اندیشکده حکمرانی هوشمند ۳ ساله شد
رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند گفت: این اندیشکده نقشآفرینی در پیشرفت و توسعه پایدار کشور را از رسالتهای خود میداند.

گفتوگویی غیررسمی با موسس و رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند پس از یک سال حضور پررنگ در رسانهها؛
اندیشکده حکمرانی هوشمند 3 ساله شد
رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند گفت: این اندیشکده نقشآفرینی در پیشرفت و توسعه پایدار کشور را از رسالتهای خود میداند.
سیدطهحسین مدنی درباره راهاندازی اندیشکده حکمرانی هوشمند گفت: اندیشکده حکمرانی هوشمند به پیشنهاد برخی نخبگان فعال در دانشگاه علم و صنعت ایران و پس از یک سال تحقیق، بررسی و دفاعیات پژوهشی با هدف تحقق حکمرانی الکترونیک، دیجیتال و نهایتاً دستیابی به حکمرانی هوشمند، در هفته پژوهش سال 1400 در محل دانشگاه علم و صنعت ایران تاسیس شد. در ابتدای تاسیس، دفتر اصلی این اندیشکده در دانشکده کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران بود و پس از 2 سال، همزمان با برخی تغییر رویهها و آغاز گسترده فعالیتهای رسانهای خود، دفتر مستقل و مرکزی اندیشکده در خیابان میرداماد و دفتر پژوهش در خیابان بخارست تهران را تاسیس کرد. کادر اصلی و پژوهشگران ذیل این اندیشکده متشکل از دانشآموختگان مقطع ارشد و دانشجویان دکتری دانشگاههای برتر تهران است.
حوزههای پژوهشی اندیشکده حکمرانی هوشمند
مدنی ادامه داد: اندیشکده حکمرانی هوشمند از ابتدای تأسیس تا پایان سال 1402 به پژوهش صرف در ابعاد کلان اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و بعضاً فرهنگی و حوزههایی چون حکمرانی، مسکن، انرژی، حمل و نقل، محیط زیست، منابع طبیعی، امنیت غذایی، مدیریت دانش، سیستمها و روشها، مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار و موضوعات تخصصی میانرشتهای چون امنیت اقتصادی، مدیریت بهرهوری، حکمرانی خوب، مدیریت سرمایه اجتماعی، پدافند غیرعامل و... پرداخت.
اندیشکده حکمرانی هوشمند در بخش مسکن با تأکید بر لزوم افزایش تولید واحدهای مسکونی برای حل معضل مسکن، محتوای دانشی مهمی در رابطه با ناترازی مسکن، فروش متری مسکن، پیشفروش ساختمان، اجارهداری حرفهای، الحاق اراضی و توسعه افقی و عمودی و لزوم اصلاح قوانین در این حوزه تولید کرده است. در بخش حمل و نقل هم علاوه بر تولیدات گسترده و تخصصی، به طور مصداقی ضرورت افزایش سهم راهآهن در جابجایی بارهای کشور نیز تشریح شده است. در بخش امنیت غذایی، ضرورت حفظ اراضی و اشتغال به کشاورزی به طور ویژه مورد تأکید قرار گرفته است. انرژی هم از موضوعات مورد نظر اندیشکده بوده که در آن به ضرورت تنوعبخشی به سبد انرژی کشور اشاره شده است. اندیشکده حکمرانی هوشمند در بخش پدافند غیرعامل با بررسی تجربه کشورهای مختلف جهان، استفاده از این تجارب به خصوص در بخش انرژی را مورد تأکید قرار داده است. محیط زیست و منابع طبیعی هم از موضوعات مورد نظر اندیشکده بوده که در آن به اهمیت حفظ جنگلها و مراتع کشور پرداخته شده، همچنین دلایل آلودگی هوای کلانشهرهای ایران به طور دقیق بررسی و راهکارهایی برای بهبود وضعیت فعلی، با استناد به دادههای دقیق منتشر شده است.
حضور اندیشکده حکمرانی هوشمند در رسانههای کشور
وی افزود: اندیشکده حکمرانی هوشمند پس از دو سال پژوهش و تدوین اسناد و مقالات داخلی و بیندستگاهی در حوزههای یاد شده، به دلیل اینکه احساس میشد فضای رسانهای کشور در برخی حوزهها، با کمبود محتوا و ادبیات علمی مواجه است مجوزهای کافی را از موسس و تیم مدیریتی خود برای انتشار نتایج پژوهشهای مستند شده دریافت و به تعامل با رسانههای کشور پرداخت. لازم به ذکر است که پس از آغاز فعالیتهای رسانهای، واحد پژوهش همچنان به رسالت خود ادامه داده و با بازخوردگیری دقیقتر، محتوای غنیتر و با ضریب اطمینان بالاتر به جهت قابلیت اجرایی توصیهها در اختیار تیم روابط عمومی قرار داده است.
مدنی تصریح کرد: از زمان شروع تعامل اندیشکده حکمرانی هوشمند با رسانهها، محتواهای پژوهشی این اندیشکده در بیش از 30 رسانه رسمی و 300 پایگاه خبری منتشر و در برخی مسائل موفق به اثرگذاری ویژهای شده که با دنبال کردن حوزه فعالیت اندیشکده در رسانهها قابل مشاهده و ارزیابی است.
تعامل با نهادهای مختلف کشوری و لشکری
وی افزود: علاوه بر رسانهها، این اندیشکده دارای ارتباط مناسبی با برخی معاونتها ذیل وزارت راه وشهرسازی، جهاد کشاورزی و دیگر نهادهای اجرایی کشور و همچنین برخی نهادهای غیر اجرایی چون دادستانی کل کشور، کمیسیونهای عمران، صنایع، اصل90 و... در مجلس شورای اسلامی بوده و همواره تلاش میکند نقطه نظرات کارشناسان خود را با این مجموعهها به اشتراک گذاشته و البته از تدابیر و توصیه آنها نیز بهرهمند شود.
مدنی با بیان اینکه این اندیشکده علاوه بر ارائه این محتوای علمی به رسانهها، از نظرات منتقدان نیز در اصلاح روندها بهره میبرد؛ خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز اندیشکده حکمرانی هوشمند در محافل علمی و دستگاههای مختلف به عنوان یک مرجع پژوهشی رسمی شناخته شده است و محل مناسبی برای تدقیق و تعمیق در ایدهها، روشها و سیاستگذاریها است.
توجه ویژه اندیشکده حکمرانی هوشمند به آیندهپژوهی
رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند با اشاره به اهمیت آیندهپژوهی، گفت: این اندیشکده برای دستیابی به وضعیت ایدهآل کشور، علاوه بر بررسی مقالات و ادبیات علمی بینالمللی، به کمک هوش مصنوعی به دادهکاوی پرداخته و با تحلیل عمیق شرایط حال و پیشبینی آینده کشورهای توسعهیافته، تلاش کرده است تا وضعیت ایدهآل را با شرایط کنونی کشور تطبیق داده، ترسیم کرده، سپس تبیین و تا حد امکان راهبری نماید.
وی افزود: اندیشکده حکمرانی هوشمند با بهرهگیری از تیم تخصصی خود، دائماً شرایط کشور را بر مبنای آنالیز گپ رصد و رسیدن به شرایط ایدهآل را امکانسنجی و در صورت نیاز، آن را اصلاح میکند. در این مسیر، اندیشکده حکمرانی هوشمند برای رفع چالشها به تعامل با دستگاههای اجرایی، قوه قضاییه، نهادهای نظارتی، لشکری و مجلس شورای اسلامی به صورت برگزاری جلسات مشترک، نامهنگاری و ... پرداخته است.
مدنی تصریح کرد: اندیشکده حکمرانی هوشمند در کنار اینکه نقشآفرینی در پیشرفت و توسعه پایدار کشور را از رسالتهای خود میداند؛ برای اصلاح روندها در مجموعههای مختلف در قالب بستههای مشاورهای خدمات ارائه و با انعقاد قرارداد با بخشهای دولتی و خصوصی در قالب قراردادهای تجاری و یا مسئولیت اجتماعی و پژوهشی همکاری میکند. همچنین با توجه به اهمیت نشر محتوا و دسترسی آزاد به پژوهشهای تولیدی برای نخبگان پژوهشی-اجرایی کشور، برخی محتواهای اختصاصی به دو زبان فارسی و انگلیسی در سایت ریاست این اندیشکده به آدرس tahamadani.ir و tahamadani.com/En در دسترس عموم قرار گرفته است.
وی در پایان درباره تشابه اسمی یک اندیشکده دیگر با اندیشکده حکمرانی هوشمند، توضیح داد: یک سال بعد از راهاندازی اندیشکده حکمرانی هوشمند، به دعوت محمدرضا عطاردی معاون وقت حکمرانی الکترونیک و هوشمندسازی نظام اداری که با حکم میثم لطیفی رئیس وقت سازمان اداری و استخدامی در 24 خردادماه 1401 به این سمت منصوب شده بود؛ جلسهای برگزار و اندیشکده حکمرانی هوشمند در این جلسه به ارائه سیستمهای مدیریت دانش، تشریح اهمیت شناسایی نخبگان و پیادهسازی درخت دانش پرداخت. آقای عطاردی مدتی بعد از این جلسه یعنی بیش از یک سال بعد از تأسیس اندیشکده حکمرانی هوشمند در محل دانشگاه علم و صنعت ایران، اقدام به راهاندازی یک اندیشکده با تشابه اسمی ذیل پژوهشگاه دانشگاه امام صادق (ع) کرد. این اندیشکده در مأموریت، رسالت، نظام موضوعات و حتی نوع نگاه به مسائل و روش حل مسئله، هیچ ارتباطی با ما نداشته و صرفاً با یک تشابه اسمی به وجود آمده است.
/انتهای پیام