| کد مطلب: ۷۶۵۷

بزرگترین انتقال تاریخ در دست یک ایرانی

بزرگترین انتقال تاریخ در دست یک ایرانی

امباپه پیشنهاد یک‌میلیارد یورویی الهلال عربستان را رد کرد

امباپه پیشنهاد یک‌میلیارد یورویی الهلال عربستان را رد کرد

روزی که کریستیانو رونالدو در مصاحبه‌ای اعلام کرد لیگ عربستان به‌زودی و کمتر از ۵ سال، به جمع برترین لیگ‌های دنیا اضافه خواهد شد، بسیاری صحبت‌های ستاره پرتغالی را تحت‌تاثیر پول هنگفتی قلمداد کردند که از عربستانی‌ها گرفته است. اما نگاه رونالدو خیلی زود در حال اثبات‌شدن است. دولت عربستان با سرمایه‌گذاری ۱۹میلیارد دلاری تا سال ۲۰۲۳ قصد دارد بازار نقل‌وانتقالاتی دنیا را در اختیار بگیرد و تحت‌تاثیر قرار دهد. بزرگترین بمب نقل‌وانتقالاتی بعد از رونالدو، خرید کیلین امباپه است که باشگاه الهلال قصد دارد این اتفاق بزرگ را با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد یورو رقم بزند. در روزهایی که تیرگی روابط بین امباپه و ناصر الخلیفی به اوج خود رسیده، پای یک سرمایه‌دار ایرانی به‌اسم «کیا جورابچیان» به مذاکرات باز شده تا شاید بتواند شاه‌کلید انتقال امباپه به عربستان یا اسپانیا باشد.

بهبود روابط قطر و عربستان

پنجم ژوئن ۲۰۱۷ بود که روابط دیپلماتیک دولت عربستان و قطر به پایین‌ترین حد خود رسید. تحریم دولت قطر تا جایی پیش رفت که بسیاری از کشورهای دیگر با محوریت عربستان، این کشور را بایکوت کردند. این بحران بیش از سه‌سال طول کشید تا پنجم ژانویه ۲۰۲۱، دو کشور در شهر قدیمی «العلا» تفاهم‌نامه‌ای را امضاء کردند تا تنش به حداقل برسد. با تمام این تفاسیر کمتر کسی تصور می‌کرد روزی سرمایه‌دارهای قطری و عربستانی بتوانند بار دیگر بر سر موضوعی به تفاهم برسند یا نقل‌وانتقال مالی داشته باشند اما این اتفاق به‌واسطه «فوتبال» رخ داده است. دولت عربستان اما به‌واسطه بودجه ۱۹میلیارد یورویی که تا سال ۲۰۳۰ به فوتبال اختصاص داده، قصد دارد تحول عظیمی در این رشته ورزشی ایجاد کند تا به نتیجه مطلوب برسد. آنها از شکست چین و قطر در جذب ستارگان مطرح دنیا درس گرفته‌اند به‌همین‌دلیل برخلاف این کشورها سراغ بازیکنانی می‌روند که اتفاقا در اوج دوران آمادگی خود به‌سر می‌برند. به‌هیچ‌عنوان هدف عربستان جذب ستارگان مسن و ازکارافتاده نیست، بلکه ستارگانی را به این کشور می‌آورند که از تیم‌های بزرگی چون بارسلونا، چلسی و میلان پیشنهاد دارند.

رد پیشنهاد یک‌میلیارد یورویی؟

بزرگترین هدف دولت عربستان بعد از ناکامی در جذب لئو مسی، عقد قرارداد با کیلین امباپه، ستاره فرانسوی پاری‌سن‌ژرمن است. مهاجم تیم‌ملی فرانسه با مالک این باشگاه، یعنی ناصر الخلیفی به مشکل جدی خورده و مصاحبه‌های پیاپی او با نشریات فرانسوی و کوچک نشان دادن این باشگاه، باعث شده تا سران پاریسی قصد فروش این بازیکن را داشته باشند. نکته کلیدی اما جایی است که این انتقال را با یک بحران بزرگ روبه‌رو کرده چراکه ناصر الخلیفی با علم بر اینکه اگر امباپه امسال در تیمش بماند، علاوه بر فعال‌شدن بند وفاداری ۶۶ میلیون یورویی، این بازیکن می‌تواند فصل آینده به‌صورت رایگان به رئال مادرید اسپانیا برود و یک یورو عاید این باشگاه فرانسوی نخواهد شد، این تصمیم را گرفته است. باشگاه الهلال بعد از متوجه‌شدن عمق اختلاف ناصر الخلیفی و امباپه وارد بازار شد و پیشنهاد دیوانه‌وار یک‌میلیارد یورویی را تقدیم باشگاه فرانسوی کرد؛ با این توضیح که ۳۰۰ میلیون یورو مستقیماً به پاری‌سن‌ژرمن برسد و ۷۰۰ میلیون یورو فقط بابت یک‌فصل سهم امباپه باشد؛ موضوعی که این ستاره ۲۴ساله فرانسوی را تبدیل به گران‌ترین بازیکن تاریخ دنیای فوتبال خواهد کرد. سران عربستانی حتی برای راضی کردن امباپه، قرار ملاقاتی را با خانواده او ترتیب دادند و حتی مادر امباپه که نقش کلیدی در تصمیمات فوتبالی این بازیکن دارد، راضی شده تا امباپه فقط بابت یک فصل به عربستان برود و بعد، به صورت رایگان در سال ۲۰۲۵ راهی رئال مادرید شود. نشریه اکیپ اما اعلام کرده، امباپه حاضر نشده به‌صورت حضوری ملاقات با سران الهلال عربستان را بپذیرد و حتی به ناصر الخلیفی اعلام کرده، حاضر است یک فصل کامل روی سکو بنشیند و بازی نکند اما راهی الهلال نشود.

شکست مخالفان پروژه عربستان

هیجان واردشده به فوتبال عربستان به‌واسطه حضور ستارگانی چون کریستیانو‌رونالدو، کریم بنزما، روبن نوس، هندرسون، استیون جرارد و... باعث شده تا بسیاری اینطور قلمداد کنند که حضور این بازیکنان درنهایت به رشد فوتبال آسیا کمک خواهد کرد؛ موضوعی که البته با نگرانی بسیاری از کارشناسان فوتبال اروپا روبه‌رو شده است. اولی هوینس، مدیرعامل معنوی باشگاه بایرن مونیخ در گفت‌وگویی که با نشریه کیکر آلمان داشته، از وارد شدن «پول نفت» به فوتبال توسط عربستان ابراز نگرانی کرده است: «ما در آلمان باید نفت بخریم در غیر این صورت مردم ما یخ خواهند زد اما عربستان به‌راحتی پول نفت را وارد فوتبال کرده و با ۱۰برابر قیمت بازیکنان دلخواهش را جذب می‌کند. ما دیگر نمی‌توانیم با آنها رقابت کنیم و روح جوانمردانه در ورزش توسط عربستان کشته شده است». حیمی کرگر، اسطوره فوتبال لیورپول و انگلیس نیز هم‌عقیده با اولی هوینس می‌گوید، باید هرچه زودتر جلوی این ورزش‌شویی ازسوی عربستان گرفته شود در غیر این صورت فوتبال نیز ازسوی این کشور دزدیده خواهد شد. گری نویل که پیش‌تر هم خواهان بررسی فیرپلی مالی درخصوص باشگاه‌های شاغل در انگلیس شده بود، حالا در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی مدعی شده، باید تا زمان مشخص‌شدن تکلیف مالکیت چلسی و سهم داشتن یا نداشتن کنسرسیوم عربستانی در مالکیت آن، فروش بازیکن از لیگ برتر انگلیس به باشگاه‌های عربستانی ممنوع شود: «لیگ برتر باید فوراً انتقال بازیکن به عربستان سعودی را تحریم کند تا اطمینان حاصل شود که به یکپارچگی بازی‌ها لطمه‌ای وارد نمی‌شود. پس از انجام این فرآیند بدیهی است که نقل‌وانتقالات می‌تواند دوباره بلامانع شود. اما من معتقدم، در این لحظه از زمان، نقل‌وانتقالات باید متوقف شود تا زمانی که ساختار مالکیت چلسی را بررسی کنید و اینکه آیا معاملات نقل‌وانتقالاتی برای باشگاه‌های انگلیسی مناسب است یا خیر.»

کلید در دست یک ایرانی

نشریه «el debate» اسپانیا خبر داد ناصر الخلیفی، رئیس باشگاه پاری‌سن‌ژرمن، «کیا جورابچیان»، وکیل ایرانی را به‌عنوان نماینده خود مامور مذاکره با رئال‌مادرید کرده است. طبق گزارش‌های رسیده، کیا جورابچیان به دستور الخلیفی قیمتی که برای این انتقال به رئال مادرید اعلام کرد ۲۲۳میلیون یورو است چون می‌خواهد رکورد انتقال نیمار از بارسلونا به پاریس را بشکند. ازسوی‌دیگر فلورینتو پرز ازطریق واسطه‌هایی اعلام کرده حاضر نیست برای بند آزادسازی امباپه بیش از ۲۰۰میلیون یورو هزینه کند. درواقع اختلاف ۳۰میلیون یورویی بین طرفین فعلاً مذاکرات را متوقف کرده است. مذاکرات میان وکیل ایرانی مالک قطری باشگاه فرانسوی با رئال مادرید آغاز شده است. ناصر الخلیفی از امباپه ناامید شده چون در پروژه حفظ او شکست خورد به‌همین‌خاطر وکیل ایرانی را به‌عنوان مذاکره‌کننده اصلی با رئال انتخاب کرده است. کیا جورابچیان ۵۲ساله که متولد تهران است، یکی از بزرگترین و البته پرنفوذترین ایجنت‌های دنیاست که در کنار نقل‌وانتقال بازیکن، باشگاه کورنتیانس برزیل، همچنین بخشی از سهام وستهم انگلیس را در اختیار دارد. سرآغاز کارهای او در فوتبال به ۱۴سال پیش برمی‌گردد. زمانی که شرکت سرمایه‌گذاری MSI را در لندن تاسیس کرد و پس از آن باشگاه کورنتیانس برزیل را با کمک چند سرمایه‌داری که هیچ‌وقت نام‌شان فاش نشد، خرید؛ ۵۰میلیون پوند روی باشگاه و بازیکنان هزینه کرد که همان هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی باعث شد موقعیت‌های بزرگی در فوتبال نصیبش شود. او خیلی زود افرادی را برای پیدا کردن بازیکنان بااستعداد استخدام کرد. مثلا درباره کوتینیو باید گفت او زمانی که ۱۲ساله بود به‌وسیله یکی از افراد جورابچیان شناسایی شد. زمانی که جورابچیان بازیکنانی مثل خاویر ماسکرانو، داوید لوئیز، ویلیان و کارلوس توز را استعدادیابی کرد، همه آنها بین ۱۶ تا ۱۸سال سن داشتند. او ارتباط ساده‌ای با بازیکنان برقرار می‌کند و همین عاملی می‌شود که این بازیکنان پس از راهیابی به سطح اول فوتبال جهان هم به او متعهد بمانند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی