سازوکار بررسی سوابق داوطلبان انتخابات شوراها مشخص شد
نمایندگان مقرر کردند که دستگاههای ذی صلاح طی مدت ۱۰ روز سوابق، اطلاعات و استعلامات داوطلبان انتخابات شوراها را برای بررسی به وزارت کشور و هیأت های نظارت ارسال کنند.
به گزارش هممیهن آنلاین و به نقل از ایلنا، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۷ آذر ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات و وظایف انتخابات شوراهای اسلامی کشور، با ماده ۲۸ طرح مذکور با ۲۰۴ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۰ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
در ماده ۲۸ آمده است:
ماده (۴۹) قانون، به شرح زیر اصلاح می شود:
ماده ۴۹ ـ وزارت کشور و هیات های نظارت به منظور بررسی سوابق داوطلبان در رابطه با شرایط مندرج در این قانون، روزانه اطلاعات کامل ثبتنام داوطلبان را حسب مورد به مراجع ذیصلاح از جمله وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان ثبت احوال کشور، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و قوه قضائیه ارسال میکنند. مراجع مزبور مکلفند ظرف مهلت ده روز نسبت به ارسال پاسخ در خصوص هر یک از افراد اعلام شده به صورت مکتوب و مستدل به همراه اسناد و مدارک اقدام نمایند. پاسخ مراجع مزبور باید تنها ناظر به وجود سوابق درخصوص شرایط مذکور در قانون باشد. مراجع مزبور مکلفند در صورتی که هر یک از داوطلبان فاقد هرگونه سابقهای نزد آنان باشد، در پاسخ ارسالی، نسبت به این موضوع تصریح کنند.
تبصره ۱- وزارت کشور میتواند در صورت لزوم از داوطلبان انگشت نگاری نموده یا اطلاعات زیست سنجی (بیومتریک) اخذ نماید.
تبصره ۲- عدم ارائه پاسخ در مهلت مقرر و یا ارسال پاسخ خلاف واقع یا بدون اسناد و مدارک یا ارائه مدارک غیرمرتبط، جرم است و مرتکب به مجازات انفصال موقت از خدمات دولتی و عمومی از شش ماه تا یک سال محکوم میشود.