| کد مطلب: ۸۳۸۳

اشتباهی به‌ قیمت استعفا

اشتباهی به‌ قیمت استعفا

رسانه‌ها و کابینه اسپانیا خواستار برکناری رئیس فدراسیون فوتبال شدند

رسانه‌ها و کابینه اسپانیا خواستار برکناری رئیس فدراسیون فوتبال شدند

کمتر کسی تصور می‌کرد قهرمانی تیم‌ملی زنان اسپانیا در جام‌جهانی تبعاتی در حد استعفای رئیس فدراسیون فوتبال این کشور داشته باشد. یک اقدام نسنجیده ازسوی «لوئیس روبیالس» چنان آشوبی به‌پا کرد که تمام فعالیت‌های او به‌مدت ۹۰روز تعلیق شد. این اتفاق به این دلیل جنجال‌ساز شد که روبیالس به‌هیچ‌عنوان اشتباهش را قبول نکرد و زیر بار عذرخواهی نرفت. رسانه‌ها و حتی اعضای دولت اسپانیا نیز چنین رفتاری را محکوم و خواستار برکناری او شدند. روبیالس سال گذشته نیز با افشای مکالمات تلفنی‌اش تحت فشار شدید رسانه‌ها قرار گرفت که بابت اهدای میزبانی «سوپرکاپ» به کشور عربستان، رشوه دریافت کرده و حق‌السهم خواسته است. این‌بار اما احتمالاً باتوجه به پیگیری روزانه رسانه‌ها و اتحادی که بین بازیکنان فوتبال اسپانیا شکل گرفته، او تصمیمی برخلاف میل باطنی می‌گیرد. در این گزارش تمام حواشی «پساقهرمانی» تیم‌ملی فوتبال زنان اسپانیا را بررسی خواهیم کرد.

اقدامات جنجالی مسبوق به سابقه

لوئیس روبیالس، لیسانس پرستاری و حقوق دارد. او همچنین بازیکن حرفه‌ای فوتبال بود اما هیچ‌گاه نتوانست آنطور که باید به موفقیت فردی و تیمی در این رشته ورزشی به‌عنوان بازیکن برسد. او بعد از بازنشستگی در فوتبال، دوره‌های مدیریتی فوتبال را پشت سر گذاشت و با اندوخته علمی مناسب در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال اسپانیا ثبت‌نام کرد. درنهایت با رأی اعضای مجمع فدراسیون، روبیالس در سال ۲۰۱۸ توانست به این پست مهم در فوتبال کشورش برسد. شعار روبیالس موفقیت تیم‌های‌ملی بزرگسال مردان و زنان در مسابقات جهانی بود، همچنین توجه به تیم‌های آکادمی نیز از دیگر شعارهای انتخاباتی‌ای بود که طی یک‌سال اخیر تقریباً به آن عمل کرده است. او در اولین‌اقدام جنجالی خود «لوپوتگی»، سرمربی مطرح تیم‌ملی مردان اسپانیا را به‌دلیل مذاکره با رئال مادرید از سمت خود برکنار کرد تا تیم‌ملی اسپانیا بدون سرمربی راهی جام‌جهانی ۲۰۱۸ شود و همین امر سبب شد تا این‌تیم که اتفاقاً با تیم‌ملی ایران نیز هم‌گروه بود، نتایج ضعیفی بگیرد و حذف شود.

از دیگر جنجال‌های روبیالس که مربوط به ۱۸ آوریل ۲۰۲۲ است، روزنامه اسپانیایی El Confidencial برخی اسناد و فایل‌های‌صوتی لو رفته را منتشر کرد که این فایل‌ها Supercopa Files نامیده شد. این مکالمه افشاشده، مربوط به صحبت دو‌نفره روبیالس و «ژرارد پیکه» بود که در آن روبیالس درخصوص پورسانت خود برای موافقت برگزاری دیدار سوپرکاپ اسپانیا در عربستان صحبت می‌کرد. یکی از شرایط کمیسیون این بود که دو تیم از چهار تیم شرکت‌کننده باید بارسلونا (باشگاه آن‌زمان پیکه) و رئال‌مادرید باشند. خود روبیالس نیز باتوجه به بخش متغیر دستمزدش در فدراسیون، از این کمیسیون‌ها سود می‌برد. در اکتبر ۲۰۲۲ نیز رسانه‌ اسپانیایی به‌اسم El Confidencial مکالمه‌ای از روبیالس منتشر کرد که با لحنی تحقیرآمیز نسبت به تیم‌های ویارئال، سویا و والنسیا صحبت می‌کرد و از تیم اتلتیکومادرید نیز ابراز انزجار کرد چون از دید او، اتلتیکویی‌ها جنگ‌زده هستند! در سال ۲۰۲۲، روبیالس شکایتی علیه ویکی‌پدیا تنظیم کرد و خواستار حذف محتوایی در ویکی‌پدیای اسپانیایی شد که ممکن است به اعتبار او لطمه وارد کند.

قهرمانی تلخ

تیم‌ملی فوتبال زنان اسپانیا هفته گذشته برای اولین‌بار در رقابت‌های جام‌جهانی به مقام قهرمانی رسید. روی استیج و پیش‌از اهدای جام‌قهرمانی، لوئیس روبیالس، جنی هرموسو؛ ستاره فوتبال این کشور را بوسید که آغازگر جنجالی‌بزرگ در فوتبال این کشور بود. جنی هرموسو یک‌ساعت بعد از این اتفاق در صفحه شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که اصلا از اتفاق رخ‌داده بین او و روبیالس روی استیج خوشحال نیست و باب میل او نبوده است. روبیالس اما به‌جای عذرخواهی، ادعایی را مطرح کرد که باعث شگفتی بسیاری از بازیکنان فوتبال زنان اسپانیا شد. روبیالس ادعا کرد این اتفاق با رضایت دوطرف رخ داده و ماه آینده با حضور تمام بازیکنان تیم‌ملی اسپانیا قرار است با جنی هرموسو در یک ساحل زیبا در اسپانیا باهم ازدواج کنند. موضوعی که با تکذیب شدید هرموسو روبه‌رو شد و گفت اصلاً ارتباط خاص غیرکاری‌ای با رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا ندارد و مطرح کردن بحث ازدواج صرفاً فرار روبه‌جلو ازسوی روبیالس است. همچنین روبیالس افراد حاشیه‌ساز از دید خودش را «احمق» خطاب کرد و گفت: «آدم‌های احمق در همه‌جا پیدا می‌شوند. ما خیلی سخت کار کردیم؛ بااینکه افراد زیادی تلاش کردند تا موفق نشویم. شادی من و جِنی؟ وقتی ۲نفر در اوج شادی و احساس هستند، نظر بقیه مهم نیست. همه‌چیز دوطرفه و کاملاً اتفاقی رخ داد و نتیجه شادی فوق‌العاده و وصف‌ناشدنی طرفین بود. ما قهرمان جهان شدیم و چیزهای دیگر مهم نیست.»

واکنش‌های سیاسیون و ورزشی‌ها

بعد از این اتفاق اما روبیالس ظاهراً هیچ حامی‌ای به‌جز اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال ندارد. ژاوی، سرمربی بارسلونا در گفت‌وگو با خبرنگاران از هرموسو دفاع و رفتار روبیالس را بسیار زشت توصیف کرد: «من از جنی هرموسو و همه بازیکنان حمایت بی‌قید‌وشرط می‌کنم و رفتار رئیس فدراسیون فوتبال که برای من غیرقابل قبول به‌نظر می‌رسد و از آن ناراحت هستم را محکوم می‌کنم. زیرا او رفتاری در شأن یک رئیس فدراسیون فوتبال نداشت و تأسف‌برانگیز بود.»

خانم «ایرِنه مونتِرو»، وزیر برابری (جنسیتی) در دولت نیز واکنش شدیدی نسبت به خوشحالی روبیالس از خود نشان داد. مونتِرو در این مورد گفت: «نمی‌توانیم بگوییم چنین ابراز شادی‌ای یک اتفاق بوده است. چنین حرکاتی در قالب خشونت‌جنسی معرفی می‌شوند. موضوعی که هرروز ما زنان با آن روبه‌رو هستیم، از آن رنج می‌بریم و به‌هیچ‌وجه نباید آن را عادی‌سازی کنیم.»

بیانیه پشت بیانیه

حرکت روبیالس با واکنش‌های منفی داخلی و جهانی فراوانی همراه شد. او جمعه در مجمع فدراسیون فوتبال اسپانیا حاضر شد تا دراین‌باره توضیح بدهد. رسانه‌ها ادعا کرده بودند که روبیالس در مجمع استعفا خواهد داد اما نه‌تنها این اتفاق رخ نداد که او ضمن دفاع از خود، تمام ادعاهای هرموسو را تکذیب کرد. او چندین‌بار تکرار کرد استعفا نمی‌دهد که با تشویق بخشی از حاضران در سالن نیز روبه‌رو شد. پس از اتمام مراسم، وزیر ورزش اسپانیا گفت که مراحل تعلیق روبیالس شروع شده و او از پست خود کنار گذاشته خواهد شد. هرموسو نیز بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که حرکت روبیالس با رضایت او نبوده و رئیس فدراسیون دروغ گفته است. ملی‌پوشان اسپانیا نیز اعلام کردند تا زمانی که روبیالس رئیس باشد، برای اسپانیا بازی نخواهند کرد. صبح دیروز در اقدام غیرمنتظره دیگری، روبیالس بیانیه‌ای علیه هرموسو صادر کرد و با انتشار چهار عکس در هنگام اهدای مدال نوشت که تمام حرف‌هایش در مورد رضایت هرموسو درست بوده و تصاویر این را ثابت می‌کنند. روبیالس، هرموسو را فردی دروغگو خطاب کرد و گفت که ازطریق وکلایش رسماً از او شکایت کرده و تا آخر راه را خواهد رفت. روبیالس باردیگر تکرار کرد که این توطئه‌ای علیه اوست و قصد دارند حیثیت و اعتبار او را زیر سوال ببرند، اما او هرگز اجازه این کار را نخواهد داد.

تعلیق رئیس

روبیالس از سمت خود استعفا نکرد تا فیفا از حق خود استفاده کرده و رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا را به مدت ۹۰روز از تمام فعالیت‌های مدیریتی و ورزشی تعلیق کند. دلیل این تعلیق، تحقیق بیشتر در این زمینه است. هرچند فدراسیون فوتبال اسپانیا بیانیه‌ای صادر کرده که این عمل به‌هیچ عنوان تجاوز محسوب نمی‌شود اما بازیکنان تیم‌ملی زنان اسپانیا اعلام کردند تا زمانی که روبیالس از سمت خود استعفا نکند، آنها در هیچ رویداد ورزشی‌ای به میدان نخواهند رفت. چندین بازیکن فوتبال مردان نیز در حمایت از زنان فوتبالیست اعلام کردند، فوتبال بازی‌کردن را تحریم می‌کنند. این‌بار احتمالا روبیالس راه فراری ندارد و بعد از افشاشدن مکالماتش مبنی بر دریافت رشوه و اعلام تنفر از سه‌تیم اسپانیایی، شاید سومین اهمال‌کاری او منجر به استعفایش شود.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی