| کد مطلب: ۱۶۷۵۷

روزنامه جمهوری اسلامی 45 ساله شد

مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی

روزنامه جمهوری اسلامی 45 ساله شد

در نهم خرداد سال ۱۳۵۸ حدود سه ماه‌ونیم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، روزنامه‌ای با عنوان «جمهوری اسلامی» منتشر شد که در آن زمان، ارگان حزب جمهوری اسلامی بود و هرگز دولتی نبود و اکنون نیز نیست. با توقف فعالیت‌ حزب در سال ۱۳۶۶، این روزنامه با حذف عبارت «ارگان حزب جمهوری اسلامی» به‌عنوان یک روزنامه آزاد و مستقل به فعالیت خود ادامه داد و اکنون با عبور از ۴۵سالگی از امروز وارد چهل‌وششمین سال انتشار شده است.

اصلی‌ترین ویژگی روزنامه جمهوری اسلامی، استقلال آن است که راه را برای بی‌تعارف نوشتن، زبان مردم بودن و نقد صریح و بی‌پرده عملکرد مسئولین هموار می‌کند. با این ویژگی‌ها ادامه حیات دادن برای یک روزنامه در شرایط کنونی کشور که نگاه دولتمردان و حکمرانان به مقوله رسانه با محدودیت همراه است، کار مشکلی است. با این‌حال، رسالت مطبوعاتی بودن را در چنین شرایط دشواری بسیار باارزش و از واجبات می‌دانیم و خالی کردن این عرصه را جایز نمی‌شماریم.

مواضع شفاف روزنامه جمهوری اسلامی درباره عملکرد دولتمردان همواره دولت هر زمان را دچار این توهم می‌کند که این روزنامه فقط از همین دولت انتقاد می‌کند درحالی‌که واقعیت چیز دیگری است. روزنامه جمهوری اسلامی، نظام جمهوری اسلامی و آرمان‌های انقلاب اسلامی را اصل می‌داند و هر دولت یا دولتمردی را که در عمل با این اصل زاویه پیدا کند، مورد انتقاد منصفانه قرار می‌دهد. مراجعه به آرشیوها این واقعیت را نمایان می‌کند که روزنامه جمهوری اسلامی با هیچ دولتی قوم و خویشی نداشته و ندارد و عملکرد دولت‌ها را معیار قضاوت و نقد قرار می‌دهد. با این‌حال، هرگز خود را مصون از خطا نمی‌داند و انتقاد صاحب‌نظران و تذکرات آحاد مردم را به‌عنوان چراغ راه پذیرا است.

در آغاز چهل‌وششمین سال انتشار روزنامه مستقل جمهوری اسلامی از خدای قادر منان می‌خواهیم ما را قدردان عبدصالح خود امام خمینی که بزرگ‌ترین خدمت را با انقلاب اسلامی به ملت ایران نمود قرار دهد تا این توفیق را داشته باشیم که راه روشنی را که آن نادره دوران پیش پایمان قرار داده است با اخلاص بپیمائیم و مصالح و منافع مردم ایران و ترویج تعالیم اسلامی را همواره در دستور کار خود داشته باشیم. اِنَّهُ‌ ولی‌‌التوفیق.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی