| کد مطلب: ۲۲۸۳۰

نحوه استعلام معافیت تحصیلی

نحوه استعلام معافیت تحصیلی

معافیت تحصیلی از جمله مهم ترین معافیت‌های عمومی در جامعه محسوب می‌شود که به صورت موقت برای فرد صادر می‌شود با توجه به این که غیبت سربازی می‌تواند تبعات مختلفی برای فرد داشته باشد، بهتر این است از آخرین وضعیت معافیت تحصیلی خود آگاه شوید. برای این کار می‌توانید به صورت آنلاین از طریق سامانه سخا به سرعت تاریخ شروع و پایان معافیت تحصیلی خود را به دست بیاورید. اگر در این خصوص نیاز به راهنمایی بیشتری داشته باشید می‌توانید از مشاوران گروه آویژه کمک بگیرید.

معافیت تحصیلی از جمله معافیت‌های موقت پیش‌بینی شده در قانون نظام وظیفه عمومی کشور است که فرد بر اساس آن می‌تواند برای مدت زمان مشخص از خدمت سربازی معاف شود. این معافیت از تاریخی مشخص شروع و در تاریخی مشخص به پایان می‌رسد. با توجه به اهمیت این موضوع استعلام معافیت تحصیلی از طریق دفاتر پلیس +۱۰ یا سامانه نظام سخا برای فرد امکان‌پذیر شده است.

با اتمام تحصیل (یا به وجود آمدن دیگر شرایط پیش‌بینی شده در قانون) معافیت تحصیلی به اتمام می‌رسد و فرد به خدمت سربازی اعزام می‌شود. حال در ادامه می‌خواهیم بدانیم دقیقا چگونه می‌توانیم متوجه شویم تاریخ پایان دوره معافیت تحصیلی چه زمانی است؟ دانستن این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که تا پایان تاریخ معافیت تحصیلی فرد باید به خدمت اعزام شده باشد در غیر این صورت وی به عنوان غایب شناخته خواهد شد.

با توجه به این که مدت زمان معافیت تحصیلی می‌تواند بر اساس مقطع تحصیلی، مدت زمان تحصیل، شرایط فرد و ده‌ها فاکتور دیگر تغییر کند، لازم است که با روش‌های استعلام تاریخ دقیق پایان معافیت تحصیلی را بدانیم. همچنین شما می‌توانید به واسطه تماس با مشاوران مرکز مشاوره آویژه بر اساس شرایط  شخصی خودتان اطلاعات دقیق‌تری از وضعیت معافیت تحصیلی و قوانین مربوطه به دست بیاورید.

معافیت تحصیلی و قانون کلی آن

بر اساس قوانین نظام وظیفه عمومی کشوری هر فرد ذکور بالای ۱۸ سال مکلف به گذراندن دوران خدمت سربازی است. یکی از شرایطی که در این قانون پیش‌بینی شده، عدم اعزام به خدمت سربازی تا پایان دوران تحصیلی است. به این نوع معافیت در قانون، معافیت تحصیلی گفته می‌شود.

در حالت کلی و با در نظر گرفتن شرایط عادی فرد باید در مدت زمان مشخص دوره تحصیلی خود را به اتمام برساند. به طور مثال فردی که در مقطع کارشناسی تحصیلی می‌کند حداکثر باید در مدت ۵ سال تحصیل خود را به اتمام برساند. در غیر این صورت از نظر قانون نظام و ظیفه فرصت ادامه تحصیل (در صورت عدم استفاده از شرایط سنوات ارفاقی) وجود ندارد و وی باید به خدمت سربازی اعزام شود.

همچنین در نظر داشته باشید که اگر فرد در بازه تعیین شده تحصیل خود را به اتمام برساند یک سال فرصت دارد تا نسبت به تکمیل دفترچه و اعزام به خدمت سربازی اقدام کند. مبدا زمانی این تاریخ عموما تاریخ فارغ التحصیلی در نظر گرفته می‌شود.

حداکثر مدت زمان تحصیلی در هر مقطع

هر فرد ذکور بالای ۱۸ سال تنها طی مدت زمان محدودی امکان تحصیل در هر مقطع را خواهد داشت، در صورتیکه این مدت زمان به اتمام برسد وی از دانشگاه اخراج می‌شود. نکته مهم اینجاست که در این حالت هیچ فاصله زمانی در نظر گرفته نمی‌شود و فرد باید بلافاصله به خدمت سربازی اعزام شود.

نکته مهمی که وجود دارد این است که اگر فرد در طی این مدت از تحصیل انصراف دهد، یک سال فرصت اعزام به خدمت سربازی دارد. حال اگر طی این مدت به تحصیل بازگردد یا همان مقطع را از ابتدا آغاز نماید همچنان می‌تواند از مهلت قانونی معافیت از تحصیل استفاده کند. این‌ها قوانینی است که تاحدودی می‌تواند گیج‌کننده باشد، از این رو شما می‌توانید اطلاعات دقیق‌تر را از مشاوران نظام وظیفه آویژه دریافت کنید.

با این حال به طور کلی در هر مقطع تحصیلی مدت زمان پیش‌بینی شده به قرار زیر است:

مقطع تحصیلی حداکثر زمان تحصیل
دیپلم و پایین‌تر حداکثر تا سن ۲۰ سالگی
کاردانی (پیوسته – ناپیوسته) حداکثر دو نیم سال
کارشناسی پیوسته حداکثر ۵ سال
کارشناسی ناپیوسته حداکثر ۳ سال
کارشناسی ارشد ناپیوسته حداکثر ۳ سال
کارشناسی ارشد پیوسته حداکثر ۶ سال
دکتری تخصصی حداکثر ۶ سال
دکتری عمومی حداکثر ۸ سال

این قوانین برای تمامی دانشگاه‌ها و گروه‌های تحصیلی صادق است. همچنین در نظر داشته باشید در شرایطی امکان استفاده از سنوات ارفاقی برای فرد در نظر گرفته شده است که برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید از مشاوران مرکز مشاوره آویژه کمک بگیرید.

چگونگی استعلام معافیت تحصیلی

برای استعلام معافیت تحصیلی سه راه مهم و اساسی وجود دارد:

  • استعلام از طریق یکی از دفاتر پلیس +۱۰
  • استعلام از طریق سازمان نظام وظیفه عمومی
  • استعلام از طریق سامانه سخا

در دو مسیر اول شما با مراجعه حضوری و ارائه یکی از مدارک هویتی می‌توانید نسبت به ارائه تقاضای استعلام معافیت تحصیلی خود اقدام کنید. با توجه به برخط بودن سامانه مربوط به نظام وظیفه طی چند دقیقه نتیجه استعلام مشخص و به شما ارائه می‌شود.

با این حال به نظر می‌رسد ساده‌ترین مسیر برای استعلام معافیت تحصیلی استفاده از سامانه سخا باشد. شما به واسطه این سامانه می‌توانید بدون نیاز به مراجعه حضوری در هر ساعت از شبانه روز نتیجه استعلام خود را دریافت کنید. در ادامه نحوه ورود به این سامانه و دریافت معافیت تحصیلی را با یک دیگر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

دریافت استعلام معافیت تحصیلی از طریق سامانه سخا

برای دریافت استعلام معافیت تحصیلی از طریق سامانه سخا لازم است مراحل زیر را طی کنید:

  • ورود به سامانه سخا به آدرس https://sakha.epolice.ir/portal/login

استعلام معافیت تحصیلی

  • در صورتیکه در این سامانه از قبل ثبت نام نکرده باشد، می‌توانید از طریق گزینه ثبت نام جدید ثبت نام خودتان را انجام دهید.

معافیت تحصیلی چیست؟

  • با وارد کردن کد ملی و رمز خود می‌توانید وارد صفحه شخصی خودتان شوید و گزینه خدمات استعلامی از فهرست سمت راست تصویر را انتخاب کنید.

معافیت تحصیلی

  • با ورود به صفحه جدید روی گزینه نظام وظیفه کلیک کنید

چگونگی استعلام معافیت تحصیلی

  • گزینه استعلام معافیت تحصیلی را انتخاب کنید:

دریافت استعلام معافیت تحصیلی از طریق سامانه سخا

  • هزینه استعلام و درگاه پرداخت به شما نمایش داده می‌شود. شما با پرداخت هزینه مذکور می‌توانید از تاریخ دقیق شروع و پایان معافیت تحصیلی خود مطلع شوید.

حداکثر مدت زمان تحصیلی در هر مقطع

همانطور که مشخص است شما می‌توانید در کمتر از ده دقیقه بدون نیاز به هیچ مراجعه حضوری نتیجه کامل استعلام خود را در اختیار داشته باشید.

معافیت تحصیلی چیست؟

معافیت تحصیلی یعنی، فرد مشمول بعد از رسیدن به سن 18 سال تمام و بنابر دلایلی تحصیل را بر انجام خدمت وظیفه عمومی مقدم بداند و بخواهد بعد از ادامه تحصیل در دانشگاه، وضعیت خدمت سربازی خود را مشخص کند.

زمان معافیت تحصیلی براساس مقطع و تعداد واحد درسی مشخص می‌شود و افراد تا پایان تحصیلات می‌توانند با صدور مجوز ادامه تحصیل توسط سازمان وظیفه عمومی در دانشگاه‌ها و مراکز معتبر آموزشی وزارت علوم مشغول به تحصیل شوند.

به مجوز صادر شده از سوی نظام وظیفه برای ادامه تحصیل مشمول خدمت سربازی در سن مشمولیت، معافیت تحصیلی می‌گویند.

معافیت تحصیلی سربازی در دسته معافیت‌های موقت قرار دارد و به دانش‌آموزان و دانشجویانی که به دنبال ادامه تحصیل هستند تعلق خواهد گرفت.

افراد بعد از گذراندن دوران تحصیلی خود باید برای رفتن به خدمت سربازی اقدامات لازم را انجام دهند. به همین منظور معافیت تحصیلی را معافیت موقت می‌دانیم.

معافیت تحصیلی موقت نمی‌تواند مدت دوره سربازی را کاهش دهد و تنها می‌تواند آن را به زمان دیگری موکول کند.

مدت زمان معافیت تحصیلی با توجه به دوره تحصیلی افراد و مقطع دانشگاهی می‌تواند متفاوت بوده و قوانین و شرایط خاص خود را دارند.

معافیت تحصیلی سربازی بسیار مهم بوده و از ثبت غیبت سربازی و به دنبال آن جریمه برای غیبت سربازی جلوگیری می‌کند. پس مهم است که شما در زمان مناسبی نسبت به اخذ معافیت سربازی تحصیلی اقدام کنید

سخنی از مشاوران آویژه

معافیت تحصیلی از جمله مهم‌ترین معافیت‌های عمومی در جامعه محسوب می‌شود که به صورت موقت برای فرد صادر می‌شود و بنابراین فرد در طول مدت این معافیت باید نسبت به اعزام به خدمت سربازی اقدام کرده باشد، در غیر این‌صورت با پایان این مدت قانونی اگر فرد به خدمت سربازی اعزام نشده باشد عملا به عنوان سرباز غایب شناخته می‌شود.

با توجه به این که غیبت سربازی می‌تواند تبعات مختلفی برای فرد داشته باشد، بهتر این است از آخرین وضعیت معافیت تحصیلی خود آگاه شوید. برای این کار می‌توانید به صورت آنلاین از طریق سامانه سخا به سرعت تاریخ شروع و پایان معافیت تحصیلی خود را به دست بیاورید. اگر در این خصوص نیاز به راهنمایی بیشتری داشته باشید می‌توانید از مشاوران گروه آویژه کمک بگیرید.

سوالات متداول

نحوه استعلام معافیت تحصیلی چگونه است؟

از سه طریق زیر امکان استعلام معافیت تحصیلی برای متقاضی وجود دارد:

مراجعه حضوری به یکی از دفاتر پلیس +10

مراجعه حضوری به سازمان نظام وظیفه عمومی

استفاده از سامانه سخا

هزینه استعلام معافیت تحصیلی از طریق سامانه سخا چقدر است؟

در حال حاضر این هزینه چیزی حدود 6 هزار و 200 تومان در نظر گرفته شده است که شما می‌توانید این هزینه را به صورت آنلاین پرداخت کنید.

چه مدت زمان بعد از ثبت درخواست نتیجه استعلام معافیت تحصیلی مشخص می‌شود؟

با توجه به برخط بودن سامانه، نتیجه استعلام به‌صورت لحظه‌ای و تنها یک دقیقه بعد از پرداخت هزینه تعیین‌شده در اختیار شما قرار می‌گیرد.

منبع: https://avije.org/

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی