| کد مطلب: ۲۰۷۳۶

تجلیل از علی نصیریان در میکامال کیش

بزرگداشت یک اسطوره

بزرگداشت یک اسطوره

مراسم روز ملی سینما و بزرگداشت علی نصیریان با حضور چهره‌هایی از سینمای ایران در پردیس سینمایی میکامال کیش برگزار شد.

ازجمله سینماگران حاضر در این مراسم داریوش مودبیان، بازیگر سینما و تئاتر، کارگردان و فیلمنامه‌نویس بود. او با بیان اینکه ابعاد شخصیتی علی نصیریان ستودنی است، گفت: «برای من برخورد با علی نصیریان دو زمینه را فراهم آورد؛ اول اینکه در کار هنری زبان گشودم و دوم اینکه برای ادامه راه جان گرفتم. دوستی من با نصیریان به سبب کار فراهم آمد و ادامه پیدا کرد. ابعاد شخصیتی علی نصیریان در عرصه‌های مختلف ستودنی است.

او در عرصه نمایشنامه‌نویسی از سال ۱۳۳۴ در ۲۱ سالگی آغاز به‌کار کرد؛ آن هم در زمانی که نمایشنامه‌نویسی نداشتیم و نصیریان با مطالعه و پشتکار در این راه به فعالیت پرداخت. سرآغاز کار او با اقتباس بود و برمبنای آن‌چه به خوبی آموخت دست به اقتباس ‌زد. نصیریان از داستان‌های کوتاه صادق هدایت آغاز کرد و در ۲۳ سالگی، نقل کوتاه صادق هدایت با عنوان «افسانه بلبل سرگشته» را به‌صورت نمایشنامه نوشت و برنده جایزه نخست نمایشنامه‌نویسی ‌شد. او راهی را گشود که بسیاری متأثر از آن در این مسیر قدم برداشتند. به گونه‌ای که ما نمایشنامه‌نویسی ایران را به پیش و پس از «بلبل سرگشته» تقسیم می‌کنیم.»

مودبیان ادامه داد: «در بازیگری هم در ۱۴ سالگی او را روی صحنه دیدم و از همان سال در کنار او بودم. او هر نقشی را از نقطه صفر آغاز می‌کند، فیلمنامه را یک‌بار دیگر خودش می‌نویسد تا با جانش آمیخته شود. ارتباط عمیق او روی صحنه با مردم اوج بازیگری‌اش را به‌رخ می‌کشد. او در عرصه مدیریتی هم از بهترین مدیران هنری بود و با مدیریت خود بهترین زمینه‌ها را در تئاتر فراهم کرد اما جدای از همه این‌ها، انسان بسیار شریف، صادق، دوست و همراه واقعی است.»

علی نصیریان نیز ضمن اشاره به این‌که «توجه مجموعه میکامال به فرهنگ و هنر ایران شایسته احترام است» با ادای احترام به برگزارکنندگان این بزرگداشت گفت: «فرهنگ و هنر غذای روح و جان جامعه است؛ ما انسان‌ها فقط به نان و آب نیاز نداریم و به غذای روح، روحیه و محلی که هوای تازه‌ای به‌‌غیر از روزمره‌گی به ما بخوراند و لذت ببریم هم نیاز داریم تا سلیقه ما را در زیبایی‌شناسی و لذت بردن از زیبایی ارتقاء دهد.

سینمای ایران به‌واسطه حضور استعدادهای جدید، امروز در دنیا شناخته شده است. در کن، برلین و ونیز درخشیده است و بازیگران و کارگردانان ما برندگان جوایز بسیاری بوده‌اند. می‌خواهم بگویم فرهنگ و هنر بهترین معرف یک جامعه به دنیاست، اما متأسفانه آنچنان که باید و شاید جایگاهی در ایران ندارد.»

او با بیان این‌که «در دوران جوانی ما یک کتاب تئاتر در تمام ایران بود و درباره نمایشنامه‌نویسی چیزی وجود نداشت و ما خودمان به دنبالش رفتیم» ادامه داد: «امروز اینترنت انقلابی در ارتباطات به وجود آورده است. من ۷۵ سال است در این کار هستم و هیچ کار دیگری جز فعالیت در این حوزه نداشته‌ام - به غیر از یک‌سال معلمی در مقطع چهارم ابتدایی آن‌هم فقط برای گذران زندگی- و همواره بیشترین تکیه‌ام بر خودآموزی بوده است.

به نسل جوان که استعداد و علاقه دارند توصیه می‌کنم هنر مورد علاقه‌شان را دنبال کنند و استمرار و تمرین داشته باشند، چون ۵۰ درصد کار ما تمرین و تخیل است تا بتوان شخصیت را از درون پرورانید. بهترین لذت برای هنرمند لذت از کار است و وقتی می‌بینم شما از بازی‌های من خوشتان آمده و در ذهنتان باقی مانده است، همین موضوع به من روحیه و جان می‌دهد و تمام لطف کار بازیگر ارتباط با انسان‌ها و شما مردم است.»

همچنین در این مراسم، از سردیس علی نصیریان ساخته شده توسط محمدعلی امینی‌فر رونمایی شد. پس از رونمایی از سردیس، هدایایی به رسم ادب و یادبود توسط نادر کشتکار، بنیان‌گذار و مدیرعامل میکامال کیش، مهرداد تاوتلی، مدیرعامل هلدینگ هزاره سوم، محسن خباز، مدیرعامل مجموعه هنری- فرهنگی هنرشهر آفتاب و پردیس سینمایی میکامال و سایه مصری، مدیرعامل باشگاه مشتریان میکامال به علی نصیریان تقدیم شد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی