| کد مطلب: ۱۶۵۱۶

در آخرین جلسه مجلس تصویب شد:

اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری

اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری

نمایندگان روز سه‌شنبه اول خرداد، آخرین موضوعات در دستورکار مجلس یازدهم را مصوب کردند تا مراسم اختتامیه را برگزار کنند و به این دوره پایان بخشند.آخرین جلسه مجلس یازدهم با حضور 222 نفر از نمایندگان شروع به کار کرد.

پیش از آغاز به کار مجلس مراسم بزرگداشت یاد و خاطره سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری فقید و هیئت همراهش برگزار شد.

این مراسم به میزبانی مجلس شورای اسلامی و با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، هیئت‌رئیسه و نمایندگان مجلس و معاونان پارلمانی دستگاه‌های مختلف به یاد شهدای حادثه بالگرد حامل شهیدان سیدابراهیم رئیسی (رئیس‌جمهوری ایران)، آیت‌الله سیدمحمدعلی آل‌هاشم (نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز)، حسین امیرعبداللهیان (وزیر امور خارجه کشور)، مالک رحمتی (استاندار آذربایجان شرقی)، شهید سردار مهدی موسوی (سرتیم حفاظت رئیس‌جمهوری)، سرهنگ خلبان سیدطاهر مصطفوی، سرهنگ خلبان محسن دریانوش و سرگرد بهروز قدیمی برگزار شد.

مقرر شده بود روز چهارشنبه ۲ خرداد مراسم اختتامیه یازدهمین دوره مجلس برگزار شود اما سقوط بالگرد رئیسی و هیئت‌همراه و همچنین تعطیلی روز چهارشنبه باعث شد که این مراسم اختتامیه زودتر و در نوبت عصر روز سه‌شنبه یکم خرداد برگزار شود.

در جلسه صبح مجلس یازدهم علاوه بر تذکرات نمایندگان، علی زنجانی (نماینده نقده و اشنویه)، سلمان اسحاقی (نماینده قائنات و زبرکوه)، سیدکاظم موسوی (نماینده اردبیل، نمین، ننیر، سرعین)، فاطمه مقصودی (نماینده بروجرد)، محمدحسین فرهنگی (نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو)، محمدرضا پورابراهیمی (نماینده کرمان، راور) نطق کردند و موضوعاتی نیز مورد بررسی قرار گرفت. موضوعاتی همچون:

۱) موافقت نمایندگان مجلس به منظور تأمین نظر شورای نگهبان با رفع ایرادات لایحه برنامه هفتم توسعه،

۲) رسیدگی به طرح یک‌فوریتی اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز به منظور تامین نظر شورای نگهبان،

۳) اصلاح طرح حمایت از مالکیت صنعتی به منظور تأمین نظر شورای نگهبان،

۴) ارجاع مصوبه ترکیب کارگروه ۶ نفره ممانعت از انتشار اطلاعات به مجمع تشخیص مصحلت نظام به دلیل اصرار نمایندگان بر این مصوبه،

۵) ارجاع مصوبه نحوه برگزاری کنکور و ماده واحده‌های آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام به دلیل اصرار نمایندگان بر این مصوبه،

۶) موافقت با ارسال گزارش نهایی تحقیق و تفحص از عملکرد احیای دریاچه ارومیه به قوه قضائیه،

۷) ارجاع پرونده نقض اجرای قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی از سوی سازمان برنامه و بودجه به قوه قضائیه،

۸) ارسال پرونده نقض، استنکاف و اجرای ناقص قوانین مرتبط با جلوگیری از آلایندگی زیست محیطی پالایشگاه نفت آبادان به قوه قضائیه،

۹) موافقت ارسال گزارش تفحص از پرداخت و دریافت حقوق‌های نامتعارف و نجومی به قوه قضائیه و موارد دیگر.

اما مهم‌ترین مصوبه‎های مجلس در آخرین جلسه دوره یازدهم اعلام وصول طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری و سه‌ساله شدن دوره هفتم شوراهای شهر و تصویب آن‎ها است.

طرح «اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری» با ۱۹۲ رأی موافق، ۲۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۷ نماینده حاضر در جلسه با بررسی اولویت‌دار به تصویب رسید.

انتخابات شوراهای شهر هر ۴ سال یک‌بار و با انتخابات ریاست‌جمهوری انجام می‌شد و فعالیت آن ۴ساله بود اما این‌بار انتخابات ریاست‌جمهوری به دلیل سقوط هلی‌کوپتر رئیسی زودتر برگزار می‌شود و به همین دلیل یکی از دوره‌های شوراهای شهر باید سه‌ساله شود تا دوره فعالیت آن با ریاست‌جمهوری همزمان شود.

مخالفان و موافقان ادله خود را بیان کردند و در نهایت محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراها در مجلس در دفاع از این طرح اصلاحیه گفت: «براساس ماده ۲۲ انتخابات ریاست‌جمهوری، انتخابات شورای شهر و ریاست‌جمهوری در قانون همزمان پیش‌بینی شده است اما با توجه به شرایط پیش‌آمده اکنون یا باید انتخابات را متوقف کنیم یا انتخابات را با توجه به ثبت‌نام نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر برگزار کنیم اما آیا مجلس می‌تواند طی ۵۰ روز به همه پرونده‌ها رسیدگی کند لذا چاره‌ای جز موافقت با تمدید شورای کنونی نداریم. بنابراین از شما می‌خواهیم با این اصلاحیه موافقت کنید.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی