نماینده مجلس: ایران باید سبد روابط خارجیاش را متنوع کند
بهروز محبی نجم آبادی گفت: کشورمان به دلیل یک دهه توجه به بلوک غرب، تجربه ناگوار بدست آورد و بر این اساس اکنون شاهد ناترازی در عرصه های مختلف هستیم.

به گزارش هممیهن آنلاین، بهروز محبی نجم آبادی در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت با اشاره به اهمیت پیگیری توافق های دوجانبه میان جمهوری اسلامی و چین، گفت: ایران برای تقابل با نقشه های شوم غرب باید سبد روابط خارجی خودش را متنوع کند؛ در واقع کشورمان به دلیل یک دهه توجه به بلوک غرب، تجربه ناگوار بدست آورد و بر این اساس اکنون شاهد ناترازی در عرصه های مختلف هستیم.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت باید فرصت رخ داده به منظور افزایش تعاملات تجاری و اقتصادی با چین را مغتنم بداند، اظهار کرد: بنابراین باید اذعان کرد بهره مندی از دیپلماسی منطقه ای و همسایه محوری می تواند روابط راهبردی کشورمان را تقویت کند؛ به عنوان مثال تعاملات اقتصادی ایران با کشورهایی مانند چین و روسیه در حوزه فروش نفت باید به سمت سرمایه گذاری های مشترک تغییر جهت بدهد.
وی با اشاره به اینکه چین یکی از کشورهای عضو شانگهای و بریکس است لذا ارتقاء سطح روابط تجاری با این کشور می تواند محدودیت ها و تحریم های غرب را بی اثر و خنثی کند، ادامه داد: در واقع اگر قرار است به رشد، توسعه و پیشرفت دست یابیم، نیاز به سرمایه گذاری و بهره وری هستیم که در این راستا می توان از ظرفیت ها، فناوری و تکنولوژی چینی ها استفاده کنیم.
نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس دوازدهم تصریح کرد: امروزه مشاهده می شود کشورهایی ماند عربستان که با غرب روابط نزدیکی دارند، رویکرد خود را تغییر داده و پروژه های کلان و بزرگ مشترکی با شرق امضاء و انعقاد کرده اند که بیانگر اهمیت توجه به همسایه و منطقه محوری دارد.
محبی نجم آبادی با تاکید بر اینکه توسعه زیرساخت ها اهمیت دوچندان دارد، بیان کرد: بنابراین در حوزه هایی مانند فولاد، پسآبها، نیروگاه های سیکل ترکیبی، حمل و نقل و غیره از جمله مباحثی است که می توان برای توسعه آنها از ظرفیت سرمایه گذاری و دانش چینی ها استفاده کرد.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه حوزه ریلی یکی از مباحث مهم کشور محسوب می شود که باید توسعه یابد، خاطرنشان کرد: قطعا در این عرصه نیاز به سرمایه گذاری خارجی داریم و در این راستا چینی ها می توانند به ما کمک کنند؛ بیش از ۱۷ سال است که قرار بود قطار سریع السیر تهران - مشهد با همکاری اروپایی ها عملیاتی شود اما به دلیل تحریم ها معطل ماند و این مهم در حالیست که می توان این پروژه بزرگ را با چینی ها عملیاتی کرد و به نتیجه برد - برد دست یافت.