| کد مطلب: ۷۰۴۱

خراب‏کاری‏‌ها قابل حل است

زاکانی: میراث‌دار گذشته هستیم و خوبی‌ها و بدی‌ها به ما رسیده است

زاکانی: میراث‌دار گذشته هستیم و خوبی‌ها و بدی‌ها به ما رسیده است

روز گذشته علیرضا زاکانی، شهردار تهران طبق قولی که به اهالی رسانه داده بود، دومین نشست خبری را برگزار کرد. اما ورودش به این نشست، درست مانند فیلم‌های انتخاباتی یا هالیودی بود. به گزارش خبرنگار شهری «هم‌میهن» از آنجا که شهرداری در این دوره دنبال نوآوری است، شهردار تهران با قطار مترو وارد سوله شد و با قطار، روبان قرمز پاپیون‌شده را پاره کرد. همان لحظه هلی‌شاتی به هوا بلند شد تا خروج زاکانی را از قطار فیلمبرداری کند. اما یکی از موضوعات حائز اهمیت این بود که مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو، محسن هرمزی، مدیرعامل شرکت مترو و رضا شاه‌طاهری، مدیرعامل شرکت واگن‌سازی در این نشست، زاکانی را همراهی کردند و غیبت محسوس جلال بهرامی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری کاملاً مشهود بود. این جزو نوادر نشست‌هایی است که معاون مربوطه شهردار تهران را همراهی نمی‌کند. او درباره عملکرد خود در حوزه حمل و نقل توضیح داده و به موضوعات مهمی پرداخته و از امضای قرارداد خرید اتوبوس‌، تبدیل خط یک بی‌آرتی به تراموا، اورهال و خرید واگن‌های مترو و... خبر داد.
او در حالی از مصائب خرید اتوبوس می‌گوید که یکی از شرکت‌های تولید داخلی اتوبوس اعلام کرده که از شهرداری شکایت کرده است. طبق ادعای این شرکت؛ «شهردار تهران به‌جای پول بخشی از اتوبوس‌ها، آپارتمان به این شرکت داده و مبایعه‌نامه آن امضا شده است. اما پس از ترخیص اتوبوس‌ها، شهرداری آپارتمان‌ها را فروخته و این شرکت به دلیل «فروش مال غیر» از شهرداری شکایت کرده است.» علیرضا زاکانی از این جریان بی‌خبر بود و با رؤسای این شرکت جلسه گذاشت و در این جلسه، معاونش جریان شکایت را به او توضیح داده است. زاکانی از مدیران این شرکت خودروسازی خواست که 10 روز به او فرصت بدهند تا این مشکل را حل کند، اما به گفته مدیران شرکت خودروسازی، هنوز این مشکل پابرجاست. او درباره این شکایت به هم‌میهن پاسخ داد: «این مورد مربوط به حساب‌های فی‌مابین ماست و مربوط به دوره کنونی می‌شود. ما میراث‌دار گذشته هستیم و خوبی‌ها و بدی‌ها به ما رسیده است. ما هیچ‌وقت سیاه‌نمایی نکردیم و این هم از آن خراب‌کاری‌هایی است که قابل حل است. قراردادهای متعددی سابقاً بسته شده که به‌جای آن زمین غیر را تهاتر کرده‌اند. ما گرفتار دهه 70 هستیم. در 22 ماه و یک روز 360 اتوبوس به ناوگان اضافه کردیم و با تلاش اتوبوس‌ها را به 2600 اتوبوس رسانده‌ایم، اما برنامه ما تا پایان سال، عبور از 4500 اتوبوس است. ما 2500 قرارداد بستیم و بیش از 1000 میلیارد تومان پول پرداخته‌ایم. درحالی‌که در مدیریت گذشته ظرف دو سال یک اتوبوس هم به شهر اضافه نکردند.»
از سوی دیگر نرجس سلیمانی، عضو شورای شهر تهران درباره وضعیت حمل‌ونقل عمومی از زاکانی طرح سوال کرد که با گذشت تقریباً یک ماه هنوز پاسخی نگرفته است. او از شهردار تهران خواسته که قراردادهایی که ادعا می‌کند، منعقد شده را به شورای شهر ارائه کرده و در سامانه شفافیت بارگذاری کند. زاکانی درباره طرح سوالش در شورای شهر تهران گفت: «ما که علناً و پشت تریبون توضیح می‌دهیم. کل مستندات و قراردادها که شفاف است و در حال آماده‌سازی، تا تقدیم شورای شهر تهران شود. در تاریخ گذشته شهرداری، هیچ‌وقت این‌چنین قراردادهایی بسته نشده است. عمده قراردادها مربوط به دهه ۸۰ است که دولت وقت قدرالسهم خود را کمک کرد. شهرداری در این دوره تمام هزینه‌های این قراردادها را خودش تقبل کرده است.»
زاکانی به اهالی رسانه درباره استفاده از اسکوتر و دوچرخه نیز توضیحاتی داد درحالی‌که دوچرخه‌های «بی‌دود» پس از ورود او به شهرداری جمع‌آوری شده است. زاکانی در پاسخ به این سوال که چرا درباره دوچرخه‌سواری در تهران صحبت می‌کنید؟ گفت: «تهران به دلیل شیبی که دارد از نظر دوچرخه‌سواری، ارزش‌گذاری اندکی دارد چراکه شمال و جنوب تهران ۹۰۰ متر اختلاف دارند. با این حال موضوع اسکوتر و دوچرخه در دستور کار است تا برای استفاده محلی در نظر گرفته شود. اما نباید شهر توان خود را نادیده بگیرد و مسئولیت خود را در قبال اتوبوس و مترو و تاکسی و موتور برقی فراموش کند و همه توان را برای دوچرخه بگذارد. باید عنوان کنم که دوچرخه برای استفاده شهری مناسب نیست و می‌تواند برای استفاده محلی مدنظر قرار گیرد.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی