| کد مطلب: ۱۷۸۴۸

اعلام برندگان جایزه جهانی روزنامه‌نگاری «داستان واقعی»

گزارش الهه محمدی شایسته تقدیر شد

گزارش الهه محمدی شایسته تقدیر شد

جایزه جهانی مستقل روزنامه‌نگاری با عنوان «داستان واقعی» (The True Story Award)، که هر سال در شهر برن سوئیس برگزار می‌شود، امسال هم مثل سال‌های گذشته سه نامزد ایرانی داشت: الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن برای گزارش با تیتر «یک وطن اندوه»، الناز محمدی و زهرا جعفرزاده خبرنگاران روزنامه هم‌میهن برای گزارش «سرگردانی در دو سوی میله‌ها» و ولی خلیلی برای گزارش «صبح‌بخیر ایران» منتشرشده در مجله تراژدی، نامزدهای ایرانی این جایزه بودند.

درنهایت سه روزنامه‌نگار هندی، آمریکایی و السالوادوری برندگان اصلی این جایزه شدند و گزارش «یک وطن اندوه» الهه محمدی شایسته تقدیر شد؛ گزارشی میدانی درباره مراسم خاکسپاری مهسا (ژینا) امینی در شهر سقز که بعد از انتشار آن نویسنده‌اش به مدت یک‌سال‌ونیم در بازداشت موقت بود و دی‌ماه سال گذشته با وثیقه به‌صورت موقت آزاد شد.

الیزابت باوم اشنایدر، عضو شورای فدرال (بالاترین مقام اجرایی کشور سوئیس)، مراسم اهدای جایزه را در حضور ۳۰۰ مهمان ازجمله ۳۶ خبرنگار نامزدشده، آغاز کرد. پس از آن پاتریک چاپات، کاریکاتوریست، درباره وضعیت فعلی چشم‌انداز رسانه‌های جهانی توضیحاتی داد و بعد سه برنده جایزه توسط هیئت‌داوران اصلی اعلام شد.

راهول بهاتیا از کشور هند با گزارش «محاکمه یک شاهد هندی: چگونه یک مرد مسلمان در یک کابوس قانونی گرفتار شد» رتبه اول، هانا درایر با گزارش «کودکان در شیفت شب» رتبه دوم و ژوان خوزه مارتینز با گزارش «ما، قتل عام» رتبه سوم را به‌دست آوردند. راهول بهاتیا در گزارش‌اش، به‌مدت دو سال زندگی یک مرد هندی را که به قانون و عدالت در این کشور اعتقاد دارد، دنبال کرده و آنچه را که دیده، خانواده‌اش، محیط اطرافش و اقدامات قانونی او را بررسی می‌کند و از این طریق انگار توصیفی درباره کشور هندوستان ارائه کرده است.

هانا درایر که جایزه رتبه دوم را از آن خود کرد، به داستان یک کودک کارگر مهاجر در یک کشتارگاه در ایالات‌متحده پرداخته که در یک سیستم استثماری گرفتار می‌شود و نمی‌تواند از آن فرار کند.  ژوان خوزه مارتینز، برنده جایزه سوم ما را مستقیماً به سلول‌های خون‌آلود زندان زنان هندوراس می‌برد. روزنامه‌نگار، قتل عام ۴۶ زن زندانی به دست زندانیان رقیب را به وضوح بازسازی می‌کند. نویسنده از طریق ترکیبی از گزارش‌های شجاعانه درباره جنایتکاران زیرزمینی و مصاحبه‌های دست اول با زنان درگیر، دیدگاه خوبی از مشکلات مزمن خشونت، فساد و نابرابری اجتماعی آمریکای لاتین در اختیار ما قرار می‌دهد.

درمجموع در مسابقه امسال، ۹۴۲ اثر از ۱۰۱ کشور به ۱۸ زبان ارسال شده بود. جایزه «داستان واقعی»، اولین جایزه روزنامه‌نگاری جهانی است که در سال ۲۰۱۹ در سوئیس پایه‌گذاری شد. هدف این جایزه، الگوسازی و ایجاد انگیزه در روزنامه‌نگاران در سراسر جهان است. علاوه بر این هدف آن این است که صدای خبرنگاران را فراتر از مرزهای کشور خود بشناساند و از این طریق تنوع دیدگاه‌های ارائه‌شده در رسانه‌ها را افزایش دهد.

جایزه داستان واقعی توسط یک بنیاد مستقل اعطا می‌شود و کار گزارشگرانی که خود را به‌دلیل عمق تحقیقات، کیفیت روزنامه‌نگاری و ارتباطات اجتماعی متمایز کرده‌اند، تجلیل می‌شود. هیئت‌داوران بخش فارسی این جشنواره محمد قائد، امیرحسن چهلتن و سرگه بارسقیان‌اند.

نامزدهای ایرانی در  سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳

در دومین دوره این مسابقه روزنامه‌نگاری در سال ۲۰۲۲، بعد از بررسی بیش از ۱۰۰۰ اثر توسط هیئت‌ژوری، سه اثر از ایران به مرحله داوری نهایی راه پیدا کردند؛ گزارش «شهر محکومان» نوشته بنفشه سام‌گیس در روزنامه اعتماد، « ۱۳کیلومتر با کولبرها» نوشته صادق امام در روزنامه فرهیختگان و حکایت ناگفته همسران آزادگان دفاع مقدس در سی‌امین سالروز بازگشت به وطن با عنوان «روی پنهان اسارت» نوشته الناز محمدی در روزنامه شهروند.

نهایتاً در بخش تقدیر، گزارش «شهر محکومان» مورد تقدیر قرار گرفت. در جایزه جهانی سال ۲۰۲۳ هم بخش فارسی‌زبان سه نامزد داشت: گزارش «اینجا کابل بود»، نوشته زهرا مشتاق در روزنامه اعتماد، «کودکان کار چگونه استثمار و سازماندهی می‌شوند؟» نوشته جواد شمس و مهدی علیرضایی در خبرگزاری تسنیم و گزارش «این گزارش تنش درد می‌کند» نوشته نیلوفر حامدی در روزنامه شرق به مرحله داوری نهایی رسیدند و درنهایت یک اثر از ایران (گزارش نیلوفر حامدی) برای رقابت با ۱۱ اثر دیگر انتخاب شد که جایزه‌ای به این اثر تعلق نگرفت.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی