کارشناس اقتصاد انجام شده بود، جوابیه‌ای ارسال کرده که در ادامه می‌آید.

ضمن قدردانی از طرح دیدگاه‌های آن روزنامه، توضیحات زیر را به آگاهی می‌رساند: براساس تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۳، منابع حاصل از فروش داخلی و صادراتی فرآورده‌های نفتی، فروش داخلی گاز طبیعی و فروش خوراک گاز به پتروشیمی‌ها و سوخت صنایع ۷۵۸/۸ هزار میلیارد تومان تعیین شده است که بایستی توسط شرکت‌های تابعه وزارت نفت وصول شده و به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل کشور واریز شود.

از آنجایی که منابع حاصل از این بند قانونی صرف پرداخت هزینه‌های اجتناب‌ناپذیری نظیر پرداخت یارانه دارو، شیرخشک و ملزومات مصرفی پزشکی، یارانه نقدی، معیشتی و کالابرگ الکترونیک، کمک به خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور، یارانه نان، یارانه بیمه ملوانان و هزینه‌های سرمایه‌گذاری و کمک به شرکت‌های نفت و گاز و پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و مصارف صرفه‌جویی انرژی می‌شود، لذا تآمین مبالغ مذکور ضروری است. بر این اساس، راهکارهای وصول صددرصدی درآمدهای این تبصره در دولت، بررسی شده و در حال پیگیری است.

 پاسخ هم میهن

در مطلب منتشرشده در روزنامه هم‌میهن تاکید شده بود که سقف منابع هدفمندی یارانه‌ها ۶۶ درصد رشد داشته که درواقع می‌توان گفت در مصارف کم‌برآوردی داشتیم و سقف درآمدی در سال گذشته محقق نشده بنابراین در بخش درآمدی بیش‌برآورد صورت گرفته است. همچنین منابعی که برای کالابرگ می‌خواهیم اختصاص دهیم نامشخص است. مجموع این‌ها ناترازی را نشان می‌دهد که ۲۳۰ هزار میلیارد تومان در بحث هدفمندی یارانه‌ها که بخش زیادی از آن به محرومیت‌زدایی مربوط می‌شود کسری بودجه وجود دارد.

سازمان برنامه و بودجه در جوابیه خود به نوعی این کسری را تایید کرده و در عین حال تاکید می‌کند که در حال پیگیری برای راه‌حل‌هایی است که تحقق درآمدها را به صددرصد برساند. به عبارت دیگر تحقق کامل درآمدها در این بخش برای مسئولان مسجل نیست.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی