| کد مطلب: ۲۳۵۴۰

احمد آریایی‌‏نژاد نماینده ملایر:

تابعیت خود را پس دهند

تابعیت خود را پس دهند

پس از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری و ناامید شدن در رسیدن به پاستور، تمام تمرکز خود را روی یک نکته قرار داده‌اند: «اجازه ندهند محمدجواد ظریف در دولت حضور داشته باشد»، موضوعی که برای رسیدن به آن، دست روی قانون «نحوه انتصاب اشخاص خاص در مشاغل حساس» گذاشته‌اند.

پس از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری و ناامید شدن در رسیدن به پاستور، تمام تمرکز خود را روی یک نکته قرار داده‌اند: «اجازه ندهند محمدجواد ظریف در دولت حضور داشته باشد»، موضوعی که برای رسیدن به آن، دست روی قانون «نحوه انتصاب اشخاص خاص در مشاغل حساس» گذاشته‌اند؛ قانونی که در دوره یکدست‌سازی در مجلس یازدهم تصویب شد و اولین آزمون اجرای آن به دولت پزشکیان رسیده است. در این زمینه احمد آریایی‌نژاد، نماینده ملایر در مجلس دوازدهم پاسخگوی سوالات خبرنگار هم‌میهن بود. 

‌دولت لایحه «اصلاح قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس» را به مجلس فرستاده که اصلاح بشود و برخی نمایندگان می‎گویند  این اصلاحیه را به خاطر آقای ظریف فرستاده‎اند. می‌خواستم نظر شما را درباره این اظهارنظرها و این لایحه بدانم؟ 

اینکه ما بیاییم قانون را به خاطر یک نفر تغییر بدهیم واقعاً کار درستی نیست. مثلاً در بحث آقای حسین‌زاده هم برخی دوستان جوری بحث کردند که انگار چون ایشان سنی است ما به استعفای او رای ندادیم. گفتیم این همه آدم سنی و در این حد از تحصیلات؛ چرا شما می‎خواهید ایشان را از مجلس ببرید. خُب شما این همه را قبول کردید؛ چرا گیر دادید و نمی‎گذارید او از مجلس برود. من خودم اعتقادم این است که هیچ‌کس از مجلس نرود. چون ما تعهد دادیم و به مردم قول دادیم.

باید قانون را برای همه اجرا کنیم نه مثلاً فقط برای آقای حسین‌زاده که حساسیت ایجاد کند دو طرف حساس شدند؛ هم موافقین و هم مخالفین. بنابراین باید مراقب باشید قانون را مدام برای شخص به شخص تبصره نزنیم. همین می‎شود که مسائل دیگر پیش بیاید. اگر آقای ظریف ادعا می‌کند بچه‌های من آمریکا متولد شده‌اند الان به من چه؛ چرا سلب تابعیت آمریکا را انجام نمی‎دهند؟ مگر نمی‎گویند ایرانی هستند و فرزندان‌شان هم ایران هستند پس چرا آن کار را انجام نمی‌دهند که در موضع تهمت قرار نگیرند. بنابراین این مسئله یک جورایی قضیه را بودار می‎کند. چرا باید بالای سر مجموعه دولت باشد. آدم مگر قحطی است؟  

‌این خصوصیات ظریف که می‎گویید که بسیاری با آن مخالف هستند، چه خصوصیاتی است؟

 ببینید آقای ظریف و امثال آقای ظریف در همه جناح‌های سیاسی وجود دارند؛ چه لزومی دارد ما احترام همدیگر را نگه نداریم.

‌یعنی اگر پزشکیان، ظریف را بیاورد بی‌احترامی به مجلس است؟

بروید به سخنان آقای ظریف در انتخابات نگاهی بیاندازید. حرف من این است که چرا ما حساسیت ایجاد کنیم. اصلاً وجود و حرف زدن آقای ظریف حساسیت‌زاست. رفتارهایش در شأن یک فرد سیاسی نیست.یادتان هست دستش را گرفت بالاسر آقای پزشکیان گفت شاخ برایش گذاشتم. خودش گفت که شوخی بود. ولی این تصویری که در این رسانه ملی یا فضای مجازی و فضای بین‌الملل پخش می‎شود، قابل دفاع نیست. با آقای پزشکیان در تیم مجلس فوتبال بازی کردم. حالا دیگر مثلاً چون خودمانیم و دوستیم هرجا دیدم مثلاً لغاتی به کار ببرم که من با این فرد دوستم. به نظرم خیلی حرکت قشنگی به نظر نمی‌رسد.

‌آقای ظریف یک نفر نیست یکی از عوامل اصلی رای آوردن آقای پزشکیان بوده که بعد از آن هم رئیس شورای راهبری بود. پس بنابراین این قانون قرار نیست برای یک نفر باشد.

من می‎گویم اگر آقای ظریف هم نبود با فضایی که برای آقای پزشکیان فراهم شده بود، رای می‎آورد. شاید اینگونه باید گفت که آقای ظریف خودش را چسباند به این شرایط.

‌این شرایط را چه کسانی برای او به وجود آوردند؟

همان طرف‌های مقابل و ما. آقای پزشکیان دست گذاشت روی نقطه حساسی که مردم دلخور بودند. هیچ راهکاری هم نداد و گفت کارشناسان، کارشناسی می‎کنند. من به آقای جلیلی گفتم که شما راهکار بده، آن هم به زبان ساده. زبان علمی را کارشناسان می‎فهمند اما زبان ساده را مردم بیشتر درک می‌کنند. این بحث‌ها ادامه دارد. الان ما به اصطلاح نباید قبر کهنه بشکافیم و به بحث‎های پنج شش ماه پیش برگردیم. وقت نداریم.

‌دبیرکل جبهه پایداری، آقای تهرانی، ایشان گرین کارت آمریکا را دارند و در واکنش به انتقادات گفتند که۵ سال آنجا زندگی کردم و به خاطر مشکلاتی که داشتم تابعیتش را دارم. 

خب بگویید که او هم تابعیتش را پس بدهد. مثلاً منِ آریایی‌نژاد، خارج رفتم و برگشتم. چه ضرورتی دارد که مدارکش را با خود داشته باشم. 

‌این ایراداتی که از ظریف گرفته می‌‎شود درباره سایر مسئولان که به شکل غیرقانونی در سمتی قرار دارند هم گرفته شده است... 

باید هر کسی هر حرکتی از طرف مقابلش انتظار دارد خودش هم انجام دهد و توجیهی که او می‎گوید و اگرطرف مقابل هم آن را گفت، بپذیرد. باید مرزهای قانونی شفاف و مشخص باشد و قانون تأویل‌بردار نباشد. این نباشد که هر کسی هرگونه که بخواهد از قانون برداشت کند و جناح مقابل را بکوبد.

پزشکیان در نشست با مجمع نمایندگان تهران اعلام کرده که من با رهبری درباره ظریف صحبت کردم و ایشان گفتند که اگر قانون را اصلاح کنید، می‌توانید ایشان را به کار گیرید. با این وجود نمایندگان با لایحه دولت مخالفت خواهند کرد؟

قانون را چه کسی می‌خواهد اصلاح کند؟ اگر قانون اصلاح نشود و همین روش بماند، جنجال درست نمی‌کند؟ این هم مانند قصه تایید وزرا شد. مقام رهبری در دیدار حضوری به نمایندگان فرمودند: «به کسانی رای بدهید که از بن دندان معتقد به نظام باشند.» آقای پزشکیان هم در مجلس گفت: «آقا تمام اعضای کابینه را تایید کرده است.» عده‌ای هم باور کرده و به تمام وزرای پیشنهادی رای دادند.

اما پس از آن فرمود: «من بعضی را تایید و روی بعضی تاکید کردم و خیلی از وزرا را نمی‌شناختم.» یعنی گفته آقای پزشکیان چه بود؟ به نظر من منش آقا این است که وظایف هر کسی را به خودش واگذار می‌کند. اگر از کسی به ایشان شکایت کنید می‌گویند: «برو به مراجع قانونی شکایت کن.» در حال حاضر هم می‌گویند قانون را اصلاح کنید، یعنی من کار غیرقانونی انجام نمی‌دهم. شما نمایندگان مجلس را متقاعد کنید. سوال من این است که اگر نمایندگان متقاعد نشدند، حاضرند ظریف را کنار بگذارند؟ همه ما نه یک جناح خاص باید عبد و مطیع قانون باشیم. اگر قانون تغییر کرد که هیچ، اگر تغییر نکرد جنجال به پا نکنیم. 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی