| کد مطلب: ۱۳۳۱۰

اسرائیل اهداف بلندپایه‌‏تر سپاه را در سوریه هدف قرار می‏‌دهد

آنچه در این ستون می‌خوانید، دیدگاه‌های رسانه‌‌های خارجی است که صرفا جهت اطلاع‌رسانی منتشر می‌شود و این دیدگاه‌ها موضع روزنامه «هم‌میهن» نیست.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی(ایرنا) گزارش داده‌است که در یک حمله منتسب به اسرائیل یک نیروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و دو فرد دیگر در سوریه کشته ‌شده‌اند.  ایرنا خبر داده است که رضا زارعی، یکی از اعضای سپاه پاسداران است و «بامداد جمعه توسط رژیم غاصب صهیونیستی» در شهر بندری بانیاس به قتل رسید. خبرگزاری ایرنا نوشت: «رضا زارعی از پاسداران منطقه یکم نیروی دریایی سپاه و از مستشاران نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده که به همراه ۲ تن از نیروهای حزب‌الله در حمله جنگنده‌های اسرائیلی به بانیاس واقع در سوریه به شهادت رسید.»

گروه موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه این خبر را روز جمعه تایید کرد.  براساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، سه انفجار مرکز شهر بانیاس را در سواحل مدیترانه‌ای سوریه روز جمعه لرزاند. این گزارش مدعی می‌شود که در این حمله یک ویلا که متعلق به «یک گروه منتسب به ایران» بود، هدف حمله قرار گرفت.  دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌افزاید که این ساختمان در حمله مذکور نابود شد و یک ایرانی و دو فرد غیرسوری دیگر در کنار او کشته ‌شدند.  گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه در لندن مستقر است و برای انتشار اخبار و اطلاعات خود به شبکه‌ای از گزارشگران مستقر در سوریه متکی است.  گزارش‌های دیگری هم وجود دارد که تعدادی دیگر از افراد نیز در این حمله مجروح شده‌اند.

اسرائیل مطابق معمول هیچ اظهارنظری در مورد این حمله نکرده ‌است، اما در طول سال‌های گذشته نیروهای اسرائیلی بارها اهدافی را در خاک سوریه بمباران کرده‌اند. روز پنج‌شنبه نیز دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد اسرائیل در حمله‌ای دیگر یک عضو حزب‌الله لبنان را در حمله‌ای به سوریه در نزدیکی مرز لبنان به قتل رساند. ساعاتی پیش از این حمله نیز دیده‌بان حقوق بشر سوریه، گزارش حمله مشابهی را در همان نقطه داده‌بود.  زینا خدر، خبرنگار الجزیره در بیروت، پایتخت لبنان، روز جمعه در گزارش خود گفت: «باز هم یک ترور هدفمند دیگر در سوریه و باز هم کشته شدن یک نیروی ایرانی دیگر سپاه پاسداران در سوریه. رسانه‌های ایرانی، اسرائیل را مسئول می‌دانند، اسرائیل معمولاً در مورد حملات اظهارنظر نمی‌کند اما پذیرفته‌است که تاکنون صدها حمله علیه اهداف ایرانی و اهداف منتسب به ایران در سال‌های اخیر انجام داده‌است.» خبرنگار الجزیره می‌گوید: «در هفته‌های اخیر ما شاهد حملات بیشتر و پشت سر هم بودیم که شباهت زیادی با هم داشتند.  برای مثال در ماه دسامبر یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دمشق، پایتخت سوریه به قتل رسید.»

به گفته خبرنگار الجزیره، اسرائیل سال‌هاست که به حملات خود در سوریه ادامه می‌دهد، چراکه می‌گوید نمی‌خواهد ایران جای پای نظامی خود را در سوریه محکم کند اما از زمانی که جنگ اسرائیل علیه غزه در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد، استراتژی اسرائیل هم تغییر کرده ‌است.  این خبرنگار الجزیره می‌گوید: «حالا اسرائیل دنبال هدف قرار دادن اهداف بلندپایه‌تر است.»  این خبرنگار می‌گوید: «رضا زارعی، مردی که در بانیاس کشته شد، مسئول حمل و نقل نفت ایران به سوریه بود. به گفته تحلیل‌گران، اسرائیل تلاش می‌کند تا اهداف بلندپایه را هدف قرار دهد تا بتواند ارتباط فرماندهی تهران را با بازیگران میدانی منتسب به ایران در خاک سوریه قطع کند.» خبرگزاری رویترز ماه فوریه گزارش داده‌بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعزام نیروهای بلندپایه خود را به سوریه به دلیل نگرانی نسبت به حملات مرگبار اسرائیل متوقف کرده‌است و بیش از پیش به شبه‌نظامیان متحدش برای حفظ جایگاهش در خاک سوریه تکیه می‌کند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی