| کد مطلب: ۵۹۱۴۱

معمار شوتر مدرن/درباره وینس زامپلا، تاریخ‌ساز صنعت گیم که در ۵۵ سالگی درگذشت

روز گذشته جامعه جهانی بازی، با خبر درگذشت یکی از برجسته‌ترین طراحان بازی‌های ویدئویی در بهت فرورفت.

معمار شوتر مدرن/درباره وینس زامپلا، تاریخ‌ساز صنعت گیم که در ۵۵ سالگی درگذشت

‌گروه فناوری:  روز گذشته جامعه جهانی بازی، با خبر درگذشت یکی از برجسته‌ترین طراحان بازی‌های ویدئویی در بهت فرورفت. وینس زامپلا، کارآفرین برجسته و خلاقی که از او به‌عنوان تاریخ‌ساز بازی‌های ویدئویی در جهان یاد می‌شود، بر اثر تصادف رانندگی در ۵۵ سالگی جان باخت. اعلام خبر مرگ زامپلا، با واکنش‌های گسترده‌ای از سوی کمپانی‌های بزرگ و توسعه‌دهندگان میلیون‌ها گیمر مواجه شد.

شرکتElectronic Arts  نیز در بیانیه‌ای، او را «رهبر، همکار و خالق بصیر» خواند که تأثیرش بر صنعت و بازیکنان سراسر جهان «عمیق و پایدار» خواهد بود. حتی جامعه جهانی بازی‌های ویدئویی، در شبکه‌های اجتماعی او را به‌عنوان یکی از ستون‌های اصلی عصر طلایی بازی‌های تیراندازی و مسابقات آنلاین یاد کردند. برای بیان اهمیت نقش و تاثیرگذاری زامپلا در صنعت بازی به‌خصوص بازی‌های ویدئویی باید به اوایل دهه ۱۹۹۰ برگردیم؛ زمانی که وینس وارد این صنعت شد و مدت‌کوتاهی نگذشت که استعداد او توجه‌ها را به خود جلب کرد.

نقطه‌عطف فعالیت زامپلا در صنعت بازی، زمانی بود که به همراه جیسون وست و گرنه کالیر، استودیوInfinity Ward  را در سال ۲۰۰۲ تاسیس کرد. یک‌سال بعد، در سال ۲۰۰۳، اولین بازیCall of Duty  منتشر شد و به‌سرعت به یکی از محبوب‌ترین، تاثیرگذارترین و پرفروش‌ترین بازی‌های ویدئویی در جهان تبدیل شد.

این بازی که با فروش بیش از ۵۰۰ میلیون نسخه در جهان، یک پدیده فرهنگی در صنعت گیم است، از ۲۰۰۳ تاکنون با نسخه‌های سالانه، حضور مداومی در صنعت داشته، چند نسل از جامعه بازی‌های ویدئویی از نسلPS2  تاPS5  را درگیر کرده و تأثیر مستقیمی بر استانداردهای شوتر (تیرانداز) اول شخص، به‌ویژه مولتی‌پلیر گذاشته است. 

این موفقیت و استعداد متمایز زامپلا، بار دیگر در سال ۲۰۱۰ با تاسیس شرکتRespawn Entertainment  ثابت شد. خلق بازی‌‌های  Titandall وApex Legends  نشان داد که ذهن و خلاقیت زامپلا همچنان جلوتر از زمانه خودش پیش می‌رود. حتی می‌توان گفت که Apex Legends، دومین اثر محبوب زامپلا به‌ویژه نسل جدید گیمرهاست. بازی رایگان و در دسترسی که توانست با محبوبیت میان گیمرهای PC و کنسول‌های جدید و درگیری گسترده جامعه فعال استریمری و رقابتی، موفقیت بزرگی در سبک بتل‌رویال کسب کند.

بازیTitanfall  نیز دیگر بازی ساخته‌شده توسط زامپلاست که با جامعه کوچک‌تر و فروش کمتر، میان گیمرهای حرفه‌ای و نه عامه، محبوب است. زامپلا جدای از ساخت بازی‌های نوآور و هیجان‌انگیز، تجربه بی‌نظیری برای گیمرها به‌همراه آورد و با رهبری تیم‌های خلاق، استانداردهای نوینی در طراحی بازی‌های آنلاین و تیراندازی چندنفره تعریف کرد که الهام‌بخش بسیاری از استودیوهای دیگر است.

به‌عنوان مثال، با هدایت پروژه‌های Battlefield در استودیویEA  و طراحی اکشن‌های تیراندازی توانست Battlefield 6 را به یکی از موفق‌ترین عناوین سال تبدیل کند. بازی‌هایی که وینس زامپلا ساخته یا توسعه داده، صدها میلیون نسخه فروش داشته و میلیاردها ساعت‌ بازی شده، بااین‌حال نباید عملکرد خلاق و تاریخ‌ساز او را به اعداد و آمار خلاصه کرد. نقش مهم وینس، در تبدیل صنعت گیم به یک تجربه اجتماعی و فرهنگی است؛ موقعیتی که میلیون‌ها نفر در آن هم‌زمان حس رقابت، همکاری، خشم، هیجان و رفاقت را تجربه می‌کنند.

سیستم پیشرفته بازیکن، مولتی‌پلیر اعتیادآور، طراحی سلاح‌ها و حس «کنترل بی‌نقص» در بازی‌های وینس، به‌گونه‌ای در کنار هم قرار گرفته‌اند که بازیکن احساس می‌کند بخشی از میدان جنگ و تجربه واقعی است، نه تماشاگر آن. برای بسیاریCall of Duty ، اولین تجربه بازی آنلاین بود. اولین‌باری که با یک غریبه تیم شدند و اولین‌باری که برد و باخت را با آدم‌های واقعی تجربه کردند.

این‌ها میراث‌هایی نیستند که به‌سادگی فراموش شوند و هرچند خالق این بازی دیگر در میان جامعه جهانی بازی نیست، اماCall of Duty  همچنان در خاطرات، رقابت‌ها و قلب نسلی که با بازی‌های او بزرگ شد، شلیک می‌کند. ۲۱ دسامبر ۲۰۲۵ را باید روز فقدان بزرگ برای صنعت سرگرمی دیجیتال دانست. روزی که یکی از معماران شوتر (بازی‌های تیراندازی مدرن) آن، صحنه زندگی را ترک کرد. 

به کانال تلگرام هم میهن بپیوندید

مطالب ویژه
دیدگاه

ویژه فناوری
پربازدیدترین
آخرین اخبار