| کد مطلب: ۱۴۹۹۲

کاهش سهم تفریح و سفر طی 10 سال

کاهش سهم تفریح و سفر طی 10 سال

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، شواهد نشان می‌دهد که دسترس‌پذیری به سفر، برای اقشار کم‌برخوردار، سال‌به‌سال کمتر می‌شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس در این‌گزارش به بررسی وضعیت گردشگری داخلی از نظر دسترس‌پذیری، برای اقشار مختلف جامعه و ارائه بسته تقنینی پرداخت.

در این‌گزارش آمده که با بررسی وضعیت آمار و ارقام شاخص‌های کمی‌وکیفی گردشگری داخلی، می‌توان به ‌وجود مسئله جدی در امکان بهره‌مندی از مزایای گردشگری در بین دهک‌های متوسط و پایین و افراد معلول و سالمند جامعه پی برد.

به‌طوری‌که بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ ازنظر کمیت (به‌جز ایام محدودیت‌های بیماری کرونا)، گردشگری داخلی در ایران رو به افزایش بوده است.

با وجود این، آمارها نشان از کوچک‌شدن سهم سفر و تفریح از سبد هزینه خانواده‌های ایرانی دارد. کمیت سفرها به‌دلیل عواملی چون تکرار سفر خانوارهای برخوردار یا افزایش سفرهای اجباری بوده و این امر موجب توسعه کیفی این‌ حوزه نشده است.

بررسی نسبت هزینه‌های تفریح و سرگرمی به هزینه کل در سبد مصرفی خانوارهای شهری، نشان می‌دهد که طی سال‌های گذشته سهم هزینه‌های تفریح و سرگرمی با کاهش قابل‌توجهی روبه‌رو بوده، به‌طوری‌که سهم هزینه‌های مربوط به تفریح و سفر از ۰/۷۱ درصد در سال ۱۳۹۰، به ۰/۳۸ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی