| کد مطلب: ۳۲۱۶

شهرآورد بی‏‌روح با تقسیم امتیازات

شهرآورد بی‏‌روح با تقسیم امتیازات

پرسپولیس و استقلال در هفته دوازدهم لیگ‌برتر امتیازات را تقسیم کردند

پرسپولیس و استقلال در هفته دوازدهم لیگ‌برتر امتیازات را تقسیم کردند

بعد از پایان مسابقات جام‌جهانی 2022 رقابت‌های لیگ برتر ایران از سر گرفته شد. شهرآورد تهران که پیش از این بارها صحبت از لغو آن شده بود، سرانجام روز گذشته برگزار شد. تلاش دو تیم نتیجه‌ی بهتری جز تساوی دو بر دو نداشت تا استقلال و پرسپولیس امتیازات را بین هم تقسیم کنند. در این مسابقه گلولسیانی مدافع گرجستانی پرسپولیس دو بار و روزبه چشمی و ارسلان مطهری هر کدام یک‌بار برای استقلال گلزنی کردند.

«تماشاگران» پشت درهای بسته

از شروع کرونا فوتبال ایران بدون تماشاگر کارش را ادامه داده است؛ درواقع اینطور می‌توان گفت که اواخر لیگ نوزدهم، بدون تماشاگر شد. لیگ بیستم نیز با برگزاری 240مسابقه کامل، بدون حضور تماشاگران به پایان رسید. لیگ بیست‌ویکم چند مسابقه با ظرفیت 30درصدی با حضور هواداران فوتبال ادامه یافت، اما بازهم به‌بهانه «کرونا» درهای ورزشگاه‌ها بسته شد. لیگ بیست‌ودوم مسئولان فوتبال نمی‌توانستند کرونا را بهانه کنند، چراکه سالن‌های سینما، سالن‌های ورزش و... همگی به شکل سابق به‌روی مردم باز شده بودند. درحالی‌که اوایل لیگ بیست‌ودوم به‌مرور تماشاگران به ورزشگاه‌ها برگشته بودند، ماجرای درگذشت مهسا امینی بازهم فوتبال ایران را بدون تماشاگر کرد. طی سه‌سال اخیر، از لیگ نوزدهم تا پایان یک‌سوم لیگ بیست‌و‌دوم بیش از 500مسابقه بدون حضور تماشاگر برگزار شده است. در فصل جاری فقط 29مسابقه با حضور تماشاگر برگزار شد و از ابتدای مهرماه بار دیگر مسابقات بدون تماشاگران از سر گرفته شد.

از شایعه لغو دربی تا برگزاری بدون هوادارها

ظاهرا همه‌چیز دست‌به‌دست هم داده تا فدراسیون فوتبال ایران بهانه‌ای برای بدون تماشاگر کردن مسابقات تا پایان فصل داشته باشد. فیفا از دوسال پیش تا امروز بارها به‌صورت رسمی تایید کرده که اگر قرار است فوتبال ایران با تماشاگر شود، باید با حضور همزمان زنان و مردان این اتفاق رخ دهد و دیگر نباید فقط مردان تماشاگر بازی‌های فوتبال باشند. این اتفاق در فصل جاری چندباری رخ داد اما خیلی زود شرایط به حالت سابق بازگشت. پیش از دربی به‌دلیل آلودگی هوا شایعه لغو این مسابقه مطرح شد. بسیاری از رسانه‌ها حتی خبر «لغو دربی» را هم منتشر کردند اما درنهایت این بازی بدون حضور تماشاگر مجوز برگزاری گرفت، در روزهایی که «گاز مازوت» باعث آلودگی بیش‌ازاندازه هوا شده، بازیکنان فوتبال و اعضای کادر فنی در ورزشگاه آزادی حاضر شدند تا این دیدار برگزار شود. با ادامه این روند به احتمال فراوان بازی‌های سایر هفته‌ها نیز بدون تماشاگر پیش خواهد رفت. ساپیتنو، سرمربی پرتغالی استقلال در نشست خبری پیش از این مسابقه با ابراز تعجب از بی‌تماشاگر شدن این مسابقه گفت: «هنوز هم نمی‌دانم چرا این مسابقه بدون
تماشاگر شده است».

دست پرسپولیس چطور خالی شد؟

یورگن لوکادیا، مهاجم هلندی پرسپولیس دقیقا دو روز مانده به برگزاری دربی، بدون اطلاع باشگاه به‌سمت فرودگاه امام‌خمینی(ره) رفت تا از ایران خارج شود اما به‌دلیل ممنوع‌ازخروجی ناشی از پرداخت نکردن مالیاتش، سفر خود را به مدیرعامل پرسپولیس اطلاع داد. با پیگیری‌های سفارت هلند، لوکادیا 24ساعت بعد، از ایران خارج شد تا دست یحیی گل‌محمدی به یکباره در پست مهاجم خالی شود. با پیگیری‌های خبرنگار «هم‌میهن» نزدیکان لوکادیا به او اطلاع داده بودند که باتوجه به شرایط این روزهای کشور ایران، بهتر است ایران را ترک کند. هرچند روایت باشگاه پرسپولیس کمی متفاوت است و آنها عقیده دارند لوکادیا به دلیل مشکلات خانوادگی و نداشتن تمرکز روی فوتبال، مجبور به ترک ایران شده و به‌زودی بعد از حل‌شدن مشکلش به ایران برمی‌گردد در غیر این صورت پرسپولیس از این بازیکن شکایت خواهد کرد. گفتنی است طبق قوانین فیفا، بازیکنان فوتبال می‌توانند قراردادشان را در شرایط اضطرار یک کشور، فسخ یک‌طرفه کنند و حتی شامل جریمه و پرداخت غرامت نیز نخواهد شد. یکی دیگر از شایعات پیرامون باشگاه پرسپولیس، رفتن شیخ دیاباته بود که او با انتشار ویدئویی که در صفحه اینستاگرام پرسپولیس منتشر شد چنین موضوعی را به‌طور کل تکذیب کرد و گفت از بودن در پرسپولیس و ایران خوشحال است. در روزهای اخیر شایعاتی در شبکه‌های اجتماعی در فضای هواداری مطرح شد؛ تحت‌عنوان «خالی کردن زیر پای یحیی». ماجرا از این قرار است که بسیاری از هواداران فوتبال عقیده داشتند باتوجه به واکنش‌های یحیی گل‌محمدی در اینستاگرام، برخی افراد خارج از فوتبال می‌خواهند یحیی گل‌محمدی دیگر در پرسپولیس نباشد. به همین دلیل هرچه دست یحیی خالی‌تر از قبل شود، این اتفاق زودتر رخ خواهد داد.

درس بزرگی که امارات داد

«سوپرکاپ دوبی»، عنوانی است که اماراتی‌ها همزمان با برگزاری جام‌جهانی، تیم‌های مطرحی چون آث میلان، آرسنال، لیون و لیورپول را به امارات آوردند تا یک تورنمنت جذاب چهارجانبه را برگزار کنند. مسابقات با حضور پرشور تماشاگران همزمان با جام‌جهانی برگزار شد تا اماراتی‌ها به‌نوعی پیش از شروع لیگ‌های معتبر اروپایی، بازهم توانسته باشند با استفاده از فوتبال، گردهمایی کم‌نظیری را در کشورشان داشته باشند و توریست‌هایی را از چهار کشور دنیا به امارات بکشانند. از سوی مقابل، فوتبال ایران روزهایی را تجربه می‌کند که طی سه‌سال اخیر بیش از 500مسابقه بدون حضور تماشاگران برگزار شده و بعد از حضور زنان در چهارمسابقه، بازهم فوتبال به احتمال زیاد تا پایان فصل بدون تماشاگر پیش خواهد رفت. قطر میزبانی جام‌جهانی را با حضور 32تیم و ورزشگاه‌های پنج‌ستاره با خوبی به پایان رساند و بازهم میزبانی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا را به‌دست آورد. عربستان میزبانی دودوره بعدی جام‌جهانی را می‌خواهد و اماراتی‌ها نیز با اعتمادبه‌نفس بالا می‌توانند تیم‌های مطرح باشگاه‌های دنیا را همزمان با جام‌جهانی به کشورشان بیاورند، اما فوتبال ایران باید بدون تماشاگر پیش برود. شاید تنها نکته شایان‌ذکر دربی تهران، درخواست ارسلان مطهری و سعید صادقی، دوبازیکن استقلال و پرسپولیس از هم‌تیمی‌های خود بود که گفتند بعد از گلزنی، شادی نکنید.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی