افزایش هزینه تماشای نمایش خانگی
در موج تازه افزایش قیمت محصولات فرهنگی، بهای اشتراک پلتفرمهای شبکه نمایش خانگی نیز بالا رفت.

در موج تازه افزایش قیمت محصولات فرهنگی، بهای اشتراک پلتفرمهای شبکه نمایش خانگی نیز بالا رفت. ایسنا ضمن اعلام این خبر نوشت، پلتفرمهای فیلیمو و فیلمنت، هزینه اشتراک خود را به نزدیکی ۲۰۰ هزار تومان رساندند تا دو بازیگر اصلی این روزهای صنعت ویاودی، سال ۱۴۰۴ را با افزایش قیمت آغاز کرده باشند.
درحالیکه پلتفرم فیلیمو با افزایش اشتراک ماهانه از ۱۶۵ هزار تومان به ۱۹۸ هزار تومان، موج تازهای از گرانی را در این صنعت کلید زد، پلتفرم فیلمنت نیز هزینه اشتراک ماهانه خود را از ۱۵۰ هزار تومان به ۱۹۰ هزار تومان رساند و به رقیباش پیوست.
نکته مهم آنکه ارقام یادشده بعد از افزودن ۱۰ درصد بهعنوان مالیات بر ارزش افزوده به حدود ۲۲۰ هزار تومان (در فیلیمو) و حدود ۲۱۰ هزار تومان (در فیلمنت) میرسد.
این افزایش قیمت در حالی رخ داده است که سوال «چرا مخاطبان آثار شبکه نمایش خانگی ایران برخلاف الگوهای جهانی نمیتوانند در ازای پرداخت حق اشتراک، از تماشای تبلیغات معاف شوند؟»، سوالی همچنان بیپاسخ است.
درواقع مخاطبان علیرغم پرداخت این مبلغ همچنان به گزینهای برای تماشا که معاف از تبلیغات باشد دسترسی ندارند و ناچارند تماشاگر تبلیغات ابتدا، میانه و انتهای آثاری باشند که به تماشای آنها مینشینند.
این در حالی است که برخی از مطرحترین پلتفرمهای VOD در سراسر جهان ازجمله نتفلیکس (Netflix)، آمازون پرایم ویدئو (Amazon Prime Video)، هولو (Hulu)، دیزنی پلاس (+Disney) و اپل تیوی پلاس (+Apple TV ) سرویسهای گوناگونی با قیمتهای متفاوت با قابلیت انتخاب تماشا یا عدم تماشای تبلیغات به مشترکین خود ارائه میدهند.
بهعنوان مثال نتفلیکس که بهعنوان یکی از بزرگترین و مطرحترین تهیهکنندگان و توزیعکنندگان فیلم و سریال در جهان شناخته میشود، سه سطح اشتراک برای مخاطبان خود فراهم کرده است؛ سرویس اشتراک همراه با تماشای تبلیغات، سرویس اشتراک بدون تماشای تبلیغات و سرویس اشتراک بدون تماشای تبلیغات با قابلیتهای اضافی و اختصاصی.
درحالیکه پلتفرمهای شبکه نمایش خانگی بهجای آنکه گزینههای پیشروی مخاطب خود را افزایش دهند، سرگرم تکثیر شیوههای تبلیغ در محصولات تولیدیشان هستند.