قطار روسی از ریل ایران راهی عربستان شد
گروه خبر: نخستین قطار کانتینری روسیه به ایران از مرز ریلی اینچهبرون گلستان به بندرعباس راهاندازی و عازم عربستان شد. این قطار که تعداد ۳۶ کانتینر به همراه خود
گروه خبر: نخستین قطار کانتینری روسیه به ایران از مرز ریلی اینچهبرون گلستان به بندرعباس راهاندازی و عازم عربستان شد. این قطار که تعداد 36 کانتینر به همراه خود دارد مسیری دیگر برای ارسال کالا از طریق کریدور حمل و نقل بینالمللی «شمال-جنوب» از ایستگاه «فارماچووا» از طریق مرز «آکیالا (ترکمنستان) -مرز ریلی اینچهبرون» (ایران) انتخاب کرد.
شهریار شهریاری، مدیرکل گمرکات استان گلستان با اعلام این خبر گفت:«مسیر جدید امکان کاهش چندروزه زمان تحویل را فراهم میکند، همچنین این مسیر امکان ارسال قطارهای کانتینری از ایستگاههای راهآهن اورال جنوبی به سمت بندرعباس از طریق مرز ریلی اینچهبرون و سرخس را افزایش میدهد. نکته مهم دیگر اینکه با کاهش تعرفه گمرکی، هزینه ارسال کالا از طریق کریدور شمال-جنوب تقریباً به نصف کاهش یافت.»
اردیبهشتماه امسال نیز روسیه اعلام کرد که 6/1میلیارد یورو در گذرگاه ریلی شمال - جنوب سرمایهگذاری خواهد کرد. قرار است این خط آهن راهبردی در مدت ۴۸ ماه احداث شود. این خط آهن باید آستارا را به رشت متصل کند. کارشناسان اقتصادی هدفگذاری درآمدی این کریدور را پس از تکمیل تا 11 میلیارد دلار برآورد کردهاند. از این کریدور سالانه حدود ۲۵٠میلیارد دلار محصولات هندی و چینی و آسیای شرقی به مقصد اروپا تراتزیت خواهد شد، پیشبینی شده سهم ایران در ترانزیت کالا حدود ۴ درصد و تولید حدود 15درصد باشد. با عضویت رسمی ایران در سازمان همکاریهای شانگهای، روابط سیاسی و اقتصادی ایران با کشورهای آسیای میانه، جنوب و شمال آسیا مستحکمتر خواهد شد. لازم به یادآوری است که تیرماه سال گذشته نخستین قطار ترانزیت کانتینری روسیه به هند از مرز ریلی سرخس وارد کشورمان شد. قطار ترانزیتی کانتینری روسیه به هند که از طریق مرز ریلی سرخس وارد کشور شد جزو مسیر شرقی کریدور شمال-جنوب محسوب میشود که از ایستگاه چخوف روسیه واقع در استان مسکو در ۶ تیرماه سال جاری و در مسیر ۳۸۰۰ کیلومتری با ظرفیت ۳۹ کانتینر از مسیر روسیه، قزاقستان، ترکمنستان وارد ایران شد و پس
از آن طی یک مسیر ریلی ۱۶۰۰ کیلومتری به بندرعباس رسید و در نهایت از طریق مسیر دریایی به بندر ناواشوای هندوستان وصل شد.