| کد مطلب: ۱۹۹۲۶

پیاده‌روی اربعین به پایان رسید

حضور ۲۱ میلیونی

حضور ۲۱ میلیونی

گروه خبر: مراسم پیاده‌روی اربعین ۱۴۴۶ هجری قمری نیز به پایان رسید. براساس خبر منتشرشده از سوی عتبه حضرت عباس(ع) بیش از ۲۱ میلیون زائر در این ایام، به زیارت کربلا مشرف شدند. بر اساس آخرین آمار منتشرشده از سوی منابع داخلی کشورمان، بیش از سه‌ونیم میلیون نفر از ایران به این مراسم رفتند. سفارت ایران در بغداد نیز با پایان این مراسم، در پیامی رسمی مراتب تشکر دولت ایران از دولت عراق برای برگزاری این مراسم را اعلام کرد.

شیاع‌السودانی با حضور در کربلا، در جریان عملیات خدمات‌رسانی به زائران قرار گرفت. محمد مخبر، معاون اول سابق رئیس‌جمهور، سردار حسین اشتری، فرمانده سابق پلیس و سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله چهره‌های شناخته‌شده‌ای بودند که حضورشان در این مراسم رسانه‌ای شد.

سه‌ونیم میلیون زائر ایرانی

ستاد مرکزی اربعین ظهر روز گذشته با صدور اطلاعیه شماره ۱۷، آمار زوار ایرانی این مراسم را اعلام کرد. براساس این اطلاعیه، تا ساعت ۲۴ مورخ ۱۴۰۳/۰۶/۰۳ مصادف با ۱۹ ماه صفر تعداد زائرین عازم‌شده به کشور عراق ۳.۵۸۶.۸۲۰ نفر و تعداد زائران برگشتی از پنجم ماه صفر تا زمان صدور این بیانیه ۲.۶۳۸.۳۷۷  نفر بوده است.

حضور ۲۱ میلیونی در کربلا

براساس خبر منتشرشده در پایگاه اطلاع‌رسانی عتبه عباسی، تولیت این آستان اعلام کرد که در ایام اربعین سال جاری ۲۱ میلیون و ۴۸۰ هزار و ۵۲۵ زائر در عراق حضور یافتند. سازمان گذرگاه‌های مرزی عراق نیز اطلاعاتی را در خصوص آخرین آمار تعداد زوار غیرعراقی پیاده‌روی اربعین ارائه داد.

به گزارش مهر، «علاءالدین‌القیسی» سخنگوی سازمان گذرگاه‌های مرزی عراق تاکید کرد که شمار زوار غیرعراقی که از اول تا نوزدهم ماه صفر وارد این کشور شده‌اند به بیش از ۳ میلیون و ۴۱۳ هزار و ۶۳ زائر رسیده است.

همچنین سخنگوی سازمان گذرگاه‌های مرزی عراق تصریح کرد که شمار زوار غیرعراقی مراسم اربعین حسینی که در محدوده زمانی یادشده، این کشور را ترک کرده‌اند نیز به بیش از ۲ میلیون و ۵۰۲ هزار و ۳۹۵ زائر رسیده است. القیسی تاکید کرد که ورود و خروج این زوار از گذرگاه‌های مرزی سفوان، شلمچه، الشیب، زرباطیه، المنذریه، القائم، فرودگاه بغداد، فرودگاه نجف اشرف، حاج عمران و باشماغ انجام گرفته است.

پیام سفارت ایران

سفارت کشورمان در بغداد، با صدور پیامی رسمی از زائران، دولت و ملت عراق برای برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین تشکر کرد. در این پیام آمده است: «سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق به مناسبت پایان برگزاری مراسم باشکوه اربعین حسینی (ع) وظیفه خود می‌داند مراتب تشکر و سپاس خویش را از مرجعیت عالی، دولت، عشایر غیور، آحاد مردم مهمان‌نواز عراقی و همچنین مسئولین محترم عتبات عالیات، موکب‌داران عزیز عراقی، کلیه قوای مسلح نیروهای امنیتی و پلیس، کادر پزشکی و درمانی، جمعیت هلال‌احمر، پلیس مرزبانی، نیروهای خدوم مستقر در گذرگاه‌های مرزی، خبرنگاران و اصحاب رسانه و تک‌تک دلدادگان حسینی که میزبان بخشنده زوار در قلب‌ها و منازل خویش بودند یا به هر نحوی به برگزاری مراسم کمک کردند اعلام نماید.

مراسم باشکوه اربعین حسینی امسال که با الهام از مکتب سیدالشهداء (ع) در حمایت از مظلومان غزه و برائت از ظالمان جنایتکار حال و هوای متمایزی گرفته بود بیش از پیش باور به پیاده‌روی اربعین به‌عنوان مقدمه ظهور امام زمان(عج) را به منصه ظهور رساند. به‌راستی که اربعین امسال ظرفیت‌های فرهنگی، تمدنی ارزش‌ها و باورهای مکتب امام حسین (ع) را پیش چشم جهانیان به نمایش گذاشت.

جا دارد از یکایک زوار و موکب‌داران عزیز ایرانی نیز که با همکاری، همدلی، همراهی و بردباری که جلوه‌ای از عشق حسین (ع) بود، مسئولین برگزاری مراسم اربعین را یاری کردند، تشکر و قدردانی ‌گردد. از خداوند متعال خواستاریم که توفیق خدمت‌رسانی بیشتر و بهتر را در برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم اربعین حسینی (ع) در سال‌های آینده با همراهی و هماهنگی مسئولین محترم دو کشور و همه دست‌اندرکاران و زائرین دلداده حسینی داشته باشیم.»

اظهار رضایت مقامات عراق

محمدشیاع‌السودانی، روز گذشته در کنفرانسی مطبوعاتی موفقیت‌آمیز بودن طرح زیارت اربعین را اعلام کرد. نخست‌وزیر عراق در ادامه با بیان نقش عملکرد دستگاه‌های امنیتی در موفقیت‌آمیز بودن طرح زیارت اربعین، از تلاش‌های نهادهای خدماتی و اداری و تشکل‌های مختلف در تمامی وزارتخانه‌ها و همچنین استانداری کربلای معلی قدردانی کرد.

عبدالامیر الشمری، وزیر کشور عراق و رئیس کمیته عالی تامین امنیت زیارت اربعین گزارشی از برگزاری این مراسم ارائه کرد. به گزارش ایرنا از فرات‌نیوز، وی گفت: تاکنون بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار زائر از دیگر کشورها وارد عراق شده‌اند. وزیر کشورعراق با اشاره به آغاز به کار زودهنگام طرح تامین امنیت زیارت اربعین امام حسین(ع) با طرح خدماتی، گفت، طرح امنیتی، با استفاده از ۱۹۱ داده اطلاعاتی برای ایجاد فضایی امن در اربعین اجرا شد.

الشمری با اشاره به تامین امنیت در تمامی جاده‌های منتهی به کربلای معلی و حفاظت و پشتیبانی از مواکب حسینی، بر تداوم استقرار نیروهای امنیتی در جاده‌ها تا بازگشت آخرین زائر تاکید کرد. وی با اشاره به آغاز اجرای طرح امنیتی از اولین روز ماه، تفاوت اربعین امسال با سال گذشته را عدم انسداد جاده حتی در کربلا و تردد روان زائران اعلام کرد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی