مخالفت با ایران باستان
بررسی حواشی شکل گرفته در مورد طرح کیت پرسپولیس و عقبنشینی اسپانسر
بررسی حواشی شکل گرفته در مورد طرح کیت پرسپولیس و عقبنشینی اسپانسر
هفته گذشته باشگاه پرسپولیس از کیت خود برای فصل جدید رونمایی کرد که با استقبال هواداران این باشگاه همراه شد چراکه برخلاف گذشته که لباس سرخپوشان بدون طرح خاص و بسیار بیسلیقه رونمایی میشد این بار طرحهای تاریخی روی پیراهن بود که جلب توجه میکرد. اما کمتر کسی تصور میکرد که گروهی نسبت به کیت جدید باشگاه پرسپولیس موضع منفی بگیرند تا جایی که این اعتراض عجیب و بیربط، شایعه تغییر کیت پرسپولیس در ادامه مسابقات را بیش از پیش تقویت کند. باشگاه پرسپولیس هرچند نسبت به حواشی شکلگرفته بیانیه داد تا این ماجرا ختم به خیر شود اما روز گذشته در شبکههای اجتماعی مطرح شد که اسپانسر باشگاه پرسپولیس که یکی از اپراتورهای تلفن همراه است به باشگاه پرسپولیس تاکید ویژه داشته باتوجه به اینکه نمیخواهد چنین حواشیای برای آنها نیز بحران درست کند اگر کیت فصل را تغییر ندهند آنها زیر بار قرارداد جدید نمیروند. به همین دلیل برای بررسی بیشتر صحت و سقم ماجرا با مصطفی لشگری، مدیر روابط عمومی باشگاه پرسپولیس و حسین خبیری، عضو هیئتمدیره این باشگاه گفتوگویی ترتیب دادیم تا حقیقت ماجرا مشخص شود.
واکنش تندروها
رونمایی از کیت پرسپولیس برای فصل جدید، کمی با تاخیر انجام شد اما باتوجه به اینکه کیفیت کار برخلاف سالهای گذشته، بالاتر بود هواداران پرسپولیس در شبکههای اجتماعی از طرح جدید استقبال کردند. طرح فکر شده روی پیراهن و توجه به اصالت تاریخی ایران، باعث شد تا بعد از مدتها صرفاً شاهد یک لباس قرمز بدون طرح نباشیم. شنبه هفته گذشته اما خبرگزاری فارس در گزارشی عجیب به لباس تیم پرسپولیس حمله و آن را در راستای ترویج بهاییت و گروههای تروریستی معرفی کرد. این خبرگزاری که تیتر گزارش عجیبش را «نمادهای بهاییت و ضدانقلاب در لباس جدید پرسپولیس» انتخاب کرده بود، عقیده داشت لباس باشگاه پرسپولیس هیچ قرابتی به لباس یک تیم فوتبال باشگاهی در ایران ندارد. این خبرگزاری اشاره کرده بود که لوتوس یا نیلوفر آبی یکی از نمادهای مشهور بهاییت است. نیلوفر آبی در فرقه بهاییت نماد الوهیت است. ساختمان لوتوس یا نیلوفر آبی در پایتخت هندوستان یکی از ۸ مشرقالاذکار قارهای فرقه تروریستی بهاییت در جهان است. همچنین در ادامه این گزارش قید شده بود که نمادهای دیگری نظیر درفش کاویانی نیز در لباس جدید پرسپولیس نقش بسته است. درفش کاویانی پای ثابت تجمعات اپوزیسیون و پرچم گروه تروریستی «تندر» است. بمبگذاری در حسینیه شهدای شیراز در ۲۴ فروردین ۱۳۸۷ که منجر به شهادت ۱۴ تن و مجروحیت ۳۰۰ تن شد، از جمله اقدامات تندر است.»
واکنش باشگاه پرسپولیس
تصور این بود که باشگاه پرسپولیس نسبت به حاشیه ایجادشده واکنشی نشان ندهد چراکه هجمه برخی گروههای تندرو نسبت به این ماجرا طوری بود که تجربه تاریخی نشان میداد عقبنشینی، نتیجه این اتفاق باشد. اما باشگاه پرسپولیس با انتشار بیانیهای نسبت به این موضوع واکشن نشان داد و در مورد تکتک طرحها بهطور شفاف توضیحاتی را ارائه کرد. در بخشی از بیانیه پرسپولیس آمده بود:«درباره نمادها و نشانهایی سخن میگوییم که در دنیای امروز آنها و فلسفه نهفته در دل آنها را نهفقط متعلق به ایران و ایرانیان که بخشی از میراث بشری میدانند. مشابه چنین سرمایهها و ریشههای فرهنگی و تاریخی را میتوان در نقطهنقطه این کره خاکی و نزد اقوام مختلف مشاهده کرد. اِلمانهایی که ممکن است گاهی توسط گروهها یا فرقهها حتی بعضاً انحرافی، مورد استفاده یا سوءاستفاده قرار بگیرند، ولی بهطور قطع ذهنهای پویا و آگاه این میراثهای بشری را براساس آنهایی قضاوت نمیکند که قرنها یا هزاران سال بعد بر زمین پدیدار شدهاند. عقل سلیم همچنین نمیپذیرد افراد یا گروههایی آنچه به تمام یک ملت از ابتدا تاکنون و حتی فراتر از آن به تمام بشریت اختصاص دارد را مصادره به مطلوب کنند. امید است، قبل از پرداختن به چنین موضوعاتی از این منظر هم نگاهی بیندازیم که چرا باید اجازه بدهیم آنچه به ما، مردم ما، تاریخ و فرهنگ ما تعلق دارد و کوچکترین منافاتی با ارزشهای فرهنگی و اسلامی جامعه امروز ما ندارد را به دیگران وا بنهیم؟ اکنون ما در باشگاه پرسپولیس نیز، از منظری جدید به این طراحی مینگریم. بازپسگیری آنچه به همه ما بهعنوان یک ایرانی تعلق دارد و نباید اجازه بدهیم، تصاحب شود. این یک مسئولیت اجتماعی است. موضوع کلانتر از پرسپولیس و غیرپرسپولیس است.» همچنین رضا درویش، مدیرعامل پرسپولیس در یک گفتوگوی تلویزیونی درخصوص مطرح شدن شایعه عقبنشینی اسپانسر پیرامون تغییر کیت باشگاه گفت: «اولاً که آنها اصلاً به این نماد ورود نکردند و نمیشناسند. ثانیاً اینکه سالهاست روی پیراهن پرسپولیس به این شکل بوده و در ضمن اکنون سالهاست که یکی از بنگاههای اقتصادی بزرگ این نماد را دارد و هیچ ربطی ندارد. برخی به دنبال حاشیهسازی هستند و موفقیت تیم را برنمیتابند.»
اسپانسر جا میزند؟
شایعه روز گذشته اما برخی هواداران پرسپولیس را نگران کرد. چراکه باشگاه روزهای بحرانی را به لحاظ مالی پشت سر میگذارد و اگر اسپانسر اصلی نیز عقب نشینی کند کار بدجور گره خواهد خورد. شایعه این بود:«اسپانسر اصلی باشگاه پرسپولیس اعلام کرده در صورتی که کیت اصلی پرسپولیس تغییر نکند آنها زیر بار عقد قرارداد جدید نخواهند رفت». حسین خبیری، عضو هیئتمدیره باشگاه پرسپولیس در گفتوگو با «هممیهن» میگوید حواشی اخیر کذب محض است:«چنین هجمهای از سوی اسپانسر باشگاه اصلاً صحت ندارد و اتفاقاً در تفاهم کامل گام برمیداریم.» مصطفی لشگری نیز صحبتهای حسین خبیری را تایید میکند:«اسپانسر ما اصلاً نسبت به موضوع مطرحشده واکنشی ندارد. تنها اختلافنظر ما مسئله مالی است که در جلسات یکی دو روز آتی نیز این موضوع برطرف میشود».
عقبنشینی برای کیتهای دوم و سوم؟
بعد از رونمایی از کیت دوم و سوم باشگاه پرسپولیس مشخص شد که طرحهای تاریخی روی پیراهن پرسپولیس نیست. این شایعه مطرح شد که قرار است به مرور باشگاه پرسپولیس از کیتهای جدیدی استفاده کند تا بخشی از جریان تندرو دیگر نسبت به این موضوع واکنشی نداشته باشند. مصطفی لشگری درباره چنین شایعهای گفت:«اصلاً اینطور نیست چراکه کیت دوم با رنگ سفید و کیت سوم با رنگ مشکی از قبل طراحی شده بود و از ابتدا اتفاقاً قرار بود که طرح متفاوتی برای لباسهای دوم و سوم داشته باشیم. تفاوت طرح لباس دوم و سوم باشگاه اصلاً ارتباطی به حواشی اخیر ندارد چون ما دیدگاهمان را در بیانیه رسمی اعلام کردیم و بههیچعنوان قرار نیست کیت اصلی باشگاه تغییر کند».
کیت تیمهای مطرح دنیا چگونه است؟
قطعاً تیمهای باشگاهی در ایران، به لحاظ باشگاهداری حرفهای نیستند اما در همین حد طراحی کیت، میتوانند طوری رفتار کنند که مشابه فوتبال روز دنیا باشد. تقریباً تمام تیمهای مطرح اروپایی برای کیتهای خودشان، طرحهای اختصاصی همراه با ادای احترام تاریخی ورزشی را لحاظ میکنند. بهطور مثال پیراهن تیم دورتموند توسط برند PUMA با همان طرح رنگ زرد و مشکی زنبورها و با الهام از سقف ورزشگاه Signal Iduna Park طرحی موجدار در سراسر یقه پیراهن ارائه شده است. طراحی کیت جدید چلسی ۲۰۲۰ در سبک خیابانی و با الهام از معماری خیابانهای شهر لندن انجام شده است. پیراهن جدید یوونتوس فوقالعاده تمیز و دارای یک گرافیک کامو همهکاره با رنگ تند و براق و ارم و لوگوهایی به رنگ قرمز است. گرافیک این پیراهن، ساختمانها و سازههای شهری تورین که در خیابانهای شهر به یادگار ماندهاند، تداعی میکند. فقط با چند مثال ساده مشخص شد که نگاه فوتبال دنیا این است که از هویت شهری و تاریخی یک کشور در کیتهای ورزشی استفاده کنند تا جوانها و هواداران فوتبال در کنار ورزش نسبت به مسائل تاریخی نیز آگاه شوند؛ موضوعی که فعلاً بخشی از جریان رسانهای برای باشگاههای ایرانی با آن مخالف هستند.