| کد مطلب: ۱۵۸۷۳

اعتبارات برنامه‌های دستگاه‌های فرهنگی مجزا از بودجه مصوب آن دستگاه‌ها نیست

روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به گزارش روزنامه هم‌میهن با عنوان «بودجه نهادهای دینی» که در تاریخ 1403/02/04 منتشر شد جوابیه‌ای ارسال کرده که در ادامه می‌آید.

ضمن قدردانی از طرح دیدگاه‌های آن روزنامه درباره لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، توضیحات زیر را به آگاهی می‌رساند:

۱-در ردیف‌های جدول گزارش‌شده به برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی اشاره و ذیل اعتبار دستگاه اصلی ذکر شده است. این موضوع به شکلی تشریح شده که برای برنامه‌های هر دستگاه، اعتبار جداگانه‌ای در نظر گرفته می‌شود. به‌طور مثال: در بخش «اعزام جماعت‌های تقریبی» اشاره شده که علاوه بر بودجه‌ای که برای مجمع جهانی تقریب پیش‌بینی شده، اعزام جماعت‌های تقریبی نیز ردیف بودجه جداگانه‌ای دارد و این اشتباه در مورد توسعه فعالیت‌های خبری و تولید برنامه‌های تقریبی نیز تکرار شده است. این در حالی است که اعتبار مصوب ۹۱,۳۵۰ میلیون تومانی مجمع جهانی تقریب مذاهب از ۷ برنامه ذیل آن تشکیل شده و اعتبارات برنامه‌ها مجزا از بودجه مصوب دستگاه اجرایی نیست.  این موضوع در پیوست جداول تکمیلی قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور به شرح ذیل قابل مشاهده است.

۲-برخی از ارقام ارائه‌شده در گزارش موضوع جدول «اعتبارات مصوب و ابلاغی حوزه دین، ارشاد و اوقاف به تفکیک هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای» اشتباه است که به عنوان نمونه می‌توان به اعتبارات هزینه‌ای مجمع جهانی اهل بیت(ع)‌، اعتبارات مصوب سازمان اوقاف و امور خیریه و شورای عالی حوزه عملیه خراسان اشاره نمود.

۳-همچنین در جدول شماره (۷)‌ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سازمان اوقاف و امور خیریه به شماره طبقه‌بندی ۱۰۹۵۰۰ مبلغ ۹۱۵ میلیون تومان درج شده است که در این گزارش، اعتبار مصوب آن مبلغ ۶۶۵,۸۸۳ میلیون تومان ذکر شده و اعتبارات ردیف‌های متفرقه جدول (۹) و جدول (۷) قانون بودجه به صورت نامشخص کنار هم قرار گرفته است.

۴-لازم به ذکر است ارائه گزارش هزینه‌های صورت گرفته طی ۹ ماهه سال ۱۴۰۲، بدون اشاره به عملکرد و فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی، نمی‌تواند به آگاهی و روشن‌بینی و ارزیابی مخاطبان محترم آن روزنامه کمک نماید.

پاسخ هم‌میهن:

عملکرد نهادهای مذهبی را اعلام کنید

 روزنامه هم‌میهن گزارش مربوط به عملکرد بودجه دستگاه‌های مذهبی را براساس جداول اعلام‌شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه کرده است. اعدادی هم که به‌عنوان بودجه هزینه‌ای و تملک دارایی سرمایه‌ای آورده‌شده براساس جداول این مرکز و همچنین جدول ابلاغی بودجه است.

اساساً روزنامه هم‌میهن به اعتبارات دستگاه‌های مختلف نپرداخته که بودجه ردیف‌های مذهبی زیرمجموعه آنها را از مجموع اعتبارات جدا کند بلکه صرفاً ردیف‌های مربوط به نهادهای مذهبی براساس جداول اعلامی مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش آورده شده است.

همچنین در پاسخ به سازمان برنامه و بودجه که اشاره به هزینه‌های صورت گرفته بدون اشاره به عملکرد آنها را ناتوان در ارزیابی می‌داند، باید تاکید کرد که روزنامه هم‌میهن از انتشار عملکرد این دستگاه‌ها کاملاً استقبال می‌کند و این آمادگی را دارد که در صورت اعلام شفاف عملکرد نهادهای مذهبی، گزارشی مبسوط از آن در روزنامه هم‌میهن منتشر شود.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی