| کد مطلب: ۱۶۹۵۳

گفت‌وگوی انصاف‌نیوز با محمدجواد روح درباره تحلیل فضای انتخابات پس از ثبت نام ها(بخش اول):

قالیباف اصلی‌ترین نامزد اصولگرایان و شانس اول ریاست‌جمهوری است/ چهار طیف درون دولت به میدان آمده‌اند

قالیباف اصلی‌ترین نامزد اصولگرایان و شانس اول ریاست‌جمهوری است/ چهار طیف درون دولت به میدان آمده‌اند

محمدجواد روح، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی، در گفت‌وگو با انصاف نیوز در تحلیلی درباره‌ی آخرین وضعیت انتخابات ۱۴۰۳ با تاکید بر اینکه تا زمان اعلام تاییدصلاحیت‌ها تصویر روشنی از آرایش انتخاباتی نمی‌توان داشت، گفت: در جریان حاکم که از سال ۱۴۰۰ دولت و مجلس را به‌شکلی یکدست در اختیار خود گرفته است، شکاف‌ها و دسته‌بندی‌هایی را شاهد هستیم که بخشی از آن در انتخابات مجلس دوازدهم هم در رقابت ائتلاف‌های شانا و امنا به‌ویژه در تهران دیده شد. مهمترین خروجی این شکاف‌ها هم کاهش شدید آرای قالیباف در انتخابات مجلس نسبت به دوره قبل و قرار گرفتن وی در جایگاه چهارم بود.

او درباره‌ی کاندیداهای اصلاح‌طلب و میانه‌رو نیز گفت: اینکه از میان نامزدهای منتقد دولت سیزدهم (اصلاح‌طلبان و میانه‌روها) چه فرد یا افرادی تایید می‌شوند، سطح رقابت را روشن می‌کند. اگر در بین کاندیداهای این جریان لاریجانی و جهانگیری تاییدصلاحیت شوند، یک سطح از رقابت را شاهد خواهیم بود؛ اما اگر همچون انتخابات ۱۴۰۰ عبدالناصر همتی و یا فردی در این حد سطح تایید شود؛ سطح پایین‌تری از رقابت انتخاباتی را شاهد خواهیم بود.

قالیباف جدی‌ترین نامزد انتخابات است

این تحلیلگر سیاسی قالیباف را ‘اصلی‌ترین چهره‌ی طیف اصلی جریان اصولگرا’ دانست و گفت: حتی اگر همه‌ی کاندیداهای جریان میانه‌روها هم تایید شوند، او جدی‌ترین نامزد انتخابات است. کاندیداهای دیگر جریان اصولگرا هم برای سهم‌گیری و یا صرفا برای نمایندگی از جریان خود در صحنه‌ی ثبت نام انتخابات آمده‌اند.

آقای روح درباره‌ی رقابت نیروهای درون دولت در انتخابات ۱۴۰۳ گفت: بدون توجه به پارامتر کمبود منابع مالی و وضعیت ارتباطات بین‌المللی ناشی از تحریم، هر تحلیلی درباره مسایل امروز ایران از جمله درباره‌ی موضوع تعدد نامزدهای درون دولت کنونی، ناقص است. ما سال‌هاست که با یک دولت بزرگ (به معنای عام آن و نه فقط قوه مجریه) مواجه هستیم.

وی افزود: قدرت گرفتن جریان‌های پوپولیستی از سال۱۳۸۴ هم به این وضعیت دامن زد. در نتیجه، به دلیل تحریم‌ها ما سال‌هاست با دولتی بزرگ و منابع مالی اندک مواجهیم که هر طیفی از جریان اصولگرا سعی می‌کند برای رسیدن به منابع محدود موجود، چه در دولت چه نهادهای دیگر رقابتی جدی شکل دهد.

او در ادامه گفت: شاید هویت و شعارهایی که کاندیداهای اصولگرا اعلام می‌کنند، با هم مشابه باشد (از قبیل پیروی ولایت، پایبندی به ارزش‌های انقلاب، دشمنی با آمریکا و…) اما اصل مسئله، رقابت بر سر منابع محدود مالی و دست یافتن به کرسی‌های قدرت است.

مخبر رفتار مسئولانه‌ای نشان داد

روح با اشاره به گروه‌های مختلف در دولت سیزدهم گفت: در این دولت چند گرایش متفاوت دیده می‌شود. اول، گرایش تکنوکرات که با مخبر شناخته می‌شود. او در این انتخابات رفتار مسئولانه‌ای از خود نشان داد و ثبت‌نام نکرد. البته به نظر می‌آید که مخبر در ائتلافی با قالیباف قرار دارد و در پشت صحنه با هم هماهنگ هستند.

او گروه‌ دیگر را بقایای نزدیک به احمدی‌نژاد دانست که نماد آن حزب شریان و بذرپاش است، و گفت: آنها خود را مصداق جوانان اصولگرا می‌دانند.

گروه دیگر، حلقه‌ی اول نزدیک به آقای رئیسی هستند که محمدمهدی اسماعیلی (وزیر ارشاد) از سوی این طیف اعلام نامزدی کرده است. حضور میثم نیلی و محسن منصوری در زمان ثبت نام او در انتخابات نشانگر همراهی این حلقه با اوست.

گرایش دیگر، متعلق به پایداری است که سعید جلیلی را کاندیدا کرده است. با اینکه جلیلی شخصا در دولت سیزدهم حضور نداشته، اما خیلی از افراد نزدیک به او که نیروهای دولت سایه‌اش بودند، در دولت سیزدهم و صداوسیما و سایر نهادها حضور داشته و دارند.

منبع: انصاف نیوز

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی