تئوریسین جدید؟
درباره سید محمدمهدی میرباقری که برخی او را جانشین مناسبی برای استاد میدانند
درباره سید محمدمهدی میرباقری که برخی او را جانشین مناسبی برای استاد میدانند
در بین شاگردان محمدتقی مصباحیزدی، یک نام بیش از سایر اسامی در حوزه اظهارنظرهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بینالملل بهچشم میخورد. سید محمدمهدی میرباقری که طی دو دهه اخیر ریاست فرهنگستان علوم اسلامی قم را بر عهده داشته است، تقریبا طی یک دهه اخیر بهمرور در فضای سیاسی کشور فعال شده و این فعالیت روند رو به رشدی گرفته است؛ بهگونهایکه شاید بتوان گفت با توجه به جایگاه او در فضای رسانه و فعالیتش بهعنوان یکی از چهرههای ساکن در قم، احتمالاً با تئوریسینی روبهرو شدهایم که جا پای استاد خود (مصباح یزدی) گذاشته و بهعنوان رئیس «جریان آکادمی» در همان مسیری حرکت میکند که مطلوب مصباح بوده است. البته آنها هرچند اختلافنظرهای جزئی با مصباح داشتند، اما اشتراکنظرها عاملی برای وحدتشان بود؛ بهگونهایکه میرباقری پس از درگذشت مصباح یزدی، استادش را در کنار قاسم سلیمانی بهعنوان سردمداران مبارزه با اسلام آمریکایی خطاب کرده بود. او معتقد است «آنهایی که اسلام حداقلی را پیاده کردهاند عامل اتفاقات این روزهای کشور هستند»؛ و همچنین میگوید «باید موازنهی موجود را بهنفع جبههی انقلاب تغییر داد». در جایی دیگر گفته است: «صفبندی «اصولگرا» و «اصلاحطلب»، جواب نمیدهد. باید مرزبندیهای سیاسی را بازسازی و نوسازی کنیم. باید برویم سراغ یک دستهبندی دیگر: جریان غربگرا و جبهه انقلاب».
او که متولد سال 1340 در شهر قم است، در سال 1354 و پس از پایان دوره دبیرستان وارد حوزه علمیه شد و در دوران تحصیل حوزوی، از شاگردان اساتیدی مانند محمدتقی مصباح یزدی بوده است.
پس از انقلاب و از سال 1359 در کنار تحصیل، مراحل تدریس را هم با دروس مقدمات و سطح حوزه آغاز میکند و دو دهه نام او تنها در حوزه تدریس بهگوش میخورد. تا انتهای دهه 70 هیچ سمت رسمی در اختیار نداشته تا اینکه سید منیرالدین هاشمی، بنیانگذار فرهنگستان علوم اسلامی قم یا همان «جریان آکادمی» در سال 1379 فوت میکند و صندلی ریاست این فرهنگستان از سال 1380 در اختیار میرباقری قرار میگیرد. اولین و تنها مدیریت دوران زندگی او تا به امروز همین عنوان بوده است. البته از سال 95 اولین و تنها حضور انتخاباتی بهعنوان نامزد را تجربه میکند و از حوزه استان البرز به مجلس خبرگان میرسد.
نگاهی به سیر فعالیتهای میرباقری نشان میدهد که او پس از اینکه به ریاست فرهنگستان علوم اسلامی قم میرسد، در دهه اول بیشتر فعالیتهایش در چارچوب اهداف فرهنگستان بوده است. بهعبارتی در دهه اول خبری از اظهارنظر سیاسی توسط او بهصورت چشمگیر نیست اما اوایل دهه 90 آرامآرام وارد فضای سیاسی کشور میشود. در این بین نوع نگاه او همانند استادش اجرای احکام اسلامی بدون کوچکترین تقلیلی است و همین هم موجب میشود که از سخنانش نوعی بنیادگرایی برداشت شود؛ آنجاکه از طرحهای آموزشی که کشورهای غربی پرچمدارش هستند با تعبیر «با سواد شدن زنان خاورمیانه تحت یک تعریف خاص» بهعنوان آموزش بیبندوباری و اشاعه فحشا نام میبرد(سال 92) یا در همین اعتراضات اخیر در برنامه جهانآرا گفت: «آنهایی که اسلام حداقلی را پیاده کردهاند عامل اتفاقات این روزها هستند». البته فعال شدن سیاسی او به انتخابات ریاستجمهوری سال 1392 برمیگردد؛ جاییکه در صف حامیان سعید جلیلی، نامزد جبهه پایداری و مصباح یزدی قرار گرفت و حتی برای تبلیغ سعید جلیلی راهی سفر شد و در مشهد به نفع او سخنرانی کرد. در سالهای 96 و 1400 هم از حامیان اصلی سیدابراهیم رئیسی بود و اعتقاد داشت: «رئیسی شخصیتی مردمی و انقلابی است که از توانایی و تعهد بالایی برخوردار است که میتواند اقتصاد کشور را نجات دهد. دولت فعلی بههیچوجه به مفهوم اصلی اقتصاد مقاومتی اعتقاد ندارد، دولت اقتصاد را گروگان برجام 1 و 2 و 3 نگه داشته است.»
همانطور که اشاره شد، میرباقری از سال 92 در فضای سیاسی کشور فعال شده و مرور زمان فعالیتهایش را بیشتر از قبل کرده. این روزها دیگر نمیتوان میرباقری را تنها در قامت یک استاد حوزه دید. او در طی روزهای ناآرامیها در برنامههای مختلف اظهارنظرهای مختلفی در حوزههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی بینالملل میکرد و با روندی فعلی او در آینده بیشتر از او خواهیم شنید. البته در سالهای 92 تا 96 اظهارنظرهای سیاسی از سوی او چندان زیاده نبوده اما از سال 96 شاهد اوجگیری این اظهارات از سوی میرباقری هستیم که روند رو به رشد این اظهارنظرها همچنان ادامه دارد؛ حتی شاید بتوان نام سید محمدمهدی میرباقری را پس از درگذشت مصباح یزدی بهعنوان یکی از اصلیترین تئوریسینهایی دانست که ادامهدهنده راه استاد بوده، بهدنبال یکدستسازی قدرت در کشور رفته است و البته در این زمینه از سال 1400 هم موفق بوده است. بههرحال طی ماههای اخیر حضور میرباقری در فضای مجازی و توییتر نیز پررنگ شده است و شاید او واقعاً جا پای استادش گذاشته است. برخی از آنچه این روزها با آن برخورد کردهایم و تصمیمات گرفتهشده شاید نتیجه تعاملات با او و تلاش او برای تبدیل شدن به رهبر معنوی جریان مصباح و یاران مصباح حاضر در بخشهای مختلف ساختار سیاسی باشد.
22 تیر 1391
سخنرانی در راهپیمایی عفاف و حجاب
یکی از مسائل اساسی که در طرح شکستخورده خاورمیانه بزرگِ غرب وجود داشت، برنامهریزی تغییر در قشر بانوان بود. یکی از این برنامهها طرح باسواد شدن زنان خاورمیانه تحت یک تعریف خاص بود؛ تحصیل به مفهوم غربی آنکه همراه با بیبندوباری است، مصداق کسب علم و دانشی که مدنظر اسلام است، نمیباشد.
10 مهر 1392
مصاحبه با خبرگزاری فارس
ما ناچار هستیم یک بستر تفکر انقلابی در دستگاه فقاهت ایجاد کنیم که هم سالم و هم انقلابی بیاندیشد. این کار آرام میتواند فضای حوزه و سایر دستگاهها را تغییر دهد.
13 مهر 1392
سخنرانی در نشست «انقلاب اسلامی، مخاطرات، امروز و فردا»
مبارزه، شیوهها و تاکتیکهای مختلفی دارد و نرمش قهرمانانه ابزار این مبارزه است، نه صلح با کفر. در فرهنگ اسلامی مبارزه با کفر اجتنابناپذیر است و صلح امکانپذیر نیست.
28 فروردین 1393
سخنرانی جمع فعالین مردمی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی بحران ایدئولوژیک برای تمدن غرب ایجاد کرد و جلوی پیشروی آن را گرفت و باعث ایجاد بحران اقتصادی برای آنها شد. اگر ما بخواهیم برای پیشرفت از این ایدئولوژی شکستخورده استفاده کنیم، شکست میخوریم. الزام ما در حوزه اقتصاد، اقتصاد مقاومتی است که این بهمعنی تولید جدید از معیشت است که بر مبنای ایدئولوژی مادی نباشد.
10 مهر 1393
سخنرانی در جشنواره فیلم مقاومت
امیدوارم همانطور که انقلاب اسلامی انسداد تاریخی تجدد را شکست، انقلاب فرهنگی نیز رخ دهد که هنر نیز از شاخههای آن است و بتواند انسداد فرهنگی و هنری غرب را بشکند.
31 خرداد 1394
سخنرانی در همایش «اقتصاد سیاسی؛ انفعال یا اقتدار»
آیا اقتصاد ایدئولوژیک است یا نیست؛ اگر ایدئولوژیک است، اقتصاد مقاومتی معنا دارد و اگر ایدئولوژیک نیست، اقتصاد مقاومتی هم بیمعناست و ما هم باید به اردوگاه جهانی ملحق شده و به قمری از اقمار آمریکا تبدیل شویم؛ پس اگر میخواهیم به اردوگاه جهانی بپیوندیم بهتر است با کدخدا ببندیم، نه با کشورهای خردهپا!
8 دی 1394
سخنرانی در بزرگداشت 9 دی
اگر بحث مذاکره را هم پیش کشیدهاند در همین مسیر تحقیر و نفوذ است. بنده مخالف مذاکره نیستم اما نباید تحقیر شویم. سیادت این ابرقدرتها اصلاً نباید پذیرفته شود. و باید توجه کرد که اگر در مسیر آنها حرکت کردیم باید بدانیم از جهات مختلفی ضرر میکنیم.
بهمن 1394
منتشر شده در اینستاگرام
اگر بخواهیم ساختار مجلس خبرگان را فعالتر کنیم، بهجای اینکه بر طبل «نظارت» بکوبیم، باید بر طبل «حمایت» بکوبیم.
9 اردیبهشت 1396
سخنرانی در اجتماع یاران انقلاب استان البرز
باید در انتخابات پیش رو تلاش کنیم جریانی در قوه مجریه و همچنین شوراهای اسلامی شهر و روستا به پیروزی برسد که دارای ویژگیهایی چون ولایتمداری و روحیه انقلابی باشد.
17 اردیبهشت 1396
سخنرانی در دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم
امروز دو تفکر «اقتصاد غربگرا» و «اقتصاد مقاومتی» در صحنه انتخابات حضور دارند.
26 فروردین 1397
توئیتر
من اصلیترین بحرانِ کنونیِ کشور خودمان را تحقیرشدگی در برابر غرب میدانم. ما باید جلوی این تحقیرشدگی را بگیریم. این اتفاقاتی که در حوزه ارز و دلار و... میافتد، عامل عمدهاش، تحقیرشدگی در مقابل غرب است.
اول اردیبهشت 1397
سخنرانی در هفتمین روز شهادت محمدمهدی لطفی نیاسر
دشمن برای تضعیف جمهوری اسلامی حتی به جنگ زرگری روی آورده. اختلافات بین غرب و کشورهای شرقی مثل چین و کره شمالی را پررنگ کرده، تا قدرت جمهوری اسلامی را در منظر مردم جهان کمرنگ کند.
4 اردیبهشت 1397
توئیتر
بعضی جوانان از اینکه تیم محبوبشان گُل خورده، خوابشان نمیبرد، اما کاری ندارند که مبارزه «حزبالله» و «صهیونیستها» به کجا رسید! این یعنی به جوانان «نظام فکری» ندادهاید. نظام فکری باید رابطه اعتقادات شیعی را با همه عرصههای زندگی مشخص کند.
6 اردیبهشت 1397
توئیتر
شما باید این قدرت را به ثروت و ارزش پول ملی تبدیل کنید اما چون بلد نیستید، میگویید: «دست از مقاومت بردارید؛ مثل عربستان پول را به دلار وابسته کنید تا قیمت پول بالا برود». آیا این نگاه درست است؟! شما نمیتوانید قدرت سیاسی را به افزایش قیمت پول تبدیل کنید، چرا میگویید مقاومت نکن.
9 مرداد 1397
توئیتر
اقتصاد را به گروگان گرفتند تا برجامهای دیگری را به اجرا درآورند! اقتصاد باید از این وضعیت آزاد شود و در ریل اقتصاد مقاومتی قرار گیرد.
23 اردیبهشت 1397
سخنرانی در نشست عمومی فرهنگستان علوم اسلامی قم
مشکل تحقیرشدگی در برابر غرب مشکلی جدی است؛ باید جامعه را از این فضا نجات داد. ملکم خانهای جهشیافته نسل جدید، تلاش میکنند تحقیرشدگی را تبدیل به فرهنگ کنند. خیلی از نوع مشکلات کشور ناظر بر همین تحقیرشدگی است.
15 دی 1397
توئیتر
در مدل غربی، بهجای وظایف خانوادگی، اصالت با تحصیل است و اصل شدن تحصیل نسبت به تشکیل خانواده، موجب بالا رفتن دهسالهی سن ازدواج میشود و در این ده سال هم طبیعی است که جوانها نیاز به تأمین غریزه و تأمین عاطفه دارند و باید برایشان فکری کرد؛ لذا دوستیابی غربی مطرح میشود.
6 بهمن 1397
سخنرانی در نشست الگوی بانک در اقتصاد اسلامی
لازمهی تحقق دولت اسلامی ترمیم و تکامل فقه و ایجاد فقه حکومتی است که در کنار تولید علوم انسانی اسلامی و داشتن الگویی اسلامی و ایرانی برای توسعه و پیشرفت، میتواند زمینهی تحقق سبک زندگی اسلامی و دولت اسلامی و پس از آن جامعه و نهایتاً تمدن اسلامی بشود.
8 بهمن 1397
توئیتر
اگر اعتدال را به توسعه غربی تعریف میکنید، ما معتدل نیستیم؛ اما اگر امام رحمةاللهعلیه را که میگفتند «اسلام سنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهد کرد و...» معتدل میدانید، ما مرید شماییم.
22 بهمن 1397
سخنرانی در راهپیمایی 22 بهمن
بزرگترین عبادات تقویت اهداف انقلاب اسلامی است. احادیث بسیاری داریم که جاهلیت در هر زمانی وجود دارد و بتها از دنیای چوب و سنگها به دنیای تکنولوژی خواهند رسید اما مؤمنین راه خود را ادامه خواهند داد.
25 بهمن 1397
توئیتر
دانشآموزانی تربیت کنید که ذلیل در مقابل توسعه غربی نباشند. کسانی تربیت کنید که عمق نگاهشان، تمدنسازی اسلامی باشد.
اول مرداد 1398
مصاحبه با سایت رهبری
بار اساسی دولتسازی که زیرساختهای آن ایجاد شده، روی دوش آنها (جوانان) است و اگر آنها اقدام نکنند، ساختارها به ایجاد آن زیرساختهای دولت اسلامی نمیانجامد.
13 مرداد 1398
توئیتر
امواج فتنهی تمدن غرب امواج فتنهخیز سهمگینی است! این امواج، فضای عالم را بهگونهای آلوده کرده که بدترین ستمها را به اسم دفاع از آزادی و حقوق بشر و امنیت مرتکب میشوند.
27 مرداد 1398
توئیتر
غربگرایان، در پوشش متدینین - یعنی در پوستهی کسانی که درک عمیقی از تفاوت توسعه غربی و پیشرفت اسلامی ندارند- انقلاب اسلامی را از ریل اصلی خارج میکنند.
14 شهریور 1398
سخنرانی در مراسم هیئت ثارالله قم
دشمن از طریق فضای مجازی بهدنبال تغییر دستگاه محاسباتی مردم و مسؤولان است. انقلابیهایی که دشمن دستگاه محاسباتی آنها را بههمریخته، از عاشورا درس مذاکره میگیرند و انقلابیگری را تمامشده میدانند.
22 شهریور 1398
توئیتر
بعضیها با «ادبیات مارکسیستی» از «عدالت» دفاع میکنند! این، انحراف است. ادبیات عدالتخواهی باید دینی باشد، نه مارکسیستی. عدالت مارکسیستی خودش ظلم است.
8 مهر 1398
توئیتر
باید بتوان نسبت جوانها با جریانهای عالم، بهخصوص غرب مدرن را معین کرد. دانشآموزانی را که در طول تحصیل همواره نام دانشمندان غربی را بهعنوان قهرمانان علمی میشنوند، چگونه میتوان از زندگی کردن به شیوه آنها منع کرد؟
23 آذر 1398
توئیتر
متأسفانه تصمیمسازان در کشور ما، عواقب تصمیمسازیهای خود را به عهده نمیگیرند، و مدام ژست اپوزیسیون میگیرند و از همه، طلبکارند! باید مشخص شود چه کسانی تصمیمسازی میکنند؛ از جمله در مسئلۀ بنزین.
26 آذر 1398
توئیتر
«دیپلماسی»، ابزاری است در دست غرب برای مهار انقلاب و فشار بر جمهوری اسلامی. اما جمهوری اسلامی با پیگیری دیپلماسی در کنار «حرکت انقلابی و عدم تغییر در جهتگیری انقلابی»، «ابزار دیپلماسی مهار» را شکست. «ابزار تحریم اقتصادی» هم در حال شکستن است. در آینده، «ابزار نفوذ غرب در مرحلۀ تصمیمسازی» (نه تصمیمگیری) را هم باید بشکنیم. «نفوذ در تصمیمسازی» چالش اصلیِ دوران ماست.
29 آذر 1398
توئیتر
صفبندی «اصولگرا» و «اصلاحطلب»، جواب نمیدهد! باید مرزبندیهای سیاسی را بازسازی و نوسازی کنیم. باید برویم سراغ یک دستهبندی دیگر: «جریان غربگرا» و «جبهه انقلاب».
19 بهمن 1398
توئیتر
جریانی که قدرت انقلاب اسلامی را باور ندارد، میگوید که ما باید از سیاست به اقتصاد، سوبسید بدهیم! اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که اقتدار انقلاب اسلامی را به ثروت تبدیل میکند.
12 فروردین 1399
مصاحبه با خبرگزاری فارس
همانطور که بحرانِ جنگ جهانی اول و دوم، بستر جامعه جهانی را برای پذیرش یک نظم جدید با ادعای صلح پایدار مهیا کرد، این فضای ناامنِ کنونی (شیوع ویروس کرونا در سطح جهان) هم میتواند جامعه جهانی را برای پذیرش یک پیشنهاد جدید برای تحققِ یک نظم مادی و ایجاد حکمرانی مجازی مهیا کند.
7 خرداد 1399
توئیتر
مجلس طراز مجلسی است که در مأموریت اصلی خودش بتواند بهنحوی قانونگذاری کند که مبتنی بر فقاهت اسلام و مبتنی بر یک عقلانیت فعال و کارآمد و در جهت پیشرفت اسلامی باشد؛ یعنی باید بهگونهای جهتگیری کند که حرکت اجتماعی را در بستر سیر بهسمت تمدّن اسلامی سامان دهد.
27 مرداد 1399
سخنرانی در همایش مجازی طلایهداران تبلیغ
همه مشکلات جامعه ناشی از تقلید کورکورانه از دنیای غربی است؛ امروز تفکر مدرن دنبال آن است که انسانها را وارد فضای حکمرانی سایبری و مجازی و خیالی کرده و آنها را از دنیای ملموس و طبیعت جدا سازد.
28 دی 1399
دیدار با محسن زنگنه، نماینده مجلس یازدهم
فرآیند کار باید بهگونهای باشد که در درازمدت مجلس بهسمت تغییر روال تقنین برای رسیدن به قوانین متناسب با تمدن اسلامی، حرکت کند. برخی قوانین کلان ما که از گذشته مانده است، اصلاً متناسب با ریلگذاری تمدنی نیست. این میطلبد که رابطه مجلس با حوزه جدیتر شود.
25 اسفند 1399
توئیتر
نمیشود که دنبال میدانداری در جبههی اسلام و انقلاب اسلامی باشید، ولی مرد میدان مبارزه نباشید. اگر مرد میدان مبارزه نیستید، باید کنار بایستید.
5 خرداد 1400
توئیتر
رئیسجمهور طراز جمهوری اسلامی باید در مقیاس تمدنسازی اسلامی بیندیشد و مأموریت انقلاب اسلامی را زمینهسازی ظهور بداند.
9 خرداد 1400
توئیتر
در انتخابات پیش رو، شک نکنید که از ابزار جنگ رسانهای استفاده خواهند کرد تا جریانهای غربگرا را تقویت کنند. ما از امام راحل یاد گرفتهایم که هر کاندیدایی را امپراطوریهای رسانهای دشمن معرفی کنند، یقین پیدا میکنیم که آمدن او به نفع جبههی انقلاب اسلامی نخواهد بود.
17 خرداد 1400
مصاحبه با نشریه پاسدار اسلام
یکی از نکات مهم در بحث انتخابات 1400، انتخاب فردی شایسته با مقیاس حرکت انقلاب اسلامی در مقیاس عصر ظهور است. رئیسجمهور باید در مقام نظر و عمل، متعهد به حرکت انقلاب اسلامی باشد و بتواند انقلاب اسلامی را در سطحی که رهبری فرمودهاند، اداره و با گامهایی که در بخش سازندگی برمیدارد، کشور را به تمدن اسلامی نزدیک کند. نکته دیگر اینکه اگر کاندیدایی در خود این شایستگی را نمیبیند و نمیتواند کشور را بهسمت عصر ظهور ببرد، نباید نامزد انتخابات شود. این نکتهای است که هم رهبری و هم امام بر آن تاکید دارند.
26 خرداد 1400
توئیتر
ملاک اصلی برای «رأی دادن» این است که موازنهی موجود را بهنفع جبههی انقلاب تغییر دهد. «اصلح» کسی است که در مجموع، بهتر میتواند موازنه موجود را بهنفع اسلام و جبهه انقلاب تغییر دهد.
14 مرداد 1400
توئیتر
دولت جوان حزباللّهی صرفاً یک جابهجایی نسلی نیست؛ بلکه باید نسلی بیاید که عمق مسائل انقلاب و چالش انقلاب و غرب را درک کند و بداند که با مفاهیم و الگوهای مدرن (اعم از الگوهای سوسیال یا الگوهای لیبرال)، نمیتوان به آرمانهای انقلاب اسلامی دست یافت.
18 مرداد 1400
توئیتر
آخرین جنگ آمریکا با ما همین محاصره اقتصادی است و مطمئنم اگر استقامت کنیم پیروز خواهیم شد و این پیروزی مقدمهای برای افول بیشتر آمریکا خواهد شد. ما در دل همین سختیهاست که ساخته میشویم و پیش میرویم.
7 دی 1400
توئیتر
مهمترین چالش در مرحله جامعهسازی، گسترش مشارکت اجتماعی مبتنی بر ایمان و عقلانیت است. جمهوریت باید در فرایند تصمیمسازی و تصمیمگیری هم حضور پیدا کند، نه صرفاً در انتخابات. البته این فرایند با حضور تودهای محقق نمیشود، بلکه باید ساختارهایی طراحی شود تا مشارکت عمومی را بهشکل شبکهای (نه متمرکز) محقق کند. این مدل آرامآرام دولت مردم را شکل خواهد داد و جامعه اسلامی شکل خواهد گرفت.
26 مهر 1401
حضور در برنامه جهانآرا
آنهایی که اسلام حداقلی را پیاده کردهاند عامل اتفاقات این روزها هستند. بسیاری از افرادی که در سه دهه اخیر جزو تصمیمسازان بودهاند، حالا نشستهاند و ایراد میگیرند؛ درحالیکه حاضر نیستند مسئولیت تصمیمسازیهایشان را بر عهده بگیرند.
24 آذر 1401
توئیتر
خبررسانیهای رسانههای دشمن، از فحشا و ابتذالش خطرناکتر است؛ چون با «سیاست تنظیم خبر»، سوءظن، غیبت، تهمت، ناامنی و درگیری ایجاد میکند و امّت را بههم میریزد.
28 آذر 1401
توئیتر
فتنهها در نهایت به نفع انقلاب و کشور تمام میشود. در فتنههایی که برای انقلاب اسلامی پیش میآید، پالایش و تهذیب و شدتِ خلوصی در جامعه پیش میآید و لایههایی از ناخالصیهای اجتماعی زدوده میشود.
30 آذر 1401
توئیتر
اگر انقلاب اسلامی در درونش، پیوسته خلوص پیدا نکند و بنا داشته باشد که ناخالصیها را با خود حمل کند، و به لوازم این ناخالصیها ملتزم باشد، با خطر انحلال تدریجی مواجه خواهد شد.
30 آذر 1401
توئیتر
اگر انقلاب اسلامی درگیری با کفر را به بیرون از مرزهای خود نبرد و در داخل مرزهای فرهنگی و عقیدتی دنیای استکبار با آنها نجنگد، نمیتواند تداوم یابد.
اول دی 1401
سخنرانی در همایش کشوری ستاد فرهنگی فجر انقلاب اسلامی
قرائتی که رهبر انقلاب از این تحولات دارند این است که انقلاب اسلامی زیر پوست جامعه جهانی پیشرفتهای شگرفی کرده است و به نقطه پیروزی خود نزدیک شده؛ بهگونهایکه نظم و ساختارهای موجود جهانی و لیبرال دموکراسی را دچار تزلزل کرده است.
15 دی 1401
توئیتر
انقلاب اسلامی در مرحلهای است که باید بر امپراطوری رسانهای غرب غلبه کند. در این جنگ رسانهای، باید تمرکزمان این باشد که ظرفیت روحی و آگاهی ملّت و جوانان خودمان را در برابر هجوم رسانهای دشمن بالا ببریم.
19 اسفند 1401
توئیتر
ما گاهی صرفاً با بیان شاخصهایی از توسعه و پیشرفت در عرصههای مختلف، سعی در اقناع ذهن نسل جوان داشتهایم، درحالیکه نیاز آنها اندیشهای روشن و انگیزهبخش و شورانگیز برای مقاومت و مبارزه بوده است.
14 فروردین 1402
توئیتر
اکتفا به برخورد با رستوراندار و راننده در موضوع مبارزه با بدحجابی، اقدام ناموفقی است. فقط با کسانی که مرتکب جرم شدهاند برخورد کردهاید، اما با شبکه اشاعه و اقامۀ آن درگیر نشدهاید. نمیشود به اقامهکنندهٔ بیعفتی لقب کارشناس و دانشمند بدهید و بعد بتوانید با بیحجابی مبارزه کنید!