| کد مطلب: ۱۲۳۸۸

چرا از آهن در کارخانه کاغذسازی استفاده می کنند؟

چرا از آهن در کارخانه کاغذسازی استفاده می کنند؟

امروزه آهن یکی از مهم ترین فلزات جهان به شمار می آید که کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف به خود اختصاص می دهد. جالب است بدانید این فلز در کارخانه کاغذسازی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. ممکن است بگویید که میان آهن و کاغذ چه ارتباطی وجود دارد، اما باید گفت در حال حاضر با وجود توصیه های بسیار شدید محافظان محیط زیست، استفاده از کاغذ و مقوا در انواع مختلف ترک نشده است.

برای ساخت این محصولات نیز نیاز به یک سری دستگاه مانند چوب خرد کن، سرند، دیگ های خمیر سازی و غلطک های بسیار بزرگ می باشد که به وسیله آهن ساخته می شوند. این موضوع به علت خواص و ویژگی های آهن است که سبب به کارگیری آن در کاربردهای سخت خواهد شد.

از جمله این ویژگی ها می توان به مقاومت و استحکام آهن در برابر نیروهای کششی، فشاری، ضربه ها و ...اشاره داشت که باعث استفاده از آن در ساخت دستگاه های کارخانه کاغذ سازی شده است. به طور در ساخت غلطک های کارخانه کاغذ سازی نیاز به استفاده از یک ماده پر استحکام است؛ زیرا غلطک بسیار بزرگ بوده و از آن برای صاف و یکدست شدن سطح کاغذ ها استفاده می کنند. با این وجود سنگین بودن آن برای نتیجه دادن کاربرد نهایی بسیار حائز اهمیت است.

در این قسمت کاغذ در واقع به صورت ابتدایی خود از غلطک عبور می کند؛ به طوری که شبیه به یک خمیر بوده و در مرحله ای از فرآیند کاغذسازی نیاز به استفاده از این غلطک جهت صاف کردن آن می باشد. از دیگر مشخصاتی که می تواند برای آهن وجود داشته باشد نیز در راحت بودن فرآیند تولید آن می باشد. البته لازم به ذکر است در برخی مواقع ممکن است از آهن به عنوان مقاطع فولادی و محصولات تخت فولادی در ساخت قطعات دستگاه های کارخانجات کاغذ سازی استفاده کنند که خواص بسیار بیشتری را به نسبت آهن خام به خود اختصاص می دهند که در ادامه به بررسی آن ها نیز می پردازیم.

نقش ورق سیاه آهن در صنایع بزرگ تولیدی

 

13

درست است که آهن به عنوان یکی از سازگارترین فلزات با سایر مواد و عناصر شناخته می شود، اما باید گفت از سوی دیگر برای ساخت برخی از قطعات و دستگاه ها نیاز به استفاده از متریال و موادی است که دارای یک سری خواص از نظر استحکام، مقاومت به خوردگی، استحکام در برابر حرارت و ... باشند؛ از این رو می توان به جای آهن، از محصولات اصلی ترین آلیاژ آن یعنی فولاد استفاده کرد.

یکی از اصلی ترین محصولات فولادی نیز، ورق سیاه آهن نام دارد و از طریق تبدیل آهن به فولاد مذاب و اسلب و انجام فرآیند نورد گرم بر روی این فلز تولید می شود. ورق سیاه با داشتن کیفیت های متنوع یا در واقع گریدهایی که بر اساس ترکیبات شیمیایی مختلف به وجود می آیند، خواص بسیاری را به خود اختصاص می دهد.

داشتن قابلیت هایی مانند چکش خواری، فرم پذیری، استحکام کششی، مقاومت در برابر ضربه ها و فشارهای زیاد، بازه ضخامتی متنوع، مقاومت در برابر حرارت و داشتن یک سطح زبر و محکم از ویژگی های این فلز به شمار می آیند؛ به همین دلیل استفاده از آهن به عنوان ورق سیاه در کارخانجات کاغذسازی و در ساخت و به کارگیری دستگاه های این صنعت رواج دارد. این موضوع به علت ویژگی های ورق سیاه می باشد که شامل تمامی مشخصات مورد نیاز برای دستگاه های این صنعت می باشد. مخزن های کارخانه کاغذ سازی نیز به وسیله محصولات گرم یا سیاه آهنی ساخته می شوند. در این مخازن خمیر مورد نیاز ساخت کاغذ و مقوا ساخته شده و ترکیبات نیز در آن ها انجام می شود.

سایت fagerhult.com درباره ورق سیاه می نویسد:

Black sheet, also referred to as iron plate, is an untreated sheet metal that is extremely prone to rusting, at different rates depending on the composition of the external environment. To avoid corrosion, the sheet plate is surface treated (powder coated, for example), usually using an epoxy-polyester mixture. The coating process is free of aromatic solvents and heavy metals.

ترجمه:

ورق سیاه که به آن صفحه آهن نیز گفته می شود، یک ورق فلزی تصفیه نشده است که به شدت مستعد زنگ زدگی است، با نرخ های متفاوت بسته به ترکیب محیط خارجی. برای جلوگیری از خوردگی، صفحه ورق تحت درمان سطحی قرار می گیرد (مثلاً با پوشش پودری)، معمولاً از مخلوط اپوکسی-پلی استر استفاده می شود. فرآیند پوشش عاری از حلال های معطر و فلزات سنگین است

کاربرد و چیستی ورق سیاه به نقل از سایت آهن اینفو:

ورق های فولادی از طریق فرآیند نورد گرم به ورق سیاه تبدیل می شوند. ورق سیاه یا آهنی اولین و پرکاربردترین ورق های فولادی می باشد که در اصطلاح بازار با نام ورق گرم نوردیده یا ورق نورد گرم  (HOT Rolled COIL) نیز شناخته می شود. ماده اولیه برای تولید این فلزات، اسلب یا تختال بوده که از طریق شمش فولادی تولید می شوند. قیمت ورق سیاه به صورت روزانه و لحظه ای در وب سایت آهن اینفو و در صفحه جداول به روز رسانی می گردد.

منبع: https://www.ahaninfo.ir/products/%D۹%۸۸%D۸%B۱%D۹%۸۲-%DA%A۹%D۹%۸۴%D۸%A۷%D۹%۸۱-%DA%AF%D۸%B۱%D۹%۸۵

سایت آراد برندینگ درباره کاربرد ورق های سیاه می نویسد:

Steel sheet metal in common applications ranges in gauge from 30 to around 7. Compared to nonferrous metals like aluminum or copper, ferrous (metals based on iron) metals have different gauges. For instance, the weight of copper in a square foot of material is measured in ounces, or copper thickness. For best results, sheet metal parts must retain a consistent thickness. Sheet metal can be produced from a wide variety of metals, including aluminum, brass, copper, steel, tin, nickel, and titanium. Silver, gold, and platinum are significant sheet metals for decorative applications (platinum sheet metal is also utilized as a catalyst).

ترجمه:

ورق های فولادی در کاربردهای معمول از 30 تا حدود 7 متغیر است. فلزات آهنی (فلزات بر پایه آهن) در مقایسه با فلزات غیرآهنی مانند آلومینیوم یا مس، گیج های متفاوتی دارند. به عنوان مثال، وزن مس در یک فوت مربع از مواد با واحد اونس یا ضخامت مس اندازه گیری می شود. برای بهترین نتیجه، قطعات ورق فلزی باید ضخامت ثابتی داشته باشند. ورق فلز را می توان از طیف گسترده ای از فلزات از جمله آلومینیوم، برنج، مس، فولاد، قلع، نیکل و تیتانیوم تولید کرد. نقره، طلا و پلاتین ورق فلزات قابل توجهی برای کاربردهای تزئینی هستند (ورق فلز پلاتین نیز به عنوان کاتالیزور استفاده می شود).

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی